W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwszy podlaski odcinek Via Carpatii jest już w realizacji

27.11.2020

W piątek (27.11) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Białystok Południe do Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy fragment z dziesięciu międzynarodowej trasy Via Carpatia w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku GDDKiA planuje podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku.

Pierwszy podlaski odcinek Via Carpatii jest już w realizacji

Umowę podpisano podczas wideokonferencji, w której wzięli również udział: wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski i wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

- Dotrzymujemy słowa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu! Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy międzynarodowy korytarz transportowy - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

Podpisana w piątek (27.11) umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woewództwie podlaskim.  

- Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno - Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód - Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego - informował Tomasz Żuchowski - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

- W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w województwie podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi - dodał szef GDDKiA. 

Eska nad Narwią

Odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.

Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe.

- Trasę Via Baltica zamknęliśmy decyzyjnie. Przyszedł czas na Via Carpatię. Jesteśmy panie ministrze gotowi, aby równie szybko, sprawnie wydawać kolejne decyzje ZRID - zwracał się wojewoda podlaski do wiceministra infrastruktury Rafała Webera. 

Harmonogram prac

  • III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
  • II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
  • 2022-2024 - lata realizacji

Dane techniczne

  • Przekrój docelowy - 2x2
  • Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m
  • Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m
  • Prędkość projektowa - 120 km/h
  • Pas awaryjny - 2,5 m
  • Kategoria ruchu - KR 6
  • Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś

    •  

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}