W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Informator ekonomiczny

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy

Państwo-miasto Singapur położone jest na wyspie Singapur o powierzchni 734 km2 (w 2022 r.) wraz z otaczającymi ją wysepkami. Powierzchnia lądowa Singapuru ulega stałemu wzrostowi na skutek prac prowadzonych nad pozyskaniem lądu od morza. Największe wyspy oprócz Singapuru to: Tekong, Sentosa i Bukum. Singapur obmywają ciepłe wody cieśnin Malakka i Singapurskiej, łączących Morze Andamańskie z Morzem Południowochińskim oraz cieśniny Johor, która wąskim pasem oddziela kraj od Półwyspu Malajskiego.

Liczba mieszkańców Singapuru wynosi 5,92 mln mieszkańców (2023 r.), z czego 3,61 mln stanowią obywatele Singapuru, a 539 tys. stali rezydenci. Pozostali mieszkańcy to osoby z pozwoleniem na pobyt w Singapurze. Oficjalnymi językami w Singapurze są języki: angielski, chiński, malajski i tamilski.

Warunki klimatyczne

Singapur leży w strefie klimatu równikowego, wybitnie wilgotnego. Temperatura powietrza jest prawie cały czas taka sama – w styczniu wynosi średnio 25 stopni Celsjusza, a w czerwcu 27. Średnia roczna suma opadów wynosi 2113 mm, które mają charakter całodobowy.

Główne bogactwa naturalne

Singapur w zasadzie nie posiada zasobów naturalnych. Jedynym bogactwem Singapuru są zasoby ludzkie. Gospodarka kraju oparta jest na handlu, usługach finansowych, transporcie i przemyśle. Ze względu na swoje położenie w bezpośrednim sąsiedztwie importerów i eksporterów  surowców mineralnych, jak i na doskonale rozwinięte rynki usług finansowych i logistycznych, Singapur jest przede wszystkim regionalnym i globalnym centrum handlu surowcami.

Ponad 400 przedsiębiorstw lokalnych zaangażowanych jest w handel surowcami energetycznymi. Singapur jest jednym z czołowych w skali globalnej centrów handlu ropą, a także jej składowania i przetwarzania. Poprzez rozbudowę ekosystemu LNG, lokalne władze dążą do stworzenia w Singapurze globalnego ośrodka handlu tym paliwem. Singapur to również jeden z największych hubów handlu metalami i minerałami. Według Kancelarii Premiera Singapuru, kraj ten jest drugim co do wielkości (po Szwajcarii) światowym centrum handlu surowcami rolnymi (ponad 20% udziału w rynku globalnym).”

Ze względu na brak własnych bogactw naturalnych popyt wewnętrzny na surowce Singapur zaspokaja głównie importem. Duży nacisk kładzie się również na rozwój technologii umożliwiających jak najbardziej efektywne wykorzystanie surowców oraz ich recycling.

System walutowy, kurs i wymiana

Jednostką walutową jest dolar singapurski, który dzieli się na 100 centów. Dolar singapurski oznaczany jest kodem SGD lub symbolem dolara $, który często (ale nie zawsze) poprzedzany jest literą S (S$), dla odróżnienia od dolara amerykańskiego.

Prawnym środkiem płatniczym są również dolary brunejskie. Na podstawie umowy z 1967 r. waluta brunejska akceptowana jest w Singapurze (a singapurska w Brunei) bez żadnych dodatkowych opłat po kursie wymiany 1 do 1.

Kurs singapurskiego dolara ustalany jest w odniesieniu do koszyka walut, gdzie poszczególnym walutom przypisano wagi wynikające z wartości wymiany handlowej z poszczególnymi krajami. Struktura koszyka jest cyklicznie modyfikowana, tak by odzwierciedlała poziom kontaktów handlowych Singapuru z zagranicznymi partnerami. Kurs walutowy utrzymywany jest w widełkach, których wartość nie jest podawana do publicznej wiadomości. Waluta jest centralnie sterowana, Bank Centralny interweniuje na rynku walutowym, aby zapobiec nadmiernym wahaniom kursu.

Kurs dolara singapurskiego jest stabilny. Średnioroczny kurs USD/SGD w 2023 wyniósł 1,34. Informacje dot. obecnego kursu singapurskiej waluty jak i kursów historycznych dostępne są na stronie singapurskiego banku centralnego Monetary Authority of Singapore (MAS).

Religia

Singapur jest państwem bardzo zróżnicowanym pod względem etnicznym i religijnym. Największe grupy etniczne zamieszkujące Singapur mają następujące pochodzenie:

* chińskie: 74,3%,

* malajskie: 13,5%,

* hinduskie: 9%,

* inne: 3,2%.

Singapur jest również zróżnicowany pod względem religijnym:

* buddyzm/taoizm 39,9%,

* chrześcijaństwo 18,9%

* islam 15,6%

* hinduizm 5%”

Źródło: Singapurski Urząd Statystyczny

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy w 2024 r.

Data

Nazwa

Uwagi

1 stycznia

Nowy Rok

 

10 - 12 lutego

Chiński Nowy Rok

Święto ruchome

29 marca

Wielki Piątek

Święto ruchome

10 kwietnia

Hari Raya Puasa

Święto ruchome (kalendarz muzułmański)

1 maja

Święto Pracy

 

22 maja

Vesak Day

Święto ruchome (kalendarz buddyjski)

17 czerwca

Hari Raya Haji

Święto ruchome (kalendarz muzułmański)

9 sierpnia

Święto Niepodległości

 

31 października

Deepavali

Święto ruchome (kalendarz hinduski)

25 grudnia

Boże Narodzenie

 

Infrastruktura transportowa

Uwarunkowania przestrzenne Singapuru powodują, że kraj ten stara się ograniczać liczbę pojazdów prywatnych, przy jednoczesnej nieustannej rozbudowie sieci transportu publicznego. Wewnętrzna infrastruktura transportowa obejmuje rozwiniętą sieć autostrad, rozbudowany system metra (MRT) oraz liczne linie autobusowe. Popularnym i relatywnie tanim środkiem transportu po wyspie są również taksówki i prywatne sieci przewozowe (Grab).

Singapur jest również regionalnym hubem transportowym. Port Singapur słynie z wysokiej jakości oferowanych usług, przyciągając średnio około 140 tys. statków rocznie oraz jest klasyfikowany jako jeden z największych portów na świecie, tuż za Szanghajem. W Singapurze działa ponad 67 przystani kontenerowych. W 2023 r. Singapur obsłużył 39,01 mln TEU ładunków, co oznaczało 3,8% wzrost względem rekordowego roku 2021, kiedy to przeładowano 37,57 mln TEU.  W rankingu Liner Shipping Connectivity Index (UNCTAD), który określa udział krajowego serwisu liniowego (głównie kontenerowego) w globalnych połączeniach liniowych, najwyższą pozycję uzyskały Chiny, wyprzedzając Koreę Płd., Singapur oraz Malezję (wyniki za trzeci kwartał 2023 r.).

