Szkolny poligon
Zdjęcie poligonu pożarniczego z 2020 roku
Wydział Poligonu Szkolnego Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu został wyodrębniony z dnia 1 stycznia 2018 r. z Wydziału Technicznego. Wraz z nauką szkolnego poligonu pożarniczego w Luboniu, ul. Magazynowa 3, dostarczająca urządzenie ćwiczebne, konieczne jest wyodrębnienie jednostki do celów kształcenia i techników pożarnictwa.
Organizacja powstała na szkolnym poligonie pożarniczym trwa od 2003 r. Obecnie cały obszar poligonu do 111657,00 m2 i obejmuje zajęcia dydaktyczne, które znajdują się na jego terenie, w oparciu o sukcesywnie powstające kolejne stanowiska poligonowe. Na poligonie edukacji są także ćwiczenia w ramach współpracy szkół z innymi podmiotami produktów.
Wydział Poligonowy odpowiada za przygotowanie do zajęć pod kątem obsługi sprzętowej oraz instruktorskiej w zakresie praktycznej nauki. Dbałość o funkcjonowanie bazy poligonowej.
Do zadań Wydziału Poligonu Szkolnego należy:
- zarządzanie bazą poligonową w Luboniu;
- przygotowanie funkcji poligonowych do obsługi programowej, ich konserwacji i obsługi;
- urządzenia obsługi urządzeń, urządzeń poligonowych i sprzętu sprzęto-gaśniczego oznaczonego, aby mieć wyposażenie, że na poligonie;
- zajęcia dydaktyczne w formie praktycznej nauki rozprawy;
- urządzenia techniczne i urządzenia,
- urządzenie o terenach zielonych na terenie poligonu;
- dozór Szkolnego Poligonu Pożarniczego.
Sektor ratownictwa budowlanego
Podstawowe elementy składowe w technologii zagruzowanej, zastosowanie w katastrofie. Pod gruzowiskiem każdorazowo zbierane są przestrzenie do chowania osób, a następnie ich lokalizacja i ewakuacji przez ratowników. Wyodrębniony obszar został przebijany przez różne konstrukcje. Sektor ratownictwa budowlanego umożliwił wykonanie ćwiczeń w zakresie działań wykonawczych na katastrofy budowlanej, zastosowanie zestawu elementów konstrukcji budowlanej, efekt końcowy, wykonanie, przejście i przebić na terenie zagruzowanym, ewakuacji elementu z ograniczeniami i ograniczeniami przekraczającymi prędkość. Na miejscu od 2007 r. zajęcia się programowe zajęcia dydaktyczne dla uczniów szkół, ale także doskonalą na nim specjalistyczne grupy poszukiwawczo – produkty. Ostatnie wydanie na przełomie marca i kwietnia 2011 roku. Pod kryptonimem „USAR - EX 2011” stosowane są specjalistyczne grupy poszukiwawczo wycofanej „Gdańsk” i specjalistyczne grupy poszukiwawczo wyprowadzające „Poznań 4”. Celem wykonania było wykonanie pododdziałów do prowadzenia działań poszukiwawczo – wynik na granicy kraju w wyniku szefa grupy wyjazdowej USAR Poznań.
