2021 - Rok Bezpieczeństwa Pacjenta
Czas pandemii, to wiele trudnych decyzji i kompromisów, pomiędzy potrzebą niezakłóconego dostępu do świadczeń zdrowotnych, a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów. Epidemia COVID-19 stała się najpoważniejszym od wielu lat zagrożeniem zdrowia publicznego. Dziś o wiele lepiej wiemy, jak ważne jest zapewnienie bezpiecznej opieki w złożonych, trudnych i szybko zmieniających się warunkach.
Patrząc przez pryzmat praw pacjenta, pojęcie bezpieczeństwa należy wiązać z procesami, zachodzącymi w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz przestrzeganiem praw pacjenta podczas ich udzielania. Zasadniczy wpływ na ten proces mają zasoby kadrowe podmiotu leczniczego, jego wyposażenie, organizacja pracy oraz sytuacja finansowa i jakość udzielania świadczeń. Pomimo trudności z organizacją świadczeń, związanych ze stanem epidemii, nie powinniśmy zapominać o zapewnieniu należytego do nich dostępu.
W tym kontekście priorytetowym obszarem działań systemowych Biura będzie m.in. wypracowanie i przedłożenie propozycji założeń legislacyjnych modelu odszkodowawczego, wpisującego się w koncepcję „no-fault”. Kolejnym ważnym krokiem jest powołanie Funduszu Kompensacyjnego, który zostanie wdrożony jeszcze w tym roku.
Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom realizowane jest również za pośrednictwem takich kompetencji Rzecznika jak prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych oraz postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.
Dodatkowo istotnym elementem, mającym niebagatelne znaczenie z punktu widzenia zapewnienia poczucia bezpieczeństwa pacjenta jest bezpośredni kontakt z Rzecznikiem za pośrednictwem ogólnopolskiej, bezpłatnej Infolinii. Dzwoniący do Biura pacjent niezwłocznie otrzymuje informację co powinien zrobić w danej, czasami bardzo trudnej sytuacji.
Zamierzeniem Rzecznika pozostaje także realizacja działań edukacyjnych z zakresu praw pacjenta skierowanych do personelu medycznego i pełnomocników ds. praw pacjenta. Planujemy szereg działań edukacyjnych i informacyjnych, skierowanych do uczestników systemu ochrony zdrowia w Polsce, by podnieść poziom wiedzy w zakresie możliwości przestrzegania oraz egzekwowania praw pacjenta.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ:
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Telefoniczna Informacja Pacjenta
INFORMACJE DODATKOWE:
Pisali o tym również: Szpital ma starannie przeciwdziałać zakażeniom u pacjentów - Zdrowie - rp.pl
Materiały
Fundusz KompensacyjnyFundusz_Kompensacyjny.docx 0.02MB Dochodzenie roszczeń przez pacjentów
Dochodzenie_roszczeń_przez_pacjentów__aktualne_działania_RPP_oraz_wizja_nowego_modelu_pozasądowego.pdf 0.30MB