W 2020 r. wskutek globalnego rozwoju pandemii COVID19 liczba pasażerów obsłużonych przez lotnisko Changi spadła do 11,8 mln osób, czyli o ponad 80% w stosunku do roku 2019 (68,3 mln). W 2022 r. zaczęto jednak stopniowo przywracać ruch lotniczy, m.in. znosząc kolejne obostrzenia pandemiczne oraz otwierając ponownie terminale nr 2 i 4. W efekcie obsłużono ok. 32,2 mln pasażerów, zaś rok później (2023) 58,9 mln osób.

Singapur podtrzymuje wcześniejsze prognozy co do wzrostu liczby pasażerów w przyszłości i w związku z tym w połowie przyszłej dekady planuje otworzyć terminal nr 5 (planowana przepustowość to aż 50 mln pasażerów rocznie).

Wygodną formą transporu w regionie są również połączenia promowe, które oferują kursy do Malezji i Indonezji. Popularnym środkiem transportu między Singapurem a Malezją są też autobusy dalekobieżne, oferujące wysoki standard i przystępną cenę.

Bieżące informacje nt. możliwości podróżowania do Singapuru dostępne są na stronie urzędu imigracyjnego (Immigration & Checkpoints Authority)

Obowiązek wizowy

Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Singapuru i przebywać w nim do 90 dni bez wizy. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy. Przy wjeździe na terytorium Singapuru należy mieć bilet powrotny lub bilet na dalszą podróż. Można również zostać poproszonym o udowodnienie posiadania środków finansowych na pobyt. W ramach ruchu bezwizowego Singapurczycy mogą również przebywać w Polsce bez wizy do 90 dni.

System administracyjny

Ustrój polityczny

Singapur jest republiką parlamentarną z jednoizbowym parlamentem. Model rządów parlamentarno-gabinetowych zbliżony jest do modelu westminsterskiego (angielskiego). Głową państwa jest prezydent wybierany w wyborach powszechnych. Władza wykonawcza skupiona jest w rękach rządu, na czele którego stoi premier (obecnie Lee Hsien Loong). Scena polityczna zdominowana jest przez partię PAP (People’s Action Party). Partie opozycyjne posiadają marginalną reprezentację w parlamencie.

Władza ustawodawcza

Władza ustawodawcza sprawowana jest przez jednoizbowy parlament. W parlamencie 14. kadencji zasiada 95 deputowanych, w tym 83 przedstawicieli People’s Action Party (PAP) oraz 12 deputowanych opozycji. Deputowani wybierani są w wyborach powszechnych na pięcioletnią kadencję. Dodatkowo w parlamencie może zasiadać do 9 parlamentarzystów nominowanych (apolitycznych ekspertów).

Władza wykonawcza

Naczelnym organem władzy wykonawczej w Singapurze jest prezydent, jednak jego prerogatywy są bardzo ograniczone. Historycznie prezydent pełnił głównie funkcje reprezentacyjne. W 1991 r. otrzymał prawo weta, przede wszystkim w stosunku do decyzji rządu naruszających rezerwy finansowe kraju oraz kluczowych nominacji w służbie publicznej. Od 1993 r. prezydent wybierany jest w wyborach powszechnych na sześcioletnią kadencję. Od 14 września 2023 r. funkcję tę sprawuje Tharman Shanmugaratnam. Rząd odpowiedzialny jest za swoje działania przed parlamentem. Na czele gabinetu stoi premier. Premier nominowany jest przez prezydenta spośród członków parlamentu. Ministrowie również nominowani są spośród parlamentarzystów (przez prezydenta, na wniosek premiera). Od 2004 r. na czele rządu stoi Lee Hsien Loong, syn Lee Kuan Yew - założyciela i premiera Singapuru w latach 1959-1990.

Struktura administracji gospodarczej

Głównym ośrodkiem administracji gospodarczej Singapuru jest Ministerstwo Handlu i Przemysłu (Ministry of Trade and Industry), które realizuje zadania poprzez podległe mu agencje rządowe: m.in. EDB, ESG, STB, A*STAR, SCE itd.

EDB (Economic Development Board) jest instytucją odpowiedzialną za obsługę zagranicznych inwestorów zainteresowanych rynkiem Singapuru. W zakres kompetencji tej agencji wchodzi również podejmowanie inicjatyw i działań ułatwiających inwestowanie w sektorze handlu i usług, tak aby wspomagać transformacje gospodarki Singapuru w kierunku tworzenia globalnego centrum biznesu i przemysłu. EDB posiada szeroką sieć zagranicznych oddziałów. W UE biura agencji znajdują się we Frankfurcie, Londynie, Mediolanie, Paryżu oraz Sztokholmie.

Enterprise Singapore (ESG) utworzona z dniem 1 kwietnia 2018 r. w wyniku połączenia dwóch agencji rządowych IE Singapore oraz SPRING. Jej zadaniem jest m.in. udzielanie wsparcia firmom singapurskim w ekspansji na rynki zagraniczne (zarówno w wymiarze handlowym jak i inwestycyjnym). Agencja posiada ponad 30 zagranicznych oddziałów. W Europie przedstawicielstwa EnterpriseSG działają w Londynie, Frankfurcie, Stambule oraz w Moskwie. Obsługa rynku polskiego została w 2021 r. przeniesiona ze Stambułu do Frankfurtu.

STB (The Singapore Tourism Board) jest agencją powołaną do promocji i rozwoju singapurskiego sektora turystycznego. Zadaniem tej instytucji jest nie tylko rozwój ruchu turystycznego związanego z tradycyjnym pojmowaniem turystyki, ale również wykorzystanie potencjału wysoko rozwiniętych sektorów singapurskiej gospodarki – medycznego i usług edukacyjnych, do zwiększenia liczby wizyt w Singapurze. Do kompetencji STB należy również promowanie Singapuru jako dogodnej lokalizacji do inwestycji w sektor turystyki. STB podobnie jak dwie poprzednie agencje, również posiada sieć zagranicznych przedstawicielstw. Dwa oddziały znajdują się w UE (Londyn i Frankfurt).

A*STAR (Agency for Science Technology and Research) jest instytucją naukowo-badawczą również działającą pod auspicjami Ministerstwa Handlu i Przemysłu. Podporządkowanie A*STAR temu właśnie Ministerstwu podkreśla rolę Agencji, którą jest wspomaganie transformacji singapurskiej gospodarki w kierunku gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach. Agencja wspomaga rozwój nowych sektorów singapurskiej gospodarki, m.in. biotechnologii, nanotechnologii, mediów cyfrowych w celu uzyskania znaczącej międzynarodowej pozycji w tych dziedzinach. Instytucja ta odpowiedzialna jest za współpracę w dziedzinie R&D z podmiotami zagranicznymi.

