Apostille
Nadanie apostille
Apostille to poświadczenie, że dany dokument pochodzi z właściwego urzędu — apostille potwierdza autentyczność podpisu i pieczęci urzędnika zagranicznego. Dzięki temu możesz posłużyć się zagranicznym dokumentem urzędowym w Polsce.
Zarówno Polska, jak i USA są stronami Konwencji haskiej o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych sporządzonej 5 października 1961 roku. To oznacza, że aby móc posłużyć się dokumentem pochodzącym z USA w Polsce, wystarczy, że w miejscowym urzędzie uzyskasz apostille.
Lista urzędów uprawnionych do wydawania Apostille działających w innych stanach USA dostępna jest na stronie internetowej: http://www.hcch.net/index_en.php?act=authorities.details&aid=353
Konsul nie pośredniczy w uzyskaniu apostille.
Jeśli zagraniczny urząd wymaga apostille na polskim dokumencie, zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi na stronie polskiego MSZ.
Materiały
Wykaz państw będących stronami Konwencji Haskiej z 5 października 1961 r.Lista urzędów uprawnionych do wydawania Apostille działających w okręgu konsularnym Konsulatu Generalnego RP w Los Angeles
Lista_urzędów_uprawnionych_do_wydawania_Apostille_okrąd_konsularny_LA.docx 0.02MB Lista urzędów uprawnionych do wydawania Apostille działających w nowojorskim okręgu konsularnym
LISTA_URZEDOW_APOSTILLE_KGRP_NowyJork.pdf 0.20MB
Podstawa prawna
Konwencja znosząca wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzona w Hadze dnia 5 października 1961 roku
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne