Łopata w ruch. Już za dwa lata pojedziemy obwodnicą Olesna
19.03.2021
Dzięki wsparciu Rządu Prawa i Sprawiedliwości, w Oleśnie powstanie długo wyczekiwana inwestycja, warta niemal 731 mln złotych. Dziś sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, wojewoda opolski Sławomir Kłosowski oraz m.in. parlamentarzyści, wbili pierwszy szpadel na budowie obwodnicy.
- To druga co do wielkości wydatków inwestycja drogowa w historii naszego regionu – podkreśla wojewoda opolski Sławomir Kłosowski. – Dla przypomnienia pierwszą była nitka autostrady, z której jesteśmy dumni. Dziś przyszedł ten wymarzony i długo wyczekiwany moment, moment w którym możemy mówić, iż rozpoczęliśmy tę inwestycję – dodał i podkreślił, że poza budową oleskiej obwodnicy, w województwie opolskim realizowane są trzy pozostałe, wielonakładowe inwestycje. Mowa o budowie obwodnicy Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Praszki. Jak podkreśla wojewoda Kłosowski na realizację ww. inwestycji Rząd przeznaczył niebagatelne fundusze, które nazwał epokowymi. – Tych środków, jak w tej chwili przeznaczanych przez Rząd PiS nie było nigdy i w tak trudnym czasie –zaznaczał.
Inwestycja przewiduje budowę 24,8 km odcinka obwodnicy Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11, których zakończenie planowane jest w IV kw. 2022 r. Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolonia Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą drogę krajową nr 11 z drogą ekspresową S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, stanowiąc połączenie istniejącej drogi krajowej nr 11 w pobliżu miejscowości Łomnica.
Projektowana obwodnica będzie docelowo stanowiła fragment drogi ekspresowej S11 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś. – Bardzo dużą uwagę koncentrujemy na to, by mniejsze miejscowości jak Olesno, Kluczbork również miały te atrybuty, te wartości dodane, jakimi są drogi szybkiego ruchu – mówił Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Minister podkreślił także, iż resort jest w fazie przygotowania kolejnych dróg obwodowych na Opolszczyźnie. Mowa o obwodnicy Prudnika, Sidziny, Lędzin oraz Brzegu.
Nie tylko nowa droga
Inwestycja przewiduje także budowę 24 obiektów mostowych, węzła Olesno na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry – Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 m oraz 126 m.
Przypomnijmy, że obwodnica Olesna będzie realizowania w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Rząd RP przeznaczył na ten cel ponad 1,5 miliarda złotych.
W dzisiejszym uroczystym wkopaniu symbolicznej łopaty udział wzięły posłanki PiS: Violetta Porowska oraz Katarzyna Czochara, burmistrz Olesna Sylwester Lewicki, dyrektor OO GDDKiA Rafał Pydych oraz prezes zarządu firmy Mirbud S.A. Jerzy Mirgos.
Kalendarium inwestycji:
1 grudnia 2017 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
5 lipca 2018 r. - wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego dla realizacji zadania w trybie „Projektuj i buduj”
1 kwietnia 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (konsorcjum firm MIRBUD S.A. (lider) oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (partner))
20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Olesna w ciągu S11
18 grudnia 2020 r. – Wojewoda Opolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla przedsięwzięcia pn. Zaprojektowanie i budowa obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 (S11).