W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Małżonek obywatela polskiego

ZEZWOLENIE NA POBYT CZASOWY

MAŁŻONEK OBYWATELA POLSKIEGO

KOMU I NA JAKI OKRES MOŻNA UDZIELIĆ ZEZWOLENIA

Cudzoziemcowi, będącemu małżonkiem polskiego obywatela oraz małoletnim dzieciom małżonka polskiego obywatela, który posiada zezwolenie na pobyt czasowy dla członka rodziny polskiego obywatela lub zezwolenie na pobyt stały udzielone w związku z pozostawaniem w związku małżeńskim z obywatelem polskim.

Zezwolenia na pobyt czasowy udziela się jeśli okoliczności, które są podstawą ubiegania
się o to zezwolenie, uzasadniają pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.

Zezwolenie na pobyt czasowy udzielane jest na okres niezbędny do realizacji celu pobytu cudzoziemca na terytorium Polski powyżej 3 miesięcy do 3 lat, z możliwością ubiegania się o kolejne zezwolenia. 

 

 TERMIN DO ZŁOŻENIA WNIOSKU

 

Cudzoziemiec składa wniosek o udzielenie mu zezwolenia na pobyt czasowy i pracę osobiście,
nie później niż w ostatnim dniu jego legalnego pobytu
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeśli wniosek nie zostanie złożony osobiście lub zostanie wysłany pocztą – po doręczeniu wniosku
do wojewody cudzoziemiec zostanie wezwany do osobistego stawiennictwa w terminie wskazanym
w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

NIEZBĘDNE DOKUMENTY

  1. Wypełniony zgodnie z pouczeniem formularz wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy
  2. Trzy aktualne fotografie;
  3. Kopia ważnego dokumentu podróży, w szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość

 Uwaga: Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów jest brakiem formalnym skutkującym wezwaniem cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. 

TYPOWE DOKUMENTY POTRZEBNE DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Uwaga: Dołączenie wymienionych niżej dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy.

  1. aktualny odpis aktu stanu cywilnego
  2. kopia dowodu osobistego polskiego obywatela (oryginał do wglądu)

Uwaga: W postępowaniu w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy organ, który prowadzi to postępowanie jest obowiązany ustalić, czy związek małżeński został zawarty w celu obejścia przepisów określających zasady i warunki wjazdu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ich przejazdu przez to terytorium, pobytu na nim i wyjazdu z niego. W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania cudzoziemiec może być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku oraz okoliczności dotyczących celu zawarcia małżeństwa.

OPŁATY ZWIĄZANE Z UDZIELENIEM ZEZWOLENIA

Opłata skarbowa wynosi 340 PLN

Na terenie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku nie ma możliwości dokonania opłaty skarbowej. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać gotówką – bez prowizji – w następujących punktach:

  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Słonimska 1, pok. 18,
  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Składowa 11

lub bezgotówkowo na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Białymstoku - Departament Finansów Miasta

Bank Pekao SA  26 1240 5211 1111 0010 3553 3132

(z dopiskiem opłata za udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy – podając imię i nazwisko)

Karta Pobytu:

Opłata za wydanie karty pobytu wynosi 100 PLN.

Opłatę za wydanie lub wymianę karty pobytu wpłaca się przed jej odbiorem na rachunek bankowy:

Wydział Finansów i Budżetu

Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku

94101010490000392231000000
O/O NBP Białystok

(z dopiskiem opłata za wydanie karty pobytu – podając imię i nazwisko)

W przypadkach dokonywania opłat przez Internet należy pamiętać, aby wydruk zawierał adnotację ,,Dokument sporządzony elektronicznie na podstawie art. 7 ust. i 2 ustawy Prawo bankowe. Nie wymaga stempla i podpisu,,.

Podstawa prawna

Art. 158 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach wraz z aktami wykonawczymi

{"register":{"columns":[]}}