Zajęcia ze słuchaczami szkół |
Ćwiczenia USAR – EX 2011 |
Warsztaty produkcyjne z grupy |
Sektor ratownictwa szynowego
Na urządzeniach ratownictwa szynowego są połączone ze sobą same tory kolejowo-tramwajowe z zamontowaną atrapą trakcji tramwajowej oraz świetlną, skrzyżowaną z drogą kołową oraz przejazdowym dla pojazdówych. Na terenie lokalizacji znajduje się dwa tramwaje. Jeden z nich jest dostępny w przypadku komunikacji oraz ewakuacji osób z wnętrza. Drugie – do ćwiczeń z zakresu wyposażenia i wkolejania na tory za pomocą dźwigów i urządzeń ratownictwa. Wyposażenie sektora w ramach transportu stanowi podwójny tor kolejowy z trakcją kolejową i świetlną oraz cysterną kolejową. Sektor umożliwia wykonanie działań w: końcowych – skutki przy użyciu końcowych środków transportu szynowego, skutki w obrębie trakcji kolejowej i tramwajowej, ratownictwa chemicznego (uszczelnianie skutków z następstw cystern kolejowych, ratownictwa medycznego (udzielania zagrożenia) szkół z MPK w Poznaniu pod hasłem „Współdziałanie” na EURO 2012”. |
Sektor ratownictwa szynowego słuchacze szkół |
Sektor ratownictwa szynowego – ćwiczenia Współdziałanie dla EURO 2012 |
Sektor ratownictwa publicznego
Sektor ratownictwa wyznacza utwardzony placami drogowymi plac o wymiarach 12/250 mz czterech pasami ruchu po dwóch w każdym ruchu, zatoczka autobusową i skrzyżowany z drogą wyznaczoną. Pasy ruchu na 25 m oddzielone są barierą sprężystą rozbieralną, z nakładaniem się na wyloty placami. Jeden z nich stanowi składowisko pojazdów do ćwiczeń, drugie miejsce do kontrolowanego palenia i gaszenia pojazdów. W ramach ćwiczeń końcowych do wraków samochody są dostępne mobilnego symulatora pożarów zasilanego propanem, o możliwości kontrolowanego, dostępnego dla uczestników ćwiczeń prowadzących zajęcia. Środki wypływające wraz z pozostałościami w wyniku usunięcia pojazdów poprzez wpust uliczny odprowadzany do separatora, a następnie do zbiornika na ścieki. Realizacja działu ze względu na finansowanie wykonawcze na kilku instrumentach wykonawczych. Zgodnie z planem, można uzyskać dostęp do prac z jego budową.
Ćwiczenia w ramach działań wykonawczych |
Sektor ratownictwa umożliwia połączenie różnych zdarzeń w komunikacji drogowej. zabezpieczona jest możliwość użycia sprzętu przez sprzęt hydrauliczny i pneumatyczny, technikę gazową, testowanie różnych środków uderzeniowych, organizacji akcji, gdy urządzenia są połączone w komunikacji drogowej, wcześniejsza pomoc. Droga podstawowa na podstawach stanowi główny element organizacji edukacyjnej poligonu. |
Komora ogniowa
Obiekt przeznaczony do realizacji zajęć dydaktycznych w warunkach zbliżonych do warunków pożarowych tj. wysoka temperatura i zadymienia. Służy do usuwania skutków, przesuwania się w miejscu uderzenia oraz technik działania prądami niszczycieli.
Komora ogniowa zbudowana na dwóch kontenerach stalowych 3 i 6 metrowego zawiera część ogniową i część obserwacyjną komory. Komora zainstalowana w klapie podłączonej do sterowni, która jest zainstalowana w systemie sterowania, która jest obsługiwana przez instruktora znajdującego się wewnątrz komory. Dodano system wizualizacji częstotliwości i czasu w wybranych lokalizacjach oraz możliwość wykorzystania dwóch prądów generowanych przez urządzenia elektroniczne.
Komora wysiłkowo – dymowa
Wystąpienie do wystąpienia, aby ograniczyć ekstremalne warunki, które faktycznie mogą wywołać, gdy spełniają wymagania dotyczące warunków bezpieczeństwa uczestników ćwiczeń. Możliwość wykonania ćwiczeń w komorach wysiłkowo – dymowych. Przeznaczenie elementów wysiłkowo – dymowych jest: praca w zadymionych ciemnych, skutki przestrzeniach, hałasie oraz poprawianie pracy w sprzęcie ochrony dróg i współpracy w rocie, kontrola stanu sprawności i skutków skutków dla uczestników ćwiczeń. Komora wysiłkowo – dymowa równa jest do realizacji kształcenia pożarniczego na wszystkich wyjeżdżających tj. szkolenia podstawowe, uzupełniające, szkolenia w szkoleniu technik pożarnictwa. W szkole komora wysiłkowo – dymowa została oddana do użytku w 2011r.
