Olesno: o krok od rozpoczęcia prac przy budowie obwodnicy Olesna. Wojewoda opolski daje zielone światło
18.12.2020
Obwodnica Olesna w ciągu drogi krajowej S11 to jedna z najdroższych inwestycji drogowych w regionie, która powstanie do końca 2022 r. Dziś wojewoda opolski Adrian Czubak wydał decyzję o zezwoleniu na realizację tegoż przedsięwzięcia.
To kolejna, długo wyczekiwana przez mieszkańców województwa, inwestycja drogowa, której potrzebę budowy zdecydował Rząd Prawa i Sprawiedliwości.
Przypomnijmy, że w lipcu 2017 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa aktualizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.). Lista kluczowych projektów została uzupełniona o zadania, stanowiące dopełnienie ciągów drogowych. To z kolei umożliwi budowę pięciu obwodnicy na Opolszczyźnie, tj. Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Myśliny, Praszki oraz właśnie Olesna. Na ten cel Rząd przeznaczył 1,5 miliarda złotych (pełen wykaz inwestycji oraz etap ich realizacji znajduje się w zał. do artykułu prezentacji).
Ponadto, warto wspomnieć, iż dzięki Rządowemu Programowi Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, w kraju powstanie sieć dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. W ramach programu na Opolszczyźnie powstanie obwodnica Brzegu, Sidziny, Prudnika oraz Lędzin.
18 grudnia br. wojewoda opolski Adrian Czubak wydał decyzję zezwalającą na budowę obwodnicy Olesna. Ta ma mieć długość niemal 25 km. Wartość inwestycji to ok. 731 mln. W ramach jej realizacji powstaną m.in. 24 obiekty mostowe oraz 4 ronda, węzeł „Olesno” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową o długości całkowitej odpowiednio około 135 m oraz 126 m, zlokalizowane w pobliżu m. Wydzieracz – informuje wojewoda opolski Adrian Czubak.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej.- Planowana obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i docelowo połączy Pomorze Środkowe z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym – podkreśla Rafa Pydych, dyrektor GDDKiA Oddział Opole. Początek przebiegu trasy będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolonia-Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą drogę krajową nr 11 z drogą ekspresową S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej drogi krajowej nr 11 w pobliżu miejscowości Łomnica poprzez tymczasowy łącznik oraz rondo łączące drogę ekspresową S11 z istniejącą drogą krajową nr 11.
Podpisaniu dzisiejszego ZRID na budowę obwodnicy Olesna, towarzyszyła konferencja prasowa, w której udział wziął także burmistrz Olesna Sylwester Lewicki oraz burmistrz Praszki Jarosław Tkaczyński. Włodarze obu gmin podkreślali jak wielkie znaczenie dla rozwoju regionu ma budowa obwodnicy Olesna oraz Praszki, na którą – dla przypomnienia - decyzję ZRID w ubiegłym tygodniu wydał wojewoda Adrian Czubak. W konferencji udział wziął również kierownik projektu GDDKiA O.Opole Arkadiusz Nazarko, Grzegorz Górski – dyrektor kontaktu i przedstawiciel wykonawcy oraz Małgorzata Kałuża-Swoboda, dyrektor Wydziału Inwestycji i Nieruchomości OUW.
Materiały
Prezentacja ZRID Olesno20201818_ZRID_OBWODNICA_OLESNO.pdf 1.43MB