SCE (Singapore Cooperation Enterprise) - instytucja, która powołana została przez Ministerstwo Handlu i Przemysłu oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w celu oferowania innym krajom singapurskich rozwiązań z zakresu rozwoju szeroko pojętego sektora publicznego. SCE współpracuje z singapurskimi ministerstwami i agencjami rządowymi. Jednak w fazie implementacji projektów SCE toruje drogę dla singapurskich przedsiębiorstw posiadających niezbędny know-how do wdrożenia proponowanych rozwiązań i w tym zakresie spełnia rolę zbliżoną do wspomnianej wyżej agencji EnetrpriseSG.

Z punktu widzenia dwustronnych relacji handlowych z Singapurem istotne znaczenie ma również Singapurska Agencja Żywności (Singapore Food Agency) podlegająca kompetencyjnie Ministerstwu Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju. Utworzona z dniem 1 kwietnia 2019 r. agencja powstała z połączenia 3 różnych agencji lub ich wydzielonych części, w tym Agri-Food and Veterinary Authority (AVA). Celem działań restrukturyzacyjnych było stworzenie kompleksowego systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności i jej dostaw (wcześniej zadania realizowane przez AVA), kwestiami higieny w handlu i usługach  (wcześniej w kompetencji National Enviroment Agency) oraz kwestiami sanitarno-epidemiologicznymi (wcześniej w kompetencji Health Science Authority).

Kwestie dotyczące zwierząt, nie związane z ich przeznaczeniem do konsumpcji, od 1 kwietnia 2019r. weszły w zakres kompetencji nowotworzonych służb weterynaryjnych (Animal and Veterinary Service – AVS) podległych Ministerstwu Rozwoju Narodowego. Kwestie dotyczące zdrowia roślin i zwierząt wchodzą w zakres kompetencji agencji NParks.

Sądownictwo gospodarcze

Singapur słynie ze sprawnego, profesjonalnego i neutralnego systemu sądownictwa, opartego na brytyjskim prawie zwyczajowym (commmon law). Dobrze rozwinięty i przyjazny dla biznesu system prawny, ogromny zasób doskonale wykształconych i doświadczonych prawników oraz coraz bogatszy dorobek orzecznictwa w skomplikowanych sprawach gospodarczych stanowią główne atuty wykorzystywane przez Singapur do wzmacniania swojej roli jako ośrodka rozstrzygania międzynarodowych sporów gospodarczych.

Od lat Singapur uznawany jest za główny ośrodek arbitrażowy w regionie. Jest siedzibą wielu instytucji arbitrażowych, w tym niezależnej międzynarodowej organizacji arbitrażowej Singapore International Arbitration Centre oraz Singapore International Commercial Court. Jest też preferowaną siedzibą międzynarodowych kancelarii prawnych obsługujących korporacje międzynarodowe działające w Azji Południowo-Wschodniej.

W ramach systemu sądownictwa powszechnego sprawy, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 250.000 SGD rozpatrywane są przez Wysoki Sąd (High Court). Do kompetencji tego sądu należą również sprawy z zakresu prawa morskiego (admiralty proceedings) oraz prawa upadłościowego, bez względu na wartość przedmiotu sporu. Sprawy o wartości przedmiotu sporu poniżej 60.000 SGD rozpatrywane są przez sądy rejonowe (Magistrate Courts), podczas gdy sądy okręgowe (District Courts) rozpatrują sprawy o wartości przedmiotu sporu od 60.000 do 250.000 SGD. Zgodnie z obowiązującym prawem, osoby fizyczne nie muszą być reprezentowane w sądzie przez prawników. Reprezentacja przez prawnika wymagana jest jednak w przypadku osób prawnych, gdy są stroną postępowania.

Gospodarka

Singapur z otwartą, opartą na handlu gospodarką, dobrze uregulowanym rynkiem, przejrzystymi procedurami, brakiem ceł (z wyjątkiem samochodów, alkoholu i tytoniu) oraz pozataryfowych barier handlowych stał się regionalnym hubem handlowym, przez który zagraniczne towary trafiają na inne azjatyckie rynki, w szczególności do krajów Azji Południowo-Wschodniej. Stabilna sytuacja polityczna, atrakcyjny klimat inwestycyjny i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura przyciąga bezpośrednie inwestycje zagraniczne, które stanowią siłę napędową singapurskiej gospodarki. Singapur jest drugim największym portem kontenerowym na świecie po Szanghaju, w 2023 r. po raz piętnasty z rzędu został uznany za najlepsze miejsce do prowadzenia biznesu w rankingu Economist Intelligence Unit (EIU).

Z oficjalnego komunikatu Ministerstwa Handlu i Przemysłu (MTI) z dnia 02.01.2024 r. wynika, że singapurski wzrost gospodarczy w 2023 r. osiągnął wartość 1.2%. Ten sam wskaźnik w 2024 r. wynieść ma „od 1 do 3%.

Główne problemy z jakimi w 2023 r. mierzyła się singapurska gospodarka to pogorszenie się koniunktury światowej, które wpływało na obniżenie zapotrzebowania ze strony sektora produkcyjnego oraz zmniejszenie popytu na usługi handlowe. Perturbacje gospodarcze związane z przeciągającą się wojną ukraińsko-rosyjską, zacieśnianie polityki monetarnej w USA i strefie Euro, oraz problemy Chin (związane z rynkiem nieruchomości i konsumpcją wewnętrzną), wymieniane były przez komentatorów jako główne wyzwania makroekonomiczne jakim w mijającym roku stawiał czoła Singapur. 

Sytuację ratował stabilny poziom zatrudnienia w Singapurze, który pozwolił utrzymać dobre wyniki w większości kategorii wchodzących w skład sektora handlu detalicznego oraz usług restauracyjnych.

Zaskakująco dobrze prezentował się również transport lotniczy, który generował dodatkowe przychody w sektorze hotelarskim i szeroko pojętej branży turystycznej: poziom ruchu osobowego na lotnisku Changi osiągnął 90% wartości sprzed pandemii (na kilku kierunkach udało się przekroczyć ten punkt referencyjny, m.in. przy połączeniach z Koreą Płd. i Indiami).  

Przez prawie cały 2023 r. obserwowaliśmy stopniowe słabnięcie inflacji, która była głównym problemem singapurskiej gospodarki w 2022 r.

Główne sektory gospodarki

Blisko 70% PKB Singapuru wytwarza sektor usług, ok. 25% sektor produkcyjny oraz 5% sektor najmu nieruchomości (który podlega odrębnej klasyfikacji).