Szkolna komora wysiłkowo – dymowa została wytworzona na bazie 4 kontenerów socjalnych 12 metrowych. Kontenery wsparte są na fundamencie, zadaszone, wyposażone w balustrady zewnętrzne lub konstrukcje stalowe. Obiekt spełnia prawa wydajności w tych warunkach technicznych, w przypadku braku możliwości zastosowania ich urządzeń oraz przepisów sanitarnych. |
Budynek komory wysiłkowo - dymowej |
Łączna długość treningu wynosi 64 m, z konfiguracją przejścia. Ścieżka jest na strefę termiczną i strefę zadymienia. Strefa termiczna o długości 22 m jest umiejscowiona na piętrze (11 m do ograniczenia oporu, 11 m do chodzenia), a strefa zadymienia o długości 42 m na piętrze (21 m do ograniczenia chodzenia, 21 m do chodzenia). Kratownica umożliwia wystąpienie szkoleniago, co daje możliwość zastosowania oraz umożliwia demontażu w trakcie ćwiczeń w sytuacji wystąpienia konieczności wykonania ćwiczeń. Elementy wykonane są z wielowarstwowej, płyty ułożone na poprzeczkach z kontaktami (czujkami stopowymi), zamontowane z panelem LCD, wyposażone w ćwiczącego w pulpicie sterowania. Ścieżka została wyposażona w system taki jak: pochylnie, rury o 60/70 cm, drzwi przesuwane, drzwi wahadłowe, klucz z rolką imitującą śliską przepływ, zbiornik. Realne warunki pożarem imitują systemy nagłośnieniowe, generatory dymu, lampy symulacyjne oraz promienniki ciepła.
Komora w celu zapewnienia warunków dla uczestników ćwiczeń została zastosowana również w systemie nagłośnieniowym, systemowo wywołanym zdarzeniu, systemie kamer wideowizyjnych i termowizyjnych; centralne wykonanie rejestracji przebiegu testu z podświetlonym amboną przemieszczającą się podczas ćwiczeń, system rejestracji dźwięku i obrazu, system sterowania nagłośnieniem i oświetleniem.
Sektor ratownictwa chemicznego
W składzie magazynu ratownictwa chemicznego wchodzi:
Sektor ratownictwa umożliwia wykonanie działań podczas działania z wyłącznikiem, w tym: szczegółowe działania w generatorach urządzeń gazoszczelnych (CUG) i wyłączniki przeciwchemiczne (CUP), eliminacje urządzeń, ograniczania, wyłącznia i przepompowywania kontrolerów z cystern, kolejowych oraz instalacji przemysłowych. Urządzenia techniczne, jak również cysterna samochodowa i kolejowa, których symulowane są urządzenia końcowe, urządzenia uzupełniające, które są wyłącznie zmywarką. |
Praktyczne zastosowanie z ratownictwa chemicznego |
Sektor ratownictwa chemicznego instalacji technicznych wraz z podestami |
|
Praktyczne zastosowanie z ratownictwa chemicznego |
Hala wielofunkcyjna
Obiekt konstrukcyjny z utwardzonym podłożem o wymiarach 40/20/7 m, oparty na konstrukcjach stalowych ze ściany i dachu z blachy trapezowej, dwiema bramami wjazdowymi występującymi na jej szczytach, wyposażonymi w utwardzone placami manewrowymi przed wjazdami, wyposażonymi w urządzenia, czujniki detekcji gazowej. Przeznaczenie hali jest magazynowaniem sprzętu niezbędnego do ćwiczeń oraz zapewnienia zastosowania Centralnego Odwodu Operacyjnego, jak również dostępnie do ćwiczeń ze sprzętu pożarniczego bez względu na warunki warunkujące. W ramach narzędzi do EURO 2012 wprowadzono praktyczne zastosowanie zestawu i demontażu zestawu narzędzi do dekontaminacji, co ilustruje zdjęcie.
Obiekt hali wielofunkcyjnej |
Ćwiczenia montażu i demontażu |
Obiekty kontenerowe do dużych dużych oraz dochodzeń popożarowych.
Dotyczy zamieszkania 4 kontenerów 6 metrowe. Kontenery wyposażone są w wyłączniki, drzwi, okna. możliwe jest zorganizowanie aranżacji wnętrz przez udostępnienie: biura, kuchni, pokoju dziennego, sypialni, warsztatu, itp. Przy każdym z kontenerów znajduje się miejsce utwardzone. Stanowisko dotyczące rozwoju pożarów elektrycznych, nabywane przez wyłącznik działania prądami elektrycznymi, poruszania się w przestrzeni zadymionej w sprzęcie ochrony dróg, obsługi urządzeń pomiarowych i diagnostycznego (kamera termowizyjna, ograniczająca ograniczające), wstępnego ograniczenia. Szkoła w oparciu o przygotowanie miejsca, obejmuje szereg działań i działań z dochodzeniem popożarowych. Uczestnikami tych są urzędowe prewencje PSP, Policji, prokuratorzy i pracownicy firmy ubezpieczeniowech. Następna informacja w zakresie dochodzeń doskonaliło 21 oficerów straży pożarnej Republiki Czeskiej.
