W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Resortowy program „Aktywne Place Zabaw” 2025

W dniu 23 grudnia 2024 r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, działając na podstawie art. 63c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz art. 109i ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ogłosił Resortowy program „Aktywne Place Zabaw” 2025 (dalej „Program”).

Cel Programu

Celem głównym Programu jest podnoszenie jakości opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 świadczonej przez żłobki i kluby dziecięce.

Cel szczegółowy to poprawa warunków pobytu dzieci w instytucjach w czasie zabaw na świeżym powietrzu poprzez dofinansowanie przebudowy istniejących placów zabaw lub ich doposażenie.

Resortowy program „Aktywne Place Zabaw” 2025

Finansowanie

Program finansowany jest ze środków Funduszu Pracy. Na realizację Programu przeznaczono 60 mln zł.

Adresaci Programu

O dofinansowanie mogą ubiegać się gminy prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka lub klubu dziecięcego, w których wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka, którą rodzic byłby zobowiązany ponosić gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” nie przekracza kwoty 1500 zł.

Prowadzenie instytucji opieki oznacza, że są one wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i wpis ten został dokonany do dnia ogłoszenia Programu.

Przedmiot dofinansowania

Środki finansowe w ramach Programu są przeznaczone na dofinansowanie przebudowy lub doposażenia istniejących, przynależących do żłobków lub klubów dziecięcych placów zabaw.

Przedmiotem dofinansowania nie może być:

  • istniejący plac zabaw utworzony, przebudowany lub doposażony w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029,
  • plac zabaw planowany do utworzenia, przebudowy lub doposażenia w ramach Programu Aktywny Maluch 2022–2029.

Wysokość wnioskowanego dofinansowania

Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach na realizację zadania może wynieść do 100% wydatków na realizację zadania.

Nie jest wymagany wkład własny.

Wysokość dofinansowania wynosi do 300 000 zł na instytucję opieki, niezależnie od tego ilu placów zabaw dotyczy.

Przeznaczenie dofinansowania

Wydatki na przebudowę lub doposażenie placów zabaw dotyczą wydatków majątkowych lub bieżących związanych z:

  • robotami budowlanymi,
  • remontem nawierzchni,
  • modyfikacją i zagospodarowaniem terenu,
  • zakupem i montażem wyposażenia, w szczególności wyposażenia z wykorzystaniem naturalnych materiałów,
  • zakupem pomocy do prowadzenia zajęć odbywających się na placu zabaw.

Okres realizacji zadania

Dofinansowanie dotyczy zadań realizowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.

Zakończenie zadania należy rozumieć jako datę wystawienia dokumentu (np. certyfikatu, świadectwa) z kontroli (tzw. kontroli pomontażowej placu zabaw po dokonaniu modyfikacji w wyposażeniu lub nawierzchni) potwierdzającej zgodność placu zabaw lub nawierzchni z Normami PN-EN 1176 lub 1177. Data ta może przypadać do dnia 31 stycznia 2026 r., przy czym wykorzystanie środków Funduszu Pracy oraz rzeczowe (materialne) zakończenie zadania, musi nastąpić do dnia 31 grudnia 2025 r.

Warunki wykorzystania dofinansowania

Dofinansowanie będzie  wypłacane w formie zaliczki lub na refundację poniesionych wydatków.

Wojewoda udzielający dofinansowania może wymagać wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy jako zabezpieczenia roszczenia Funduszu Pracy z tytułu niewykonania (niepełnego wykonania) zadania, we wskazanej przez siebie formie.

Wojewoda Opolski odstąpił od wniesienia prawnego zabezpieczenia.

Okres trwałości

Okres trwałości wynosi 2 lata, tj. do dnia 31 grudnia 2027 r., niezależnie od daty zakończenia realizacji zadania.

Okres trwałości zostaje odpowiednio wydłużony w przypadku, o którym mowa w rozdziale 11 pkt 4 Programu.

Zasady składania wniosków

  • Wnioski można składać  od dnia ogłoszenia Programu do dnia 3 lutego 2025 r. do końca dnia

    UWAGA!  - Liczy się data wpływu wniosku do urzędu. Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.

  • Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
  • Wnioski należy składać wyłącznie na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Programu.
  • Wnioski składa się w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP.
  • Wnioski w formie elektronicznej złożone za pośrednictwem platformy ePUAP, podpisane za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym należy przesłać na konto właściwego – ze względu na położenie gminy – urzędu wojewódzkiego, wpisując w temacie „Wniosek w ramach Resortowego Programu Aktywne Place Zabaw 2025 – nazwa_gminy_której_dotyczy_wniosek”.
  • Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dofinansowania ani co do zasady ani we wnioskowanej wysokości.
  • Wniosek jednej gminy może dotyczyć więcej niż jednej instytucji opieki. Każda instytucja opieki musi być wykazana w oddzielnym wierszu.

Wyniki naboru zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do dnia 11 marca 2025 r.

Szczegółowe zasady naboru zawiera Resortowy program „Aktywne Place Zabaw” 2025.

Materiały

Program "Aktywne Place Zabaw" 2025
Program​_Aktywne​_Place​_Zabaw​_2025.pdf 0.18MB
Załącznik nr 1 do Programu - Wniosek o dofinansowanie
Zał​_1​_Wniosek​_o​_dofinansowanie​_2025.xls 0.04MB
Załącznik nr 4 do Programu - Oświadczenie o przyjęciu środków z FP
Zał​_4​_Oświadczenie​_o​_przyjęciu​_Funduszu​_Pracy​_2025.doc 0.03MB
Załącznik nr 5 do Programu - Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT
Zał​_5​_Oświadczenie​_o​_kwalifikowalności​_podatku​_VAT.docx 0.02MB
Ramowa umowa APZ - wzór
Ramowa​_umowa​_(APZ)​_wzór​_(2).docx 0.04MB
Kalkulacja kosztów (APZ) - wzór
Kalkulacja​_kosztów​_(APZ)​_wzór.xlsx 0.02MB
Opis zadania (APZ) - wzór
Opis​_zadania​_(APZ)​_wzór.xlsx 0.02MB
Załącznik nr 5 do umowy - Wniosek o wypłatę środków (APZ) - wzór
Wniosek​_o​_wypłatę​_środków​_(APZ)​_​_wzór.xlsx 0.02MB
Załącznik nr 6 do umowy - Harmonogram zapotrzebowania na środki finansowe (APZ) - wzór
Harmonogram​_zapotrzebowania​_na​_​_środki​_FP​_(APZ).xlsx 0.01MB
Załącznik nr 7 do umowy - Rozliczenie zaliczki (APZ) - wzór
Rozliczenie​_zaliczki​_(APZ)​_wzór​_(1).xlsx 0.02MB
Załącznik nr 8 do umowy - Rozliczenie zadania(APZ) - wzór
Rozliczenie​_zadania​_​_(APZ)​_wzór.xlsx 0.02MB
Załącznik nr 10 do umowy - Opis dokumentów (APZ) - wzór
Opis​_dokumentówAPZ​_​_wzór.xlsx 0.01MB
{"register":{"columns":[]}}