W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobry Start – nabór wniosków już na początku lipca!

25.06.2021

Już za tydzień rozpocznie się nabór wniosków o świadczenie z programu Dobry Start. Wnioski będzie można składać tylko w formie elektronicznej. Obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dziś o realizacji tego rządowego programu, podczas konferencji prasowej, mówił wojewoda opolski Sławomir Kłosowski oraz dyrektor opolskiego ZUS Magdalena Buła.

Na zdjęciu Wojewoda opolski i dyrektor opolskiego ZUS. Wojewoda stoi za szklaną mównicą, przed nim mikrofon na statywie. Na mównicy laptop. Za plecami wojewody stoi roll up. Obok wojewody po prawej stornie kadru dyrektorka ZUS w Opolu. Kobieta ubrana w granatowy żakiet i czarne spodnie. Spogląda w dół. Po prawej stronie kadru widać część tułowia pozostałej osoby.

15 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła projekt rozporządzenia zmieniającego zasady naboru wniosków do programu „Dobry Start” na rok szkolny 2021/2022. Zgodnie z nimi od teraz wnioski można składać tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nabór według nowych zasad rusza zgodnie ze stałym harmonogramem - 1 lipca i zakończy się 30 listopada.

Polacy z roku na rok w coraz większym stopniu korzystają z usług elektronicznych,  w tym także podczas załatwiania spraw urzędowych. Tylko w ciągu ostatnich 3 lat procent złożonych elektronicznie wniosków o świadczenie „Dobry Start” wzrósł z 48% w 2018 r. do 72% w 2020 r. Ubiegły rok i czas pandemii dodatkowo wpłynęły na zwiększenie wykorzystania tej drogi komunikacji z urzędami. Dlatego Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, aby usprawnić proces obsługi świadczeń, zdecydowało się wprowadzić całkowitą elektronizację procesu składania wniosków o świadczenie, wyłączając papierowy obieg dokumentów oraz stosując jako jedyną, formę jego wypłaty na rachunek bankowy.

- Jest to zdecydowane skrócenie czasu wypłaty tych świadczeń. Za pomocą wniosku elektronicznego skraca się droga rozpatrywania. Już nie będzie tak jak do tej pory, poprzez gminy, powiaty, pod kontrolą wojewody, a później dopiero wojewoda wypłaca środki finansowe. Teraz będą one bezpośrednio wypłacane poprzez ZUS. Zmiana jest taka, że rodzice, którzy już korzystali z programu w nowym wniosku będą musieli wpisać numer konta bankowego, na które pieniądze zostaną przesłane – wyjaśniał dziś na konferencji prasowej wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.

Wnioski będzie można składać poprzez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną oraz PUE ZUS. Jeśli ktoś nie będzie potrafił tego zrobić, to może liczyć na pomoc opolskiego oddziału ZUS, który przygotował specjalne punkty informacyjne.

- Deklarujemy, że każdy zainteresowany, kto nie ma konta na PUE może liczyć na naszą pomoc. Oprócz naszych placówek ZUS będziemy wychodzić na zewnątrz. Zostały podpisane listy intencyjne z Pocztą Polską i regionalnymi oddziałami KRUS. Tam, gdzie będzie taka potrzeba, to nasi konsultanci będą takie profile zakładać - dodaje Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy opolskiego oddziału ZUS.

Jak składać wniosek od 1 lipca?

Wszyscy rodzice od 1 lipca mogą, tak jak w ubiegłych latach, składać wnioski online: 

  • przez Portal informacyjno-usługowy Emp@tia
  • przez bankowość elektroniczną
  • przez portal PUE ZUS.

Wnioski należy składać do 30 listopada. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to środki trafią do rodziny w ciągu
2 miesięcy od złożenia wniosku.

 

{"register":{"columns":[]}}