29 nowych linii autobusowych w Podlaskiem dzięki rządowemu dofinansowaniu
30.09.2024
Dziewięć podlaskich gmin uruchomi jeszcze w tym roku 29 linii autobusowych, na które otrzymały dofinansowanie z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski ogłosił wyniki naboru uzupełniającego, w którym samorządy złożyły wnioski na 871 386 zł. Łącznie z naborem podstawowym to ponad 22,5 mln zł na ułatwienie mieszkańcom regionu dostępu do transportu publicznego.
Do szkoły, lekarza lub pracy
Dzięki Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy – przede wszystkim z mniejszych miejscowości – mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
– Ogłosiliśmy nabór uzupełniający, ponieważ mieliśmy sygnały od samorządowców o potrzebie uruchomienia kolejnych, nowych połączeń autobusowych. Zgłosiło się dziewięć gmin, które złożyły wnioski na ponad 871 tys. zł i zostały one pozytywnie rozpatrzone. Dzięki temu obejmiemy dofinansowaniem 1162 km linii komunikacyjnych w regionie – poinformował wojewoda.
Duże zainteresowanie
Dofinansowanie do tzw. wozokilometra wynosi obecnie 3 zł. Wśród dziewięciu gmin w naborze uzupełniającym największą kwotę otrzymają: Gmina Zabłudów na 6 linii (ponad 267 tys. zł), Gmina Dobrzyniewo Duże na 8 linii (ponad 222 tys. zł) oraz Gmina Wizna na 4 linie (ponad 187 tys. zł).
– Jesteśmy gminą, która z Funduszu korzysta od 2019 roku. Na początku ubiegaliśmy się na dofinansowanie 9 linii, w tej chwili mamy podpisaną umowę na 12 linii – mówił burmistrz gminy Zabłudów Adam Tomanek. – W tym momencie będzie możliwość dokonania zmian w 6 liniach i będziemy się starali optymalizować sieć połączeń.
– Jesteśmy wyjątkową gminą, o powierzchni 340 km kw., gęstość zaludnienia wynosi 28 osób na km kw. Problem z dostępnością komunikacyjną jest duży w gminach dużych o relatywnie małej gęstości zaludnienia, a każdy z mieszkańców chciałby mieć możliwości komunikacyjne. To przede wszystkim osoby starsze i młodzież. Młodzież z czasem wybiera się do szkół średnich, a te są w mieście wojewódzkim, w Białymstoku – podkreślał Adam Tomanek.
Wójt gminy Brańsk, Tomasz Stygański mówił o udanej współpracy gmin:
– Utworzyliśmy nowe połączenie z Bielska Podlaskiego do Ciechanowca przez Brańsk. Dziękuję wojewodzie i wszystkim samorządowcom, dzięki którym udało się tę linię utworzyć, a powstała na wniosek mieszkańców. Podpisaliśmy porozumienie międzygminne, to bardzo dobra inicjatywa, skierowana zwłaszcza do dzieci dojeżdżających do szkół. Jak widać, dobra współpraca między samorządem jest możliwa dzięki wsparciu wojewody – mówił.
– Zachęcam wszystkich samorządowców, by przy kolejnych naborach składali wnioski, rozmawiali z lokalną społecznością i reagowali na potrzeby tak, jak my to zrobiliśmy na terenie naszych samorządów – mówił Tomasz Stygański.
Ponad 22,5 mln zł na transport publiczny
To drugi nabór w ramach FRPA w 2024 roku. W pierwszym – podstawowym – 48 samorządów otrzymało 21,7 mln zł.
– Cieszę się, że podlaskie samorządy są wciąż zainteresowane dofinansowywaniem transportu publicznego, by wymazywać białe plamy komunikacyjne w naszym regionie. To przejaw troski o niezmotoryzowanych mieszkańców i mam nadzieję, że te jednostki, które do tej pory nie skorzystały z Funduszu, zdecydują się na to w kolejnych edycjach – podsumował wojewoda podlaski.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to rządowy program, którego celem jest przywracanie lokalnych połączeń poprzez ich dofinansowanie, realizowany od 2019 roku. Dotyczy linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy (z 2019 roku) i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.