W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak rozwijać turystykę w województwie podlaskim? Wojewoda na posiedzeniu grupy roboczej

09.01.2025

Wojewoda Jacek Brzozowski dołączył do grupy roboczej, której zadaniem jest wspieranie specjalistów opracowujących strategię rozwoju sektora turystycznego w województwie podlaskim na najbliższą dekadę. Na pierwszym posiedzeniu dyskutowano m.in. o sposobach przyciągnięcia turystów do naszego regionu. Jednym z rozwiązań ma być „Podlaski bon turystyczny”

Posiedzenie Grupy Roboczej do spraw przygotowania założeń strategii rozwoju turystyki w Województwie Podlaskim do 2035

Pierwsze posiedzenie Grupy Roboczej do spraw przygotowania założeń strategii rozwoju turystyki w Województwie Podlaskim do 2035 ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Puszczy Białowieskiej zgromadziło przedstawicieli władz – z wojewodą podlaskim Jackiem Brzozowskim i marszałkiem województwa podlaskiego Łukaszem Prokorymem na czele – oraz specjalistów do spraw turystyki. W obradach brała także udział dyrektor Białowieskiego Parku Narodowego Olimpia Pabian.

Strategia ułatwi współpracę

Inaugurujemy dziś działalność zespołu, na który pomysł pojawił się na spotkaniu z ministrem Piotrem Borysem w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Zależy nam na wypracowaniu rozwiązań, które mogłyby ułatwić pracę resortowi

– mówił na początku spotkania marszałek Łukasz Prokorym.

Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa podlaskiego, podkreślał, że Grupa Robocza ma być ciałem opiniująco-doradczym, które ma wspierać zarząd województwa we współpracy z samorządami i instytucjami z branży turystycznej. Zdaniem Dyjuka zespół powinien przygotować scenariusze rozwoju turystyki, biorąc pod uwagę różne zmienne.

Bon sposobem na przyciągnięcie turystów

Wojewoda Jacek Brzozowski w czasie dyskusji zaznaczał, że ważnym obszarem rozwoju jest turystyka poza sezonem wakacyjnym:

Musimy przemyśleć, jakie działania moglibyśmy podjąć poza miesiącami letnimi. Do tego weźmy pod uwagę, że zmienia się profil turysty przyjeżdżającego do naszego województwa. To coraz częściej osoby, które spędzają tu jeden dzień, nie zostają na nocleg.

Odpowiedzią na to zjawisko i zachętą do dłuższego pobytu w Podlaskiem ma być „Podlaski bon turystyczny” zaproponowany przez zarząd województwa. Szczegóły tego rozwiązania są jeszcze wypracowywane, ale na pewno będzie to forma dofinansowania pobytu osób spoza regionu, które zdecydują się wykupić w województwie podlaskim przynajmniej dwa noclegi.

Jak skutecznie mierzyć ruch turystyczny?

Zaproszeni na posiedzenie specjaliści dzielili się z zebranymi wiedzą na temat rozwoju turystyki. Andrzej Szumowski z Krajowej Izby Gospodarczej, doświadczony menedżer i urzędnik państwowy, podkreślał, że warto skorzystać z popularności takich trendów jak turystyka kulinarna.

Z kolei dr inż. Romuald Ziółkowski z Katedry Marketingu i Turystyki na Wydziale Zarządzania Politechniki Białostockiej przedstawił technologie śledzenia ruchu turystycznego, które mogłyby udoskonalić zbieranie danych statystycznych.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2023 roku w Podlaskiem było około 600 tysięcy turystów, a średni czas ich pobytu to dwa noclegi. To dane twarde, ale niemiarodajne

– podkreślał Ziółkowski. Dane są niepełne, ponieważ nie uwzględniają małych obiektów noclegowych. Według szacunków turystów było w rzeczywistości więcej.

Naukowiec przedstawił aplikację mierzącą ruch turystyczny, którą opracowali specjaliści z Politechniki Białostockiej. W tym momencie jej twórcy czekają na akceptację Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aby wprowadzić narzędzie do szerokiego użytku.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}