O podlaskiej oświacie w dobie pandemii na plenarnym posiedzeniu WRDS
10.05.2021
W poniedziałek (10.05) po raz kolejny obradowała plenarna Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego. Tym razem zajęła się tematem podlaskiej oświaty - zdalnym nauczaniem, jego efektami po próbnych egzaminach i skutkami dla psychiki uczniów. W wideokonferencji wziął udział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
W posiedzeniu WRDS gościnnie udział wzięli: wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski oraz podlaski kurator oświaty Beata Pietruszka. Pandemia koronawirusa spowodowała wprowadzenie szeregu ograniczeń w oświacie. Jednym z nich było zamknięcie czy też znaczne ograniczenie działania placówek - szkół, przedszkoli i żłobków. W związku z malejącą liczbą zakażeń i zachorowań, stopniowo przywracany jest dostęp do stacjonarnej nauki.
- Wynika to z tego, że dostrzegamy mankamenty edukacji na odległość. Zdajemy sobie sprawę z ograniczeń, które się z tym wiążą. Nawet najbardziej nowoczesne środki techniczne nie zastąpią kontaktu bezpośredniego - mówił wiceminister Piontkowski.
Mimo trybu zdalnego, aż 95 proc. placówek z regionu zrealizowało podstawę programową w roku ubiegłym, o czym poinformowała kurator Beata Pietruszka.
Na spotkaniu dyskutowano również o wpływie zdalnego toku nauczania na rozwój sfery emocjonalnej dziecka. W tym kontekście podlaski kurator zaznaczyła, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne z regionu udzieliły wsparcia ponad 9 tys. uczniów. Dotyczyło to przede wszystkim wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego czy wczesnego wspomagania rozwoju. Pomoc bezpośrednią – porady, warsztaty, terapie – otrzymało ok. 7 tys. uczniów podlaskich szkół (tj. 5 proc.).