Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek do wojewody o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz złożyć za pośrednictwem konsula, we właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania urzędzie konsularnym RP.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Dokumenty możesz złożyć osobiście lub przesłać je pocztą.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę umów się za pomocą systemu e-konsulat / telefonicznie pod numerem +46 850 57 50 60 w godz. 14.30-15.30 w Pon, Śr, Czw, Pt oraz 10.30-11.30 we Wt
Jakie dokumenty musisz złożyć?
- wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
- dokumenty istotne dla ustalenia posiadania obywatelstwa polskiego, w szczególności akty stanu cywilnego oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Twoich rodziców/dziadków (akt urodzenia, małżeństwa, metryka chrztu, kopie polskich dokumentów rodziców lub dziadków itp.). W przypadku zmiany nazwiska – kopia dokumentów potwierdzających ten fakt (akt małżeństwa, akt zmiany imienia lub nazwiska, Personbevis itp.),
- oryginał aktualnego dokumentu tożsamości wraz ze stronami zawierającymi adnotacje urzędowe (do wglądu), np. paszport (możesz przedstawić nam paszport podczas wizyty albo wysłać notarialnie poświadczoną kopię, jeżeli składasz wniosek korespondencyjnie),
- jeśli urodziłeś się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – musisz przedstawić pełny akt urodzenia zawierający nazwiska rodziców (w Szwecji – Personbevis),
- akt stanu cywilnego stwierdzający Twój stan cywilny (akt zawarcia małżeństwa, dokument rozwodowy lub akt zgonu współmałżonka, Personbevis).
Pamiętaj, że:
- wniosek wypełnia się wyłącznie w języku polskim,
- musisz przedstawić oryginały dokumentów albo kopie potwierdzone przez notariusza (Notarius Publicus) lub konsula, kserokopie nie są wystarczające.
- wszystkie dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego (z listy Ministerstwa Sprawiedliwości https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/tlumacze-przysiegli/lista-tlumaczy-przysieglych/search.html albo tłumacza z listy Kammarkollegiet: https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/tolk/sok-tolk-i-vart-register ),
- w przypadku niektórych dokumentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej zamiast tłumaczenia można dołączyć wielojęzyczny standardowy formularz wydany przez urząd zagraniczny na podstawie rozporządzenia 2016/1191,
- dokumenty pochodzące z krajów UE i nieobjęte zakresem rozporządzenia 2016/1191 powinny zostać opatrzone klauzulą apostille,
- dokumenty pochodzące spoza UE powinny zostać opatrzone klauzulą apostille :
– w przypadku krajów będących stronami Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. albo zostać zalegalizowane przez polskiego konsula,
– w przypadku pozostałych krajów.
Ile zapłacisz?
Opłata za złożenie wniosku wynosi 888 SEK.
Akceptowane formy płatności: gotówka lub karta płatnicza.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do właściwego wojewody.
Jak odbierzesz dokumenty?
Dokumenty możesz odebrać osobiście. Konsul może także przesłać dokumenty na wskazany przez Ciebie adres – omów tę kwestię podczas składania wniosku.
Jak możesz się odwołać?
Możesz złożyć odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Najczęściej zadawane pytania
Jak mogę potwierdzić, że mam polskie obywatelstwo?
Dokumentem potwierdzającym posiadanie obywatelstwa polskiego jest ważny polski paszport lub dowód osobisty. Jeśli nie masz dokumentów potwierdzających obywatelstwo polskie albo Twoje dane osobowe i obywatelstwo nie mogą zostać ustalone, możesz uzyskać potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego lub jego utraty.
Jak poprawnie wypełnić wniosek?
Instrukcja wypełnienia wniosku znajduje się na jego ostatniej stronie. W razie braku wiedzy co do określonych faktów należy wpisać – „NIEZNANE” lub „NIE DOTYCZY”. Pamiętaj, że wniosek musi zostać przez Ciebie podpisany. Wypełnij wniosek starannie, przed wysłaniem sprawdź poprawność zamieszczonych danych.
Co należy wpisać w polu wojewoda?
Sprawę rozpatrzy wojewoda właściwy ze względu na Twoje ostatnie miejsce zamieszkania (przykładowo: jeżeli mieszkałeś/aś w Szczecinie, wniosek powinien rozpatrzeć wojewoda zachodniopomorski). Jeżeli nigdy nie mieszkałeś/aś w Polsce należy wskazać wojewodę mazowieckiego
Materiały
Wzór wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiegowzor_wniosku_o_potwierdzenie_posiadania_lub_utraty_obywatelstwa_polskiego.pdf 0.32MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 roku o obywatelstwie polskim
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 roku Prawo konsularne
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012
Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 r.