Dobry Start – nabór wniosków już na początku lipca!
25.06.2021
Już za tydzień rozpocznie się nabór wniosków o świadczenie z programu Dobry Start. Wnioski będzie można składać tylko w formie elektronicznej. Obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dziś o realizacji tego rządowego programu, podczas konferencji prasowej, mówił wojewoda opolski Sławomir Kłosowski oraz dyrektor opolskiego ZUS Magdalena Buła.
15 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła projekt rozporządzenia zmieniającego zasady naboru wniosków do programu „Dobry Start” na rok szkolny 2021/2022. Zgodnie z nimi od teraz wnioski można składać tylko w formie elektronicznej, a obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nabór według nowych zasad rusza zgodnie ze stałym harmonogramem - 1 lipca i zakończy się 30 listopada.
Polacy z roku na rok w coraz większym stopniu korzystają z usług elektronicznych, w tym także podczas załatwiania spraw urzędowych. Tylko w ciągu ostatnich 3 lat procent złożonych elektronicznie wniosków o świadczenie „Dobry Start” wzrósł z 48% w 2018 r. do 72% w 2020 r. Ubiegły rok i czas pandemii dodatkowo wpłynęły na zwiększenie wykorzystania tej drogi komunikacji z urzędami. Dlatego Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, aby usprawnić proces obsługi świadczeń, zdecydowało się wprowadzić całkowitą elektronizację procesu składania wniosków o świadczenie, wyłączając papierowy obieg dokumentów oraz stosując jako jedyną, formę jego wypłaty na rachunek bankowy.
- Jest to zdecydowane skrócenie czasu wypłaty tych świadczeń. Za pomocą wniosku elektronicznego skraca się droga rozpatrywania. Już nie będzie tak jak do tej pory, poprzez gminy, powiaty, pod kontrolą wojewody, a później dopiero wojewoda wypłaca środki finansowe. Teraz będą one bezpośrednio wypłacane poprzez ZUS. Zmiana jest taka, że rodzice, którzy już korzystali z programu w nowym wniosku będą musieli wpisać numer konta bankowego, na które pieniądze zostaną przesłane – wyjaśniał dziś na konferencji prasowej wojewoda opolski Sławomir Kłosowski.
Wnioski będzie można składać poprzez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną oraz PUE ZUS. Jeśli ktoś nie będzie potrafił tego zrobić, to może liczyć na pomoc opolskiego oddziału ZUS, który przygotował specjalne punkty informacyjne.
- Deklarujemy, że każdy zainteresowany, kto nie ma konta na PUE może liczyć na naszą pomoc. Oprócz naszych placówek ZUS będziemy wychodzić na zewnątrz. Zostały podpisane listy intencyjne z Pocztą Polską i regionalnymi oddziałami KRUS. Tam, gdzie będzie taka potrzeba, to nasi konsultanci będą takie profile zakładać - dodaje Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy opolskiego oddziału ZUS.
Jak składać wniosek od 1 lipca?
Wszyscy rodzice od 1 lipca mogą, tak jak w ubiegłych latach, składać wnioski online:
Wnioski należy składać do 30 listopada. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to środki trafią do rodziny w ciągu
2 miesięcy od złożenia wniosku.