W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza zwiększy dostęp do kolei

01.09.2023

Mieszkańcy stolicy Podlaskiego zyskają lepsze możliwości podróży w kierunku Warszawy, Ełku i Bielska Podlaskiego. Na nowym przystanku Białystok Zielone Wzgórza otwarty zostanie pierwszy peron, a pasażerowie skorzystają z niego od 3 września. To część projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok” w ramach budowy trasy kolejowej Rail Batlica. Pozytywne efekty będą też na stacji Białystok. W piątek (1.09) poinformował o tym zarząd PKP PLK S.A. W konferencji prasowej wzięli również udział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski oraz wicewojewoda Tomasz Madras.

Nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza zwiększy dostęp do kolei

Od 3 września, wraz z wprowadzeniem jesiennej korekty rozkładu jazdy, pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Przystanek zlokalizowany został pomiędzy osiedlami Zielone Wzgórza i Nowe Miasto, w miejscu dawnego tunelu pod torami, co ułatwi dostęp do kolei w tej części miasta. Łączą się tu trzy linie kolejowe, możliwe więc będą wygodne podróże i przesiadki na pociągi w kierunku Warszawy, Ełku i Bielska Podlaskiego.

- Mamy piękny nowy peron, z którego pasażerowie będą mogli korzystać od nowego tygodnia. Będzie się tu zatrzymywało 16 pociagów. Nowy przystanek w Białymstoku to większe możliwości podróży dla mieszkańców miasta, ale także osób dojeżdżających do pracy lub szkoły z okolicznych miejscowości - mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na przystanku gotowy jest pierwszy, dwukrawędziowy peron o długości 400 m. Dzięki temu zatrzymają się tu pociągi regionalne i dłuższe składy dalekobieżne. Nowa platforma wyposażona jest w wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Peron o wysokości 76 cm zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Druga platforma jest w budowie, a zakończenie prac jest planowane do końca tego roku.

- Modernizacja kolei w naszym regionie jest zauważalna. W ślad za takimi inwestycjami poprawia się również jakość i szybkość przewozów. Przebudowywane są także drogi, aby ruch był bezkolizyjny - takie jest główne założenie Rail Baltici, a wszystko po to, by coraz więcej osób chciało z kolei skorzystać - podkreślał wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Inwestycja PLK S.A. poprawiła także warunki komunikacji w tej części miasta. Wraz z przystankiem wybudowano nowy tunel, który umożliwi wygodny dostęp do peronów i bezpieczne przejście pod terenem kolejowym. Ma on 80 m długości, antypoślizgową nawierzchnię i jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Na peron prowadzą zadaszone schody i pochylnia, zapewniające wygodny dostęp wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonej mobilności. W ramach inwestycji zbudowano też ok. 115 m drogi, co umożliwi dojście do pętli autobusowej przy ul. Zielonogórskiej i możliwość przesiadki na komunikację miejską.

- Wspólnie z radnymi Białegostoku wielokrotnie podkreślaliśmy potrzebę istnienia większej liczby przystanków kolejowych w mieście - im bliżej do nich, tym więcej chętnych, żeby z tego środka transportu skorzystać. To może być szansa na rozwój kolei aglomeracyjnej - mówił wicewojewoda Tomasz Madras.

Stacja Białystok zmienia się dla podróżnych

Na stacji Białystok prowadzone są przygotowania do kolejnego etapu prac. W najbliższych dniach pasażerom zostaną częściowo udostępnione nowe perony nr 1, 2 i 4. Ruch na stacji prowadzony będzie po nowych torach. Nad peronami powstało zadaszenie, które ochroni przed opadami i podniesie komfort podróży. Wykonawca przystąpi m.in. do rozbiórki starego układu torowego i budowy kolejnej części przejścia podziemnego.

Na stacji wprowadzona zostanie także nowa organizacja ruchu pieszych. Dotychczasowe przejście z wykorzystaniem kładki dla pieszych zostanie zamknięte, a nowe poprowadzi w poziomie szyn w przedłużeniu ul. św. Rocha. Taka organizacja ruchu pieszych będzie obowiązywać do czasu zakończenia prac związanych z budową przejścia podziemnego.

Część europejskiego projektu

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}