Jest pozwolenie na budowę kolejnego odcinka trasy Rail Baltica - stacja Białystok
26.10.2020
- Chodzi o odcinek 6 kilometrowy, który przebiega przez obszar Białegostoku. Główne prace będą skupione wokół dworca, ale obejmą też stacje Białystok Zielone Wzgórza czy Starosielce - mówił w poniedziałek (26.10) przed podpisaniem pozwolenia na budowę kolejnego w regionie odcinka trasy Rail Baltica wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie prac polegających na:
- przebudowie układu torowego i podtorza w celu dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a pociągów towarowych z prędkością 160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy etap to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych,
- rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na stacji Białystok, w tym budowie zadaszenia peronów wraz z rozbiórką kładek i budową przejścia pod torami na stacji Białystok,
- rozbiórce istniejącej stacji pasażerskiej Białystok Wiadukt wraz z rozbiórką istniejącego wiaduktu i budową nowego,
- budowie nowej stacji pasażerskiej Białystok Zielone Wzgórza z trzema nowymi peronami,
- rozbiórce istniejącego i budowie nowego przejścia pod torami pomiędzy ulicami Zielonogórską i Starosielce,
- budowie niezbędnej infrastruktury technicznej wraz z niezbędnymi drogami dojazdowymi,
- przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej,
- budowie ekranów akustycznych.
Stacja Białystok po przebudowie otrzyma m.in. zadaszone perony, chroniące pasażerów przed warunkami atmosferycznymi, zostaną także wybudowane: nowy peron od strony dworca PKS oraz przejście podziemne pod torami wraz z bezpośrednimi wejściami na perony. Istniejące kładki nad torami przewidziane są do rozbiórki.
Decyzja o pozwoleniu na budowę jest podstawą do rozpoczęcia przez inwestora wszelkich robót budowlanych związanych z realizacją tej inwestycji kolejowej.
Budowa podlaskiego odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica zaczęła się we wrześniu od strony Czyżewa (na trasie Warszawa - Białystok). Inwestorem jest PKP PLK SA. Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok ma kosztować 3,5 mld zł; z tego 3 mld zł pochodzą z UE z programu CEF - Łącząc Europę.