W sektorze usług do największych obszarów należą:

  • handel hurtowy i detaliczny 19,3%,
  • usługi finansowe i ubezpieczeniowe 14,6%,
  • usługi transportowe i magazynowe 6,1%,
  • usługi biznesowe 5.8%
  • usługi ICT 5,6%,
  • pozostałe usługi 10,5%.

W ramach sektora produkcyjnego do najważniejszych kategorii należą:

  • produkcja przemysłowa 22,3%
  • budownictwo 2,9%
  • usługi użyteczności publicznej 1,2%

Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych

Wyszczególnienie

  2022

  2023

PKB (mld SGD)

 643,5

  673,3

PKB na jednego mieszkańca (SGD)

 114 165

  113 779

Tempo wzrostu PKB (w %)

  3,8

  1.2

Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI) (w %)

  6,1

  4,8

Stopa bezrobocia (w %)

  2,1

  1,9

Wartość obrotów handlu zagranicznego (w mld SGD)

  1 365

  1 206

Wartość eksportu (w mld SGD)

  710

  638

Wartość importu (w mld SGD)

  655,4

  567

Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB* (w %)

  19,3

  19,8

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w kraju urzędowania (w mld SGD)

  133,4

  151

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich kraju urzędowania za granicą (w mld SGD)

  b.d.

  b.d.

Źródło: Department of Statistics Singapore

Handel zagraniczny

W 2023 r. najważniejszymi dla Singapuru rynkami w eksporcie towarów były Chiny, Hong Kong, Malezja, USA, Indonezja i UE, w imporcie zaś Chiny, USA, Tajwan, Malezja i UE. Pod względem wartości obrotów pięciu głównych partnerów handlowych Singapuru to: Chiny (167 mld SGD), USA (129 mld SGD, awans z 3. miejsca w tym zestawieniu w 2022 r.), Malezja (124 mld SGD), EU (105 mld SGD, awans z 5. miejsca) i Tajwan (93 mld SGD).

Brak jeszcze danych dotyczących handlu usługami oraz inwestycji za 2023 r. W 2022 r. wartość singapurskiego obrotu usługami wyniosła 758 mld SGD, z czego 401.5 mld SGD przypadło  na eksport, a 356.5 mld SGD na import. Oznaczało to wzrost o 24% względem 2021 r. Najważniejszymi partnerami handlowymi w tej kategorii były Stany Zjednoczone, UE, Japonia, Chiny i państwa grupy ASEAN. Do głównych kategorii usług, którymi handluje Singapur należą transport, finanse, ICT (po stronie eksportu), oraz transport, zarządzanie, ICT (po stronie importu).

Inwestycje zagraniczne

Singapur jest największym beneficjentem inwestycji zagranicznych w regionie. Na początku 2024 r. nie były jeszcze dostępne dane inwestycyjne dotyczące poprzedniego roku. Skumulowana wartość inwestycji zagranicznych w Singapurze w 2022 r. wyniosła 2 619 mld SGD. Wynik ten oznaczał wzrost inwestycji zagranicznych o 5.6% względem roku 2021. Ponad połowa tej kwoty jest ulokowana w sektorze usług finansowych i ubezpieczeniowych. Drugim co do wielkości obszarem inwestycji zagranicznych w Singapurze jest handel hurtowy i detaliczny, a w dalszej kolejności także sektor wytwórczy oraz usługi dla biznesu. Największymi inwestorami w Singapurze są: Stany Zjednoczone (574 mld USD), Kajmany (297 mld USD), Japonia (178 mld SGD), Brytyjskie Wyspy Dziewicze (177 mld SGD),  oraz Wielka Brytania (138 mld SGD).

Skumulowana wartość kapitału zainwestowanego przez Singapur za granicą w 2022 r. ukształtowała się na poziomie 1 385 mld SGD, czyli o 10.7% więcej niż w 2021 r. (nominalnie ok. 134 mld SGD więcej). Singapur inwestuje głównie w Azji i Europie. W Azji do najbardziej popularnych lokalizacji dla kapitału singapurskiego należą Chiny, Hong Kong, Indie i Indonezja, w Europie zaś Holandia i Wielka Brytania. Za granicą Singapur inwestuje głównie w sektorze usług finansowych i ubezpieczeniowych, a także w sektorze produkcyjnym oraz w handlu detalicznym i hurtowym.

Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym

Singapur jest krajem członkowskim Światowej Organizacji Handlu (WTO) od początku jej istnienia, czyli od 1 stycznia 1995. Jako kraj wyspiarski, leżący na przecięciu głównych morskich szlaków handlowych, Singapur tradycyjnie wspiera otwarty system handlu międzynarodowego, oparty na jasno uregulowanych zasadach. Kraj był gospodarzem pierwszej Ministerialnej Konferencji WTO w grudniu 1996.

Jako kraj, którego gospodarka opiera się na handlu, Singapur jest stroną 27 wiążących bilateralnych i regionalnych porozumień o wolnym handlu, w tym FTA z Unią Europejską, Chinami, Japonią, Koreą Pd, Indiami, USA, Australią, Nową Zelandią, Turcją, a także porozumień CPTPP (Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership) i RCEP (Regional Comprehensive Economic Partnership), które weszło w życie 1 stycznia 2022 r.

26 stycznia 2022 r. Minister Handlu i Przemysłu Gan Kim Yong podpisał umowę o wolnym handlu z Sojuszem Pacyfiku (Chile, Kolumbia, Meksyk i Peru): PASFTA. 17 maja tego samego roku podczas wizyty Ministra Alvina Tana w Meksyku opublikowano Plan Działań na rzecz współpracy w tym formacie. Finalnie ratyfikacja umowy jest jednak wstrzymana z powodu kryzysu politycznego w Peru.

7 grudnia 2023 r. w Rio de Janeiro nastąpiło podpisanie umowy o wolnym handlu pomiędzy Singapurem a MERCOSUR.

Ważną rolę w polityce zagranicznej Singapuru odgrywa zaangażowanie w prace ugrupowań o charakterze regionalnym, takich jak APEC i ASEAN, w tym Wspólnoty Gospodarczej ASEAN (Asean Economic Community), utworzonej w grudniu 2015 r. Singapur, w którym znajduje się sekretariat Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC), jest aktywnym animatorem działalności tego ugrupowania.

Singapur jest też siedzibą zarządu Fundacji Azja-Europa (ASEF), która jest jedyną zinstytucjonalizowaną formą współpracy w ramach procesu ASEM.

Stosunki gospodarcze z Unią Europejską

W 2023 r. Unia Europejska była 5. najważniejszym dla Singapuru rynkiem eksportowym towarów (po Chinach, Malezji, USA i Indonezji), takie samo miejsce zajmowała w zestawieniu głównych źródeł importu (po Chinach, USA, Tajwanie i Malezji).

