W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rząd zabezpieczył fundusze na budowę przeprawy mostowej w Kędzierzynie-Koźlu

27.11.2020

Dobra wiadomość dla mieszkańców i kierowców przejeżdżających przez Kędzierzyn-Koźle. Do powstającej z dofinansowaniem ze środków unijnych i krajowych północnej obwodnicy miasta, Rząd Prawa i Sprawiedliwości dołoży most, który będzie realizowany w ramach Programu Mosty dla Regionów. Koszty inwestycji dofinansuje budżet państwa i Fundusz Dróg Samorządowych. O pozytywnej opinii na dofinansowanie dokumentacji poinformował dziś wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. A to oznacza, że w trakcie kadencji wojewody opolskiego Adriana Czubaka na terenie Opolszczyzny rozpoczęto proces inwestycyjny dla 3 mostów na Odrze tj.: w Brzegu, realizowany wraz z budową obwodnicy miasta w ramach krajowego Programu 100 obwodnic oraz w Krapkowicach i Kędzierzynie-Koźlu, realizowanych w ramach Programu Mosty dla Regionów.

Grafika przedstawiąca logo Programu Mosty dla Regionów. Grafika składa się z trzech elementów. Jest to szary łuk - kontur mostu, opierającego się na trzech łukowatych filarach. Pod zarysem tym jest napis "Mosty" - w kolorze szarym i poniżej "dla regionów" w kolorze granatowym. Tło białe.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości inwestuje pieniądze w budowę autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, a przy tym nie zapomina o wsparciu samorządów w budowie kosztownych przepraw. Ich powstawanie ma ułatwić Program Mosty dla Regionów. Dzięki niemu w Kędzierzynie-Koźlu - w którym aktualnie budowana jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 40, powstanie nowy most.

Przygotowanie dokumentacji łącznika będzie kosztowało ponad 1 mln zł, z czego ok. 823 tys. zostanie sfinansowane z Programu „Mosty dla Regionów”. Szacowany koszt budowy mostu wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi to ok. 81 mln zł. Po zakończeniu prac projektowych samorząd będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie kosztów budowy przeprawy mostowej wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi ze środków Funduszu Dróg Samorządowych. Pieniądze z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych również w 80 proc. będą mogły pokryć koszty budowy przeprawy. Planowany termin zakończenia przygotowywania dokumentacji to październik 2021 r.

Wiceminister zaznaczył również, iż inwestycje mostowe są kosztowne, gdyż technologia – wymagana w ramach Programu Mosty dla Regionu – jest niezwykle skomplikowana. - Rząd stawia na jakość wykonania. Standard tej przeprawy będzie bardzo wysoki. Najwyższa klasa tonażowa, która pozwoli na przeprawę nawet ciężkiego sprzętu specjalistycznego wojska – wyjaśnił i podkreślił wiodącą rolę wojewody opolskiego Adriana Czubaka oraz parlamentarzystów – w tym obecnej na dzisiejszej wideokonferencji poseł Violetty Porowskiej w sukces przedsięwzięcia na Opolszczyźnie. – Determinacja wojewody Czubaka, który wielokrotnie rozmawiał z nami w sprawie tej inwestycji, przyniosła właściwy plon – komentował.

W konferencji udział wzięła również prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska, która podkreślała, iż przeprawa mostowa zdecydowanie ułatwi życie i dojazdy mieszkańcom. Ponadto wpłynie na rozwój i konkurencyjność regionu. Zaś lepsza infrastruktura drogowa zachęci inwestorów do rozwijania aktywności gospodarczej i tworzenia nowych miejsc pracy. Nie bez znaczenia jest także wymiar proekologiczny inwestycji. Szacuje się bowiem, iż 12 proc. pyłu zawieszonego PM pochodzi z transportu ciężarowego.

Przeprawa mostowa w Kędzierzynie-Koźlu będzie drugą na Opolszczyźnie, realizowaną w ramach rządowego wsparcia Mosty dla Regionów.

Przypomnijmy, że na realizację Programu Mosty dla Regionów Rząd przeznaczył około 2,3 miliarda złotych. W ramach naboru wniosków o dofinansowanie etapu przygotowania dokumentacji na budowę przepraw, samorządy wszystkich szczebli z 14 województw złożyły 75 wniosków na kwotę ponad  86 milionów złotych dofinansowania. Szacowany koszt budowy wszystkich przepraw, dla których złożono wnioski o dofinansowanie przygotowania dokumentacji, wynosi: ok. 4,2 mld zł.

 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}