W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Odbiorcą usługi są

Osoby fizyczne i instytucje

Opis skrócony usługi

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Dokumenty, które musisz złożyć:

  1. wypełniony formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
  2. pełnomocnictwo (upoważmnienie), w przypadku działania przez pełnomocnika,
  3. kserokopia aktualnego dokumentu stwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (np. paszport lub dowód osobisty),
  4. odpisy aktów stanu cywilnego tj. akt urodzenia, akt małżeństwa (jeśli nastąpiła zmiana nazwiska), akt zgonu. Może być potrzeba ich umiejscowienia (wpisania do rejestru stanu cywilnego w USC), jeżeli zostały sporządzone poza granicami Polski,
  5. dokumenty potwierdzające zmianę pisowni imienia i nazwiska,
  6. nieważny polski paszport wnioskodawcy lub jego rodziców (strony z danymi osobowymi, datą wydania i terminem ważności oraz nazwą organu wydającego),
  7. inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku np. nieważny polski dowód osobisty, poświadczenie obywatelstwa polskiego rodzica, książeczka wojskowa, dokumenty potwierdzające utratę obywatelstwa polskiego, akt nabycia obywatelstwa obcego. W przypadku osoby małoletniej: akt małżeństwa rodziców i dokumenty tożsamości rodziców, odpis wyroku sądu o pełnym przysposobieniu dziecka przez osobę posiadającą obywatelstwo polskie,
  8. jeśli potwierdzenie obywatelstwa dotyczy osoby trzeciej (innej niż wnioskodawca) i jest wymagane w związku z innym postępowaniem np. spadkowym, należy przedstawić dokument potwierdzający interes prawny lub obowiązek uzyskania decyzji np. wezwanie z sądu,
  9. dowód uiszczenia opłaty skarbowej 

Musisz zwrócić uwagę:

  1. Dokumenty, które dołączasz do wniosku powinny być złożone w oryginałach lub potwierdzone za zgodność z oryginałem (poświadczone) przez notariusza, pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, doradcą podatkowym lub polskiego konsula. Dla użytku wewnątrz Urzędu dokumenty może potwierdzić również pracownik przyjmujący wniosek (w tym przypadku należy przedstawić do wglądu oryginał dokumentu i wykonaną we własnym zakresie kserokopię)
  2. Dokumenty wydane w języku obcym musisz złożyć wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego albo przez polskiego konsula
  3. Jeśli  nie działasz przez pełnomocnika lub polskiego konsula i nie masz miejsca zamieszkania w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - wskazujesz pełnomocnika do doręczeń w Polsce (osobę, która będzie otrzymywała korespondencję). Jeżeli nie wskażesz pełnomocnika do doręczeń pisma przeznaczone dla Ciebie pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia
  4. W toku postępowania organ może zażądać od Ciebie przedstawienia dodatkowych informacji i dokumentów niezbędnych do wyjaśnienia stanu faktycznego

Sprawę załatwimy:

Niezwłocznie.

W przypadku sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego – w terminie 1 miesiąca.

W przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – w terminie 2 miesięcy.

Do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności - w tym zajęcia stanowiska przez organy opiniujące, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu

Dokumenty możesz złożyć:

W Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

Oddział Spraw Obywatelskich oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych

W godzinach:

od poniedziałku do piątku od 7:45 do 15:00 - po wcześniejszym umówieniu wizyty z pracownikiem

telefon: 77 45 24 319, 77 45 24 673

Płatności możesz wnieść:

  1. Numer rachunku bankowego:
    03116022020000000215153249
  2. Nazwa odbiorcy rachunku bankowego:
    Urząd Miasta Opola
  3. Opis kwoty płatności:
    58 zł – za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego
    17 zł – za pełnomocnictwo (opłaty nie wymaga pełnomocnictwo do doręczeń)
  4. Tytuł wpłaty:
    Za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego
  5. Termin wniesienia opłaty:
    Niezwłocznie - oryginał dowodu wpłaty należy dołączyć do wniosku.
  6. Musisz wiedzieć, że
    W przypadku decyzji negatywnej lub umorzenia postępowania, możliwe jest ubieganie się o zwrot wniesionej opłaty skarbowej.

Możesz odwołać sie od decyzji, z którą się nie zgadzasz.

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

Musisz wiedzieć, że:

Decyzję w sprawie potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego lub jego utraty wydaje wojewoda właściwy ze względu na Twoje miejsce zamieszkania lub ostatnie miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotyczy to też podmiotu, który wykaże interes prawny lub ciążący na nim obowiązek uzyskania tej  decyzji. W przypadku braku tej podstawy wszczęcia postepowania - jeżeli urodziłeś się i mieszkasz za granicą – właściwym do wydania decyzji jest wojewoda mazowiecki

Materiały

Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Formularz​_wniosku​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.doc 4.24MB
Klauzula RODO - potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego
Klauzula​_inf​_potwierdzenie.docx 0.03MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
12.08.2020 12:58 Anna Bartoszek-Dec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Ewa Czarniecka
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 10.0 08.11.2022 12:10 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 9.0 08.11.2022 09:22 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 8.0 02.09.2022 08:59 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 7.0 16.09.2021 09:35 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 6.0 15.09.2021 12:17 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 5.0 01.07.2021 10:00 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 4.0 15.04.2021 14:02 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 3.0 15.09.2020 10:35 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 2.0 11.09.2020 08:35 Anna Bartoszek-Dec
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego 1.0 12.08.2020 12:58 Anna Bartoszek-Dec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}