Pod względem wartości obrotów UE była 4. najważniejszym partnerem Singapuru (z handlem o wartości 105 mld SGD w 2023 r.). Lepszymi wynikami pochwalić mogły się jedynie Chiny (167 mld SGD), USA (129 mld SGD) i Malezja (124 mld SGD).

Singapur jest największym odbiorcą inwestycji UE w Azji (255.6 mld SGD wg stanu na kwiecień 2023) oraz jednym z największych azjatyckich inwestorów w UE (150.3 mld SGD). W Singapurze działa ponad 14 tys. firm z Europy, które często lokują tu swoje regionalne przedstawicielstwa, a także centra logistyczne i dystrybucyjne. Mieszka tu ponad 100 tys. Europejczyków, w tym ok. 1000 Polaków.

W dniu 21 listopada 2019 r. weszła w życie umowa o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską i Singapurem. EUSFTA to kompleksowe i szeroko zakrojone porozumienie obejmujące bezcłowy eksport dóbr, a także ułatwiające dostęp do rynku usług (ze szczególnym uwzględnieniem usług finansowych, profesjonalnych, prawnych, telekomunikacyjnych oraz pocztowych), ochronę własności intelektualnej, politykę konkurencyjności, zniesienie barier technicznych w handlu, sektor zamówień publicznych i zrównoważony rozwój. EUSFTA przewiduje zniesienie w ciągu 5 lat od wejścia umowy w życie wszystkich ceł na towary eksportowane z Singapuru do Unii, z czego 80% (przede wszystkim na elektronikę, produkty chemiczne, farmaceutyczne oraz żywność przetworzoną) - została zniesiona w momencie wejścia umowy w życie. Singapur zniósł wszystkie cła na towary importowane z UE wraz z wejściem w życie umowy.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Gospodarcze umowy dwustronne

Podstawowymi dokumentami prawnymi określającymi współpracę gospodarczą UE – Singapur są:

  • Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Republiką Singapuru (EU-Singapore Free Trade Agreement - FTA),  która weszła  w życie 21 listopada 2019 r.
  • Umowa o ochronie inwestycji między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Singapuru, z drugiej strony (EU-Singapore Investment Protection Agreement – IPA; wejdzie ona w życie po jej ratyfikacji przez wszystkie państwa członkowskie UE, zgodnie z ich własnymi procedurami krajowymi. Do końca 2023 r. ratyfikowało ją 15 państw członkowskich)

Podstawę prawną dwustronnych stosunków gospodarczych pomiędzy Polską a Singapurem stanowią następujące umowy międzyrządowe:

  • Umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji z dnia 3 czerwca 1993 r.,
  • Umowa o ruchu bezwizowym z dnia 21 listopada 1998 r.,
  • Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem z dnia 4 listopada 2012 r. (weszła w życie 06.02.2014 r.),
  • Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Singapuru o transporcie lotniczym podpisana 22 maja 2014 r. (weszła w życie 29 lipca 2015 r.)

Teksty obowiązujących umów dostępne są m.in. na portalu http://traktaty.msz.gov.pl/

Podstawę prawną dwustronnych relacji gospodarczych dają również porozumienia o współpracy zawarte pomiędzy instytucjami sektora publicznego oraz organizacjami branżowymi, w tym:

  • Porozumienie o współpracy między Krajową Izbą Gospodarczą i Singapore Business Federation (SBF), organizacją zrzeszającą izby handlowe działające z Singapurze z dnia 11 października 2007 r.,
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy Polską Agencją Handlu i Inwestycji a singapurskim odpowiednikiem Enterprise Singapore z dnia 22 maja 2017 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy Polską Agencją Handlu i Inwestycji a Singapore Business Federation z dnia 22 maja 2017 r.
  • Porozumienie o współpracy w zakresie wymiany doświadczeń w obszarze innowacji finansowych pomiędzy KNF i Monetary Authority of Singapore z listopada 2017 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy Doliną Lotniczą a Association of Aerospace Industries Singapore (AAIS) z marca 2017 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy Singapore Institute of Building Ltd. a Wschodnim Klastrem Budowlanym ze stycznia 2018 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy Krajową Radą Drobiarstwa Izbą Gospodarczą a Singapore Meat Traders Association z września 2021 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy polskim Klastrem Technologii Kosmicznych a singapurskim odpowiednikim Singapore Space & Technology Ltd. (SSTL) z 15 lutego 2023 r.
  • Porozumienie o współpracy pomiędzy polskim Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL) a singapurskim Health Science Authority (HSA) 25 maja 2023 r.
  • Porozumienie o Współpracy pomiędzy Krajową Izbą Gospodarczą a Singapore Manufacturing Federation z 23 października 2023 r.

Dwustronna wymiana handlowa

Polski bilans handlowy od lat jest dodatni przy uwzględnieniu polskiej nadwyżki w handlu usługami, oraz ujemny gdy rozpatrujemy wyłącznie handel produktami.

W 2023 r. polski eksport towarów osiągnął wartość 287 mln USD (-36%), import zaś 617 mln USD (+7,6%). W efekcie deficyt osiągnął wartość 330 mln USD. Dane dotyczące handlu usługami w 2023 r. wciąż nie zostały opublikowane (ostatnie pochodzą z 2021 r. kiedy to Polska osiągnęła nadwyżkę wynoszącą blisko 382 mln USD).

 

Tabela: Wymiana handlowa Polska-Singapur (w mln USD)

Rok

Eksport

 

Import

Obroty

Saldo

2019

298

 

524

822

-226

2020

324

 

552

875

-228

2021

298

 

815

1113

-517

2022

449

 

573

1022

-124

2023

287

 

617

904

-330

Źródło: GUS

W celu poprawy obrotów handlowych Ambasada RP w Singapurze stara się o zwiększenie rodzajów polskich produktów dopuszczonych na singapurski rynek. W 2023 r. po interwencji placówki w Singapore Food Agency oraz podjętym w następnej kolejności działaniom Głównego Inspektoratu Weterynarii udało się z dniem 1 czerwca ub.r. doprowadzić do zniesienia klauzuli „born and bred” w odniesieniu do wieprzowiny, co rozszerzyło dostęp do singapurskiego rynku dla polskich producentów tego rodzaju mięsa (zmiana umożliwia eksport wieprzowiny pozyskanej ze świń pochodzących z hodowli zlokalizowanych w innych państwach UE, co praktykowane jest przez część polskich zakładów produkcyjnych).

Współpraca placówki z GIW pozwoliła również na dopuszczenie w Singapurze sprzedaży karmy dla zwierząt pochodzącej z Polski. Odpowiednie regulacje weszły w życie z dniem 9 października ub.r. i wyszły naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez członków polskiej delegacji biznesowej uczestniczącym w targach Food & Hotel Asia 2023.

