W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pobyt czasowy i praca

ZEZWOLENIE NA POBYT CZASOWY I PRACĘ

KOMU I NA JAKI OKRES MOŻNA UDZIELIĆ ZEZWOLENIA

Cudzoziemcom zamierzającym podjąć lub kontynuować pracę na terytorium Polski, o ile okoliczności te uzasadniają pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy
niż 3 miesiące.

Zezwolenie na pobyt czasowy udzielane jest na okres niezbędny do realizacji celu pobytu cudzoziemca na terytorium Polski powyżej 3 miesięcy do 3 lat, z możliwością ubiegania się o kolejne zezwolenia.

 Uwaga wyjątek: o udzielenie tego zezwolenia nie mogą ubiegać się cudzoziemcy:

  • będący pracownikami delegowanym przez pracodawcę mającego siedzibę poza granicami Polski,
  • przebywający na terytorium Polski na podstawie zobowiązań określonych w umowach międzynarodowych dotyczących ułatwienia wjazdu i czasowego pobytu niektórych kategorii osób fizycznych zajmujących się wymianą handlową lub inwestycjami, lub
  • prowadzący działalność gospodarczą w Polsce,
  • wykonujący w Polsce pracę sezonową,
  • przebywający na terytorium Polski na podstawie wizy wydanej przez polski organ w celu turystycznym lub odwiedzin u rodziny lub przyjaciół, lub
  • przebywający na terytorium Polski w celu turystycznym lub w celu odwiedzin u rodziny
    lub przyjaciół, na podstawie wizy wydanej przez inne państwo obszaru Schengen.

 

 TERMIN DO ZŁOŻENIA WNIOSKU

 

Cudzoziemiec składa wniosek o udzielenie mu zezwolenia na pobyt czasowy i pracę osobiście,
nie później niż w ostatnim dniu jego legalnego pobytu
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeśli wniosek nie zostanie złożony osobiście lub zostanie wysłany pocztą – po doręczeniu wniosku do wojewody cudzoziemiec zostanie wezwany do osobistego stawiennictwa w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

NIEZBĘDNE DOKUMENTY

  1. Wypełniony zgodnie z pouczeniem formularz wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy;
  2. Załącznik nr 1, wypełniony przez podmiot powierzający wykonywanie cudzoziemcowi pracy (pracodawca cudzoziemca).
  3. Trzy aktualne fotografie;
  4. Kopia ważnego dokumentu podróży, w szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość,

Uwaga: Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów jest brakiem formalnym skutkującym wezwaniem cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

UWAGA! Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Cudzoziemca określona w załączniku
nr 1, nie może być niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę niezależnie
od wymiaru czasu pracy i rodzaju stosunku prawnego stanowiącego podstawę wykonywania pracy przez cudzoziemca

przykład: cudzoziemiec zatrudniony ma zostać – zgodnie z załącznikiem nr 1 –
na podstawie umowy zlecenia, w wymiarze 15 godzin tygodniowo. Jego wynagrodzenie
w tej sytuacji i tak nie może być niższe niż obowiązujące wynagrodzenie minimalne –
w roku 2023 jest to 3490 PLN brutto - a stawka godzinowa 22,80 PLN).

 TYPOWE DOKUMENTY POTRZEBNE DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Uwaga: Dołączenie wymienionych niżej dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy.

  1. Informacja starosty właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.

Uwaga: Dokument ten wydawany jest na wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy przez Powiatowy Urząd Pracy właściwy ze względu główne miejsce wykonywania pracy, albo właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy, w przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca wykonywania albo właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika, w przypadku gdy specyfika pracy tymczasowej wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania.

W razie wątpliwości, czy powyższa informacja starosty jest wymagana zalecany jest kontakt z właściwą komórką organizacyjną urzędu wojewódzkiego, zajmującą się wydawaniem zezwoleń na pracę cudzoziemców.

Dokument ten nie jest wymagany jeśli :

a) wykonywany zawód lub powierzana praca znajduje się w określanym przez każdego wojewodę wykazie zawodów i rodzajów pracy w stosunku do których wydanie zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia wyżej wymienionej informacji starosty (art. 10 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), lub

b) cudzoziemiec bezpośrednio przed złożeniem wniosku posiadał lub posiada zezwolenie na pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy i pracę u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku

c) cudzoziemiec spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub

d) cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku ukończył uczelnię z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej lub jest uczestnikiem studiów doktoranckich w Rzeczypospolitej Polskiej, lub

e) cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku przebywał legalnie i nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

f) cudzoziemiec spełnia warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, określone odrębnymi przepisami np. obywatele Ukrainy,

g) praca wykonywana przez cudzoziemca polega na działaniu w charakterze prokurenta, pełnieniu funkcji w zarządzie spółki akcyjnej lub spółki z.o.o., której udziałów lub akcji cudzoziemiec nie posiada.

  1. W przypadku spełniania warunków zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę – dokument potwierdzający spełnianie tych warunków (np. Karta Polaka, dyplom ukończenia stacjonarnych studiów na polskiej uczelni);
  1. dokumenty potwierdzające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. stosowne zaświadczenie z ZUS, polisa ubezpieczeniowa) – chyba, że warunek ten zostanie spełniony poprzez powierzenie cudzoziemcowi pracy, z której będzie wynikał obligatoryjny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie z art. 66 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy – w wyniku zatrudnienia stanowiącego następstwo uzyskania wnioskowanego zezwolenia na pobyt czasowy i pracę

Jeżeli wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej polega na działaniu w charakterze prokurenta, pełnieniu przez cudzoziemca funkcji w zarządzie osoby prawnej podlegającej wpisowi do rejestru przedsiębiorców, której udziałów lub akcji cudzoziemiec nie posiada – dokumenty potwierdzające, że przez podmiot powierzający pracę, spełnia odpowiednie warunki.

Uwaga: W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania cudzoziemiec może być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku.

OPŁATY ZWIĄZANE Z UDZIELENIEM ZEZWOLENIA

Opłata skarbowa wynosi 440 PLN

Na terenie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku nie ma możliwości dokonania opłaty skarbowej. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać gotówką – bez prowizji – w następujących punktach:

  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Słonimska 1, pok. 18,
  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Składowa 11

lub bezgotówkowo na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Białymstoku - Departament Finansów Miasta

Bank Pekao SA  26 1240 5211 1111 0010 3553 3132

(z dopiskiem opłata za udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę – podając imię i nazwisko)

Karta Pobytu:

Opłata za wydanie karty pobytu wynosi 100 PLN.

Opłatę za wydanie lub wymianę karty pobytu wpłaca się przed jej odbiorem na rachunek bankowy:

Wydział Finansów i Budżetu

Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku

94101010490000392231000000
O/O NBP Białystok

(z dopiskiem opłata za wydanie karty pobytu – podając imię i nazwisko)

W przypadkach dokonywania opłat przez Internet należy pamiętać, aby wydruk zawierał adnotację ,,Dokument sporządzony elektronicznie na podstawie art. 7 ust. i 2 ustawy Prawo bankowe.
Nie wymaga stempla i podpisu,,.

Podstawa prawna

Art.  114 ustawy  z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach wraz z aktami wykonawczymi

{"register":{"columns":[]}}