Obiekty kontenerowe do dużych rozmiarów |
Ćwiczenia z taktyki działań gaśniczych |
Warsztaty z dochodzeń popożarowych |
Obiekty pożarowe na stacjach paliw płynnych i gazowych
Obiekt alternatywny stanowi płynny i gazowy, znajdujący się w pobliżu przystanku ratownictwa. Przeznaczenie obiektu jest nauką o naturalnym pożarowym/wybuchowym, które może dotrzeć do stacji paliw oraz na drogach prowadzących do wyjścia stacji paliw. Jeden z elementów ćwiczebnych, który jest trenażerem pożarów uwalniających się z nieszczelności zbiorników ciśnieniowych.
Poligonowe Stanowisko Kierowania
Obiekt umiejscowiony dyspozytorski wyposażony w sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem, dostarczany wraz z rejestratorem, dostarczany przez radioj i docierający do terenu poligonu. Przeznaczeniem stanowiska jest nabywanie przez słuchaczy, którzy korzystają z funkcji dyspozytora z aplikacji tj. dostępne, środki i środki, korespondencja kontrolowana, wspomaganie KDR w realizacji jego zadań, dokumentacja ze zdarzeń.
Kontenerowy trenażer pożarów domowych
Kontenerowy trenażer pożarów do zastosowania do stosowania ćwiczeń i ćwiczeń doskonalących z zakresu taktyki działań, które wywołały pożary podczas użycia. Trenażer umożliwia wykonanie ćwiczeń na celu utrwalenie, gdy pojawi się przy poruszaniu się i prądami elektrycznymi, gdy pojawi się pożar w warunkach wysokiej i widoczności widoczności dymem. Punkty pożarowe obiektu zasilane gazem z zestawu butlowego powtarzania tego samego scenariusza ćwiczeń lub jego odmiennej funkcji przez instruktora. Obiekt został wyposażony w automatyczne i ręczne systemy monitorujące temperaturę i odprowadzane przez cieplarnianych, w razie użycia urządzeń, oświetlenia alarmowego i odcinających dopływ gazu do punktów pożarowych.
Stanowisko ratownictwa wysokościowego i sportu pożarniczego
W dniu 5 czerwca 2017 roku na poligonie Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu oddano do użytku domowego ratownictwa wysokościowego i sportu pożarniczego.
Stanowisko składa się z pięciokondygnacyjnej otwartej klatki schodowej połączonej funkcjonalnie z dwutorową wspinalnią pożarniczą, której doprowadzony jest 120 m odcinek bieżni lekkoatletycznej. Klatka schodowa odpowiada wymaganiom technicznym schodowych obiektów schodowych, posiada szybę wietrzną na ostatnim kondygnacji balkonu wraz z balustradami. Do klas schodowych doprowadzony jest droga dojazdowa wraz z miejscem kontroli dla pojazdów pożarniczych. Wspinalnia odpowiada wymaganiom „Regulaminuowanie zawodów w sporcie pożarniczym”, posiada wszelkie zabezpieczenia przed upadkiem (poduszką, obowiązkowym samohamownym, siatką bezpieczeństwa).
Obiekt jest przewidziany do realizacji działań dydaktycznych z ratownictwa wysokościowego, powoduje skutki – zbrodnizej w walce oraz sport pożarniczego (nauki i dokładnienia wspinania przy użyciu drabiny hakowej, trening pożarniczego toru uderzeniowego 100 m.).
Obozowisko z Przeszkolenia z zakresu ochrony ppoż.
Każdy rok szkolny rozpoczynający się przyjęciem słuchaczy Dziennego Studium Aspiranckiego do służby kandydackiej iz dnia 1 września wstępnego na Przeszkolenie z zakresu ochrony ppoż, które odbywa się na terenie Szkolnego Poligonu Pożarniczego w Luboniu. Słuchacze w pierwszym okresie stosowania usług przechodzą adaptację do stosowania usług w PSP w warunkach polowych. Realizuje podstawowe zajęcia z produktami, które są dostępne w grupie, uruchamiając prace porządkowe i usługi, które są przeznaczone do odłączania. W formie kształcenia umiejętności z maszerowania podstawowego i zespołowego, jednostki stanowiącej lub wartościowe. Słuchacze stosowane z bazy poligonowej podczas zajęć dydaktycznych, zajęć pozalekcyjnych, korzystania i noclegu.