Dużą dynamikę wzrostu wykazuje handel usługami. W latach 2016–2021 r. obroty usługowe wzrosły ponad trzykrotnie. W 2021 r. Polska osiągnęła nadwyżkę w handlu usługami o wartości 382 mln USD.

Tabela: Handel usługami (w mln USD)

Rok

Eksport

Import

Obroty

Saldo

2016

163,3

110,9

274,2

52,4

2017

265,1

171,9

437

93,2

2018

328,6

163,7

492,3

164,9

2019

394,2

175,6

569,8

218,5

2020

458

211

670

246

2021

625

243

868

382

Źródło: GUS

Wzajemne inwestycje

Napływ kapitału z Singapuru w 2022 r. wyniósł 20.5 mln USD, wobec 67 mln USD w 2021 r. Całościowa wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych Singapuru w Polsce na koniec 2022 r. wyniosła 280 mln USD, wobec 382 mln USD w 2021 r.

Polska wycofała w 2022 r. z Singapuru inwestycje o wartości 4.5 mln USD, wobec zainwestowanych rok wcześniej 27 mln USD.

Przełomem w bilateralnej współpracy inwestycyjnej była ogłoszona w marcu 2019 r. wspólna inwestycja operatora singapurskiego portu PSA International, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund w głębinowy terminal kontenerowy w Gdańsku. Wartość inwestycji, w której partner singapurski posiada 40%, wynosi 1,1 mld USD. Inwestycja ta jest największym projektem zrealizowanym dotychczas przez firmę singapurską w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

W światowym rankingu konkurencyjności gospodarki - World Competitiveness Ranking - opublikowanym 15 czerwca 2022 r., Singapur powrócił na trzecie miejsce. Awansował on o dwa miejsca po spadku z pierwszego na piąte miejsce w 2021 r. Został wyprzedzony przez Danię i Szwajcarię, okazał się jednak najlepszy spośród państw azjatyckich, które zajęły miejsca piąte (Hong Kong), siódme (Tajwan) i siedemnaste (Chiny). W 2023 r. po raz piętnasty z rzędu został uznany za najlepsze miejsce do prowadzenia biznesu w rankingu Economist Intelligence Unit (EIU).

Ponad 99% wszystkich produktów importowanych do Singapuru jest wolnych od opłat celnych. Z przyczyn społeczno-środowiskowych Singapur wprowadził cła jedynie na produkty alkoholowe, wyroby tytoniowe, produkty paliwowe oraz pojazdy silnikowe.

Niektóre produkty przed eksportem do Singapuru wymagają specjalnych zezwoleń, licencji, bądź wcześniejszego powiadomienia strony singapurskiej. Pełna lista produktów, których import podlega kontroli dostępna jest na stronie singapurskich władz celnych.

Kontrolowany import obejmuje m.in. następujące grupy produktów rolno-spożywczych: (1) żywe zwierzęta, ptaki, (2) mięso i produkty mięsne, (3) warzywa i owoce.

W przypadku produktów weterynaryjnych (mięso surowe, przetwory mięsne, jaja), które wymagają specjalnego zezwolenia na eksport zarówno na poziomie kraju eksportera, jak i zakładu eksportującego w chwili obecnej Polska posiada pozwolenie na eksport do Singapuru wieprzowiny (14 zakładów akredytowanych),  drobiu (24 zakładów), jaj (5 ferm oraz 1 zakład przetwórczy) i przetworów z mięsa (2 zakłady). W 2020 r. Singapur uznał zasady regionalizacji ASF i ptasiej grypy obowiązujące w Polsce, dzięki czemu eksport do Singapuru wieprzowiny i drobiu z terenów nieskażonych może odbywać się nawet w przypadku wystąpienia tych jednostek chorobowych na terenie kraju bez dodatkowych restrykcji. Szczegółowe informacje o akredytowanych zakładach oraz wymaganych dokumentach eksportowych (m.in. świadectwo zdrowia) dostępne są w Głównym Inspektoracie Weterynarii (GIW). Dodatkowo, w toku są procedury zmierzające do otwarcia rynku singapurskiego dla polskiej wołowiny.

Zakłady zainteresowane eksportem produktów weterynaryjnych do Singapuru muszą wypełnić odpowiednie formularze aplikacyjne o akredytację eksportową przez Singapore Food Agency (SFA) oraz złożyć je za pośrednictwem GIW. Formularze dostępne są na stronie SFA lub w GIW.

W kwietniu 2020 r. wprowadzone zostały uproszczone zasady akredytacji eksportowych dla zakładów zamierzających eksportować do Singapuru przetwory z mięsa (drobiowego, wieprzowego oraz wołowego) oraz jaj poddanych procesowi sterylizacji. Zakłady te będą dopuszczane do eksportu na zasadzie pre-listingu.

Przewodnik dla eksporterów produktów weterynaryjnych

Ograniczenia importowe dotyczą również niektórych grup produktów przemysłowych, jak np.: (1) broń, (2) produkty zawierające azbest, (3) chemikalia, (4) diamenty, (5) paliwa i produkty ropopochodne, (6) lekarstwa.

Całkowitym zakazem wwozu do Singapuru objęte są: (1) guma do żucia, (2) zapalniczki w kształcie pistoletu/rewolweru, (3) róg nosorożca i produkty pochodne przetworzone, nieprzetworzone oraz sproszkowane, (4) zakazane urządzenia telekomunikacyjne – odbiorniki skanujące, aparatura wojskowa, urządzenia do zmiany głosu, urządzenia do zakłócania komunikacji radiowej oraz (5) sztuczne ognie.

Prawo regulujące działalność inwestycyjną w Singapurze jest przejrzyste a firmy zagraniczne traktowane są w ten sam sposób co firmy krajowe. Niemal we wszystkich sektorach dopuszczalne jest działanie firm ze 100% udziałem kapitału zagranicznego. Ograniczenia wielkości posiadanych udziałów („local content”) dotyczą działalności medialnej (do 49%), prasowej (5%) oraz zagranicznych kancelarii prawnych działających w Singapurze. Chronione są również sektory, w których dominująca pozycję mają kontrolowane przez państwo przedsiębiorstwa.

Ograniczenia w dostępie do rynku usług dotyczą przede wszystkim sektora bankowego, ubezpieczeniowego, transportowego oraz działalności z zakresu doradztwa prawnego. Przeszkodą w działalności obywateli polskich na lokalnym rynku usług jest również brak dwustronnej umowy o uznawalności dyplomów.

