Kolej powraca do Łomży. Umowa na blisko 300 mln zł podpisana
22.04.2025
Po ponad 30 latach mieszkańcy Łomży odzyskają połączenie kolejowe. 22 kwietnia 2025 r. przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę o wartości blisko 300 mln zł z wykonawcą prac na trasie Łomża – Śniadowo – Łapy. W konferencji na ten temat wziął udział II wojewoda podlaski Michał Gąsowski.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 roku. Jak podkreślał na konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak, powrót kolei do tego miasta będzie impulsem do rozwoju całego regionu. Dlatego z udostępnieniem połączenia wykonawca nie będzie czekał do końca zleconych robót:
Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy im to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku.
Spółka PKP PLK zakłada, że korzystanie ze stacji będzie możliwe już rok po rozpoczęciu prac, czyli w 2026 r.
Na inwestycji zyska zarówno 60 tysięcy mieszkańców Łomży, jak również gminy położone przy kolejowej trasie. PLK SA przygotują infrastrukturę, z której korzystać będzie regionalny przewoźnik finansowany przez samorząd, a także wrócą pociągi dalekobieżne
– mówił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Zmodernizowana i całkiem nowa infrastruktura
Projekt przywracający kolej mieszkańcom Łomży składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki – Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) modernizacji zostaną poddane przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły.
Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek. Dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Także dla usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudowany zostanie nowy układ torowy.
Dodatkowe opcje – jeśli będą środki
Druga część umowy, to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W ich zakres wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór.
Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.
W półtorej godziny do Białegostoku
Prace w ramach projektu mają się zakończyć w 2029 roku. Docelowo pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min.
Projekt realizowany jest we współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów inwestycji. Jego ukończenie przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej.