Po kilkunastu latach przerwy do Hajnówki dojeżdżają pociągi dalekobieżne
13.06.2021
Od niedzieli (13.06), po kilkunastu latach przerwy, znów można dojechać bezpośrednio z Warszawy do Hajnówki. PKP Intercity cały czas rozwija siatkę połączeń. Od 2014 roku liczba miejscowości, w których zatrzymują się pociągi przewoźnika, wzrosła z ok. 300 do blisko 420. W uroczystej inauguracji połączenia z Hajnówką wziął udział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
W ramach nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity uzyskała południowa część województwa podlaskiego. Pociąg TLK Biebrza jedzie teraz w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Olsztyn, Białystok, Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę, Siemiatycze, Sarnaki, Niemojki i Mordy. Tę samą trasę pokonywać będzie nowy TLK Żubr relacji Białystok – Warszawa.
Dzięki tym dwóm parom pociągów, po 17 latach wrócą do Hajnówki codzienne połączenia dalekobieżne. Mieszkańcy nowych miejscowości w zasięgu usług przewoźnika zyskają możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Warszawy, Białegostoku czy Trójmiasta.
- Cieszę się, że spółka należąca do Skarbu Państwa rozwija swą ofertę nie tylko dla mieszkańców wielkich miast, ale też mniejszych miejscowości, takich jak Hajnówka czy Siemiatycze. Bezpośrednie połączenia ze stolicą kraju to wymóg cywilizacyjny. Zyskają wszyscy. Z Hajnówki już tylko krok do Białowieży. Turyści z Warszawy lub Trójmiasta mogą przesiąść się z samochodów do pociągu. Z kolei nasi mieszkańcy mogą bez kłopotu załatwić sprawę w Warszawie, nawet ruszyć dalej w Polskę czy świat – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
420 miejscowości w zasięgu przewoźnika
Dzięki stałemu uruchamianiu nowych pociągów, siatka połączeń narodowego przewoźnika kolejowego staje się coraz gęstsza. Jeszcze w 2014 roku PKP Intercity docierało do ok. 300 miejscowości. W każdym kolejnym rozkładzie jazdy liczba ta systematycznie rosła. W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2020/2021 pociągi PKP Intercity zatrzymują się już w około 420 ośrodkach.
- Naszym celem jest równomierny rozwój wszystkich regionów kraju, a nie - jak było to przez lata - tylko wybranych, największych miast. Strategia rozwojowa spółki PKP Intercity doskonale wpisuje się w ten trend. Chcemy, by wszystkie regiony miały bezpośrednie, szybkie i komfortowe połączenia kolejowe z największymi ośrodkami, w tym ze stolicą. To sprawi, że ludzie będą chcieli mieszkać, rozwijać się, tworzyć biznesy wszędzie, a nie tyko w metropoliach – mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Zbliżające się wakacje przyniosą nie tylko nowe połączenia, lecz także wzrost średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia przez PKP Intercity. Będzie ich 426. Poprzedniego lata na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Poziom nowej oferty jest porównywalny do ostatnich wakacji przed pandemią. Latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał średnio 425 pociągów na dobę.
- Patrząc na sytuację pandemiczną, wierzymy, że najgorsze za nami i te wakacje będą pierwszym, dużym krokiem do odbudowy rynkowej pozycji przewozów kolejowych. Letnia oferta PKP Intercity została przygotowana z myślą o zapewnieniu jak najciekawszych możliwości wyjazdów zarówno na dłuższy wypoczynek do turystycznych ośrodków, jak i krótsze podróże do większych miast – przekonywał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Porozumienie o współpracy z LOT
PKP Intercity oraz Lokalna Organizacja Turystyczna (LOT) „Region Puszczy Białowieskiej" podpisały porozumienie o współpracy. W ramach tego porozumienia spółka i LOT będą wspierać rozwój ruchu turystycznego w regionie. Bardzo ważnym punktem tego porozumienia jest inicjatywa, w ramach której posiadacze biletów PKP Intercity – TLK Biebrza oraz TLK Żubr otrzymają szereg świadczeń od partnerów LOT „Region Puszczy Białowieskiej”.
Powstał też specjalny przewodnik po najciekawszych miejscach w regionie Puszczy Białowieskiej , w którym znajdzie się też lista wszystkich partnerów biorących udział w programie. Przewodnik będzie do pobrania w wersji PDF na stronie intercity.pl/hajnowka, a informacje na ten temat, w formie specjalnych naklejek, znajdą się w wagonach TLK Biebrza i TLK Żubr.
Wersja drukowana udostępniona zostanie w regionie Puszczy Białowieskiej.