Dostęp do rynku pracy

Bariery dostępu do rynku pracy są stosunkowo niewysokie, szczególnie dla osób legitymujących się dobrym wykształceniem lub/i bogatym dorobkiem zawodowym. Osoby pragnące podjąć pracę w Singapurze muszą wystąpić o pozwolenie na pracę. Dostęp do niektórych zawodów (np. medycznych) jest ściśle regulowany i o prawo wykonywania zawodu mogą ubiegać się osoby spełniające szczegółowe kryteria dot. wykształcenia i doświadczenia. W przypadku zawodów medycznych szczegółowe informacje dostępne są na stronie Ministerstwa Zdrowia  oraz Specialist Accreditation Board.

Informacje o typach pozwoleń na pracę i pobyt w Singapurze dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Pracy i obejmują następujące kategorie osób:

  • Profesjonalistów (Employment Pass, EntrePass oraz Personalizowany Employment Pass),
  • Pracowników średnio i nisko wykwalifikowanych (m.in S-Pass),
  • Studentów i stażystów,

Członków rodzin osób posiadających obywatelstwo, status stałego rezydenta lub zatrudnionych na podstawie pozwolenia na pracę.

Nabywanie i wynajem nieruchomości

Zgodnie z ustawą o nieruchomościach mieszkalnych co do zasady obcokrajowcy mają prawo do nabywania nieruchomości w Singapurze bez konieczności uzyskania specjalnych pozwoleń. Pewne ograniczenia dotyczą nabywania nieruchomości publicznych podlegających Housing Development Board (HDB). Obcokrajowcy mogą nabywać takie nieruchomości wyłącznie na rynku wtórnym po akceptacji przez HDB. Możliwość nabycia nieruchomości HDB przez obcokrajowca uzależniona jest też od standardu i wieku nieruchomości. W przypadku zwykłych budynków mieszkalnych, nieruchomość musi być starsza niż 5 lat. W przypadku budynków o podwyższonym standardzie – starsza niż 10 lat.

Nabycie ziemi w dzielnicach mieszkalnych oraz niektórych rodzajów domów jednorodzinnych (głównie wolnostojących) przez obcokrajowców wymaga uzyskania indywidualnego pozwolenia Singapore Land Authority.

Obcokrajowcy posiadający pozwolenie na pobyt w Singapurze mogą wynajmować nieruchomości. Co do zasady okres najmu nie może być krótszy niż 3 miesiące w przypadku nieruchomości prywatnych i 6 miesięcy w przypadku nieruchomości HDB. Mieszkania HDB nie mogą być wynajmowane turystom. Krótkoterminowy (poniżej 3 miesięcy) najem nieruchomości w Singapurze pozostaje nielegalny, poza korzystaniem z tzw. aparthoteli (serviced apartments) . Szczegółowe informacje o warunkach najmu w zależności od statutu imigracyjnego obcokrajowca i rodzaju nieruchomości dostępne są na stronie Ministerstwa Pracy.

System zamówień publicznych

Przejrzysty system zamówień publicznych postrzegany jest przez singapurskie władze jako podstawowy element walki z korupcją przy zamówieniach rządowych. Zamówienia publiczne regulowane są przez ustawę o zamówieniach publicznych  (Government Procurement Act) oraz trzy rozporządzenia: Government Procurement Regulations, Government Procurement (Challenge Proceedings) Regulations oraz Government Procurement (Application) Order. Instytucją kształtującą, nadzorującą i koordynującą system zamówień publicznych w Singapurze jest Ministerstwo Finansów.

Ministerstwo wydaje regulacje w kwestiach szczegółowych dot. procedury przetargowej – m.in. wstępnego wyboru ofert, czy technicznych specyfikacji przedmiotu przetargu, a także publikuje instrukcje dla podmiotów ogłaszających przetarg oraz potencjalnych uczestników przetargu. Zasady przetargu publicznego mają również zastosowanie do przedsiębiorstw państwowych, które stanowią znaczną grupę podmiotów gospodarczych działających na singapurskim rynku. Procedury te nie obowiązują jedynie w przypadku nabywania dóbr o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa.

W zależności od wartości przedmiotu zamówienia zakupy publiczne realizowane są w procedurze:

  1. do 6.000 SGD – zamówień z wolnej ręki,
  2. od 6.000 – 90.0000 SGD – zapytań ofertowych,
  3. powyżej 90.000 SGD – przetargów.

W przypadku zapytań ofertowych i przetargów podmiot zamawiający musi opublikować ogłoszenie na elektronicznej platformie zamówień publicznych - GeBIZ, która stanowi kompleksową bazę informacji dla dostawców produktów i usług o realizowanych zamówieniach publicznych. Na platformie publikowane są informacje o zamawiającym, opis produktu będącego przedmiotem zamówienia, daty rozpoczęcia i zakończenia przetargu oraz miejsce odbioru dokumentacji przetargowej.

Wraz z wejściem w życie umowy o wolnym handlu pomiędzy Unią Europejską a Singapurem (EUSFTA) w listopadzie 2019 r., przedsiębiorstwa europejskie uzyskały dodatkowe przywileje w dostępie do singapurskiego systemu zamówień publicznych wykraczające poza zobowiązania Singapuru wynikające z porozumienia o zamówieniach publicznych Światowej Organizacji Handlu (WTO-GPA). W ramach EUSFTA obniżony został próg zamówień publicznych do 50.000 SDR (w porównaniu z 130.000 SDR dla WTO-GPA). Rozszerzony został katalog instytucji (o 33 dodatkowe podmioty), a także usług (w tym usługi finansowe, usługi ICT, usługi architektoniczne i inżynieryjne, usługi związane z utylizacją ścieków i odpadów), w których zamówieniach mogą uczestniczyć podmioty europejskie.

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych

Singapurska kultura biznesowa jest mieszanką tradycyjnych wartości azjatyckich z zachodnimi zwyczajami, wywodzącymi się z anglofońskiego kręgu kulturowego. Doskonale odzwierciedla multinarodowy, multikulturowy i multireligijny charakter lokalnego społeczeństwa, tworzonego głównie przez Chińczyków, Malajów i Hindusów oraz ekspatriantów. Kluczem do nawiązania owocnych relacji biznesowych jest więc adaptacja do lokalnej, wielokulturowej rzeczywistości oraz zapoznanie się z podstawowymi zasadami lokalnego biznesowego savoir-vivre’u. Należy przy tym uwzględnić, że grupę dominującą w kręgach biznesowych stanowią etniczni Chińczycy.

Singapurczycy są bardzo otwarci na obcokrajowców, co wynika m.in. ze zwyczaju studiowania za granicą – najczęściej w Wlk. Brytanii, Australii, USA. Uprzejmi, choć zachowują pewien dystans. W relacjach biznesowych nie pozwalają sobie na nadmierną poufałość, z reguły oddzielają biznes od relacji osobistych i przyjacielskich.

Na spotkania z Singapurczykami należy przychodzić punktualnie i należy być dobrze przygotowanym do rozmów. Spóźnienie na spotkanie służbowe będzie odebrane jako brak szacunku. W dobrym tonie jest też wręczenie uczestnikom spotkania materiałów, które będą omawiane.

Powitania podczas spotkań biznesowych przebiegają w oficjalnym tonie. Na powitanie wystarczy uścisk dłoni (w czasie pandemii zastapiony ukłonem), któremu często towarzyszy lekki ukłon głowy. Uściski i pocałunki na powitanie są rzeczą wyjątkowo rzadką i są niedopuszczalne, jeżeli kogoś osobiście nie znamy, gdyż Singapurczycy nie czują się komfortowo okazując kontakt fizyczny w miejscach publicznych.

Podczas pierwszego spotkania obowiązkowo wręcza się wizytówki. Wymiana wizytówek powinna nastąpić na samym początku spotkania, ze szczególnym szacunkiem, najlepiej przy użyciu obu dłoni. W żadnym wypadku nie należy pisać na wizytówkach, chować ich do tylnej kieszeni albo w pośpiechu chować ich do torby. Którekolwiek z tych zachowań może być odebrane jako brak szacunku. Co najmniej jedna strona wizytówki powinna być w języku angielskim.

Podczas spotkań biznesowych należy okazywać szacunek wszystkim uczestnikom, szczególnie jednak osobom piastującym wysokie stanowiska. Hierarchia jest dla Singapurczyków istotnym elementem kulturowym. W przypadku Chińczyków szczególnie poważane są osoby starsze i o wysokim statusie społecznym. Malajowie i Hindusi wielkim szacunkiem darzą osoby starsze. Ze względu na silnie respektowaną hierarchię, ma ona wpływ na relacje w biurze, np. w dobrym tonie jest witanie się ze osobami starszymi najpierw czy zarezerwowanie miejsca przy stole osobom ważnym na środku stołu.

Choć Singapur zaadoptował wiele praktyk negocjacyjnych z zachodnich korporacji, należy pamiętać, że kultura biznesowa Singapuru została ukształtowana przede wszystkim przez tradycyjne, azjatyckie wartości. Zazwyczaj singapurska strona negocjacyjna składa się z jednej lub dwóch osób wyższej rangi, odpowiedzialnych za negocjacje oraz kolejnych osób z wiedzą techniczną, prawną albo odpowiedzialnych za pracę, która ma być wykonana po negocjacjach. Podczas negocjacji z Singapurczykami, warto skupić się na podkreśleniu, że zależy nam na długofalowych, dobrych relacjach.

Singapurczycy raczej preferują wyrażać odmienne zdanie w sposób niebezpośredni, niekonfliktowy. Jako ludzie pragmatyczni, używają języka efektywnie i zazwyczaj wyrażają się w krótkich zdaniach.

Ponieważ Singapurczycy przestrzegają prawa, a umowy są dla nich wiążące, w negocjacjach dużo czasu poświęca się na odpowiednie skonstruowanie umowy/kontraktu.

Podczas posiłków biznesowych należy wziąć pod uwagę kontekst religijny. Umawiając się na posiłek biznesowy z Malajem należy bezwzględnie pamiętać, żeby nie serwować alkoholu i mięsa wieprzowego. Większość Hindusów nie je mięsa wołowego, a wielu z nich jest wegetarianami. Zazwyczaj strona organizująca wydarzenie pokrywa rachunek.

Obdarowywanie się drobnymi prezentami biznesowymi jest w Singapurze dosyć popularną metodą wyrażenia wdzięczności. Prezenty są zazwyczaj zapakowane w papier ozdobny i wręczone obiema rękami. Obdarowany otwiera zazwyczaj prezenty na osobności. W celu uniknięcia niezręcznych sytuacji, można przed spotkaniem uzgodnić czy druga strona przewiduje i akceptuje wymianę prezentów.

Pomimo tropikalnego klimatu, preferowanym strojem biznesowym (business casual) dla mężczyzn są koszule z długim rękawem i ciemne, długie spodnie. Krawat nie jest wymagany. Dla pań, są to również eleganckie stroje służbowe – koszula z długim rękawem i do tego spódnice/spodnie w ciemnym kolorze. Marynarkę i krawat zakłada się tylko podczas bardziej oficjalnych spotkań (business professional). Ze względu na to, że wszystkie biura są klimatyzowane, zalecane jest zabieranie marynarek na wypadek, gdyby zrobiło się zimno. W przypadku wątpliwości co do stosowanego ubioru można też tę kwestię ustalić z partnerem biznesowym umawiając się na spotkanie, w szczególności w przypadku udziału osób wyższego szczebla.

Singapurczycy używają wszystkich form komunikacji elektronicznej. Czatów i komunikatorów używa się zarówno w komunikacji służbowej i prywatnej. Na maile odpowiada się  wyjątkowo szybko, głównie ze względu na fakt, że wszyscy używają poczty na telefonie. Brak odpowiedzi albo zwlekanie z odpowiedzią będzie najprawdopodobniej odebrane jako brak zainteresowania albo ignorancja ze strony partnera biznesowego. W biznesie preferowana jest pisemna forma komunikacji w celu uniknięcia ewentualnych nieporozumień i łatwiejszą dokumentację.

Mimo, że Singapur jest jednym z najbogatszych państw świata, jest też krajem o dużym zróżnicowaniu dochodów w społeczeństwie. Choć Singapur wydaje się społeczeństwem egalitarnym, gdzie obywatele różnych ras, religii i o różnym poziomie bogactwa koegzystują ze sobą, silnie odczuwalna jest tu hierarchia związana ze statusem materialnym i społecznym.

Kobiety stanowią 42% osób zatrudnionych w Singapurze. Niestety znaczna część z nich zajmuje niższe i gorzej płatne pozycje w porównaniu z ich męskimi odpowiednikami. Od kobiet w Singapurze oczekuje się kreatywności i aktywności w życiu zawodowym oraz wypełniania jej tradycyjnych ról matki i żony w gospodarstwie domowym. Większość kobiet musi więc odnajdować się w obu tych rolach. Mimo doskonałych kwalifikacji i bardzo dobrego wykształcenia, wciąż znacznie mniej jest kobiet na stanowiskach managerskich niż mężczyzn. Te, które zajmują wysokie stanowiska, najczęściej zarabiają mniej od mężczyzn.

Przydatne kontakty i linki

Instytucje rządowe

Główne organizacje biznesowe

Prasa ekonomiczna

Data aktualizacji: 13.03.2024

Materiały

MANUAL​_dostęp​_dla​_produktów​_weterynaryjnych​_MAY2021
MANUAL​_dostęp​_dla​_produktów​_weterynaryjnych​_MAY2021.pdf 1.08MB
{"register":{"columns":[]}}