Umowy na odcinki S19: Haćki-Bielsk Podlaski i Boćki-Malewice podpisane
06.09.2021
W poniedziałek (6.09) podpisano umowy z wykonawcami na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. To kolejne 25 kilometrów Via Carpatii, międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy. W konferencji prasowej, podczas której parafowano dokumenty, wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister Rafał Weber i wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Budowa trasy Via Carpatia jest jednym infrastrukturalnych priorytetów rządu. Sukcesywnie budujemy lub kierujemy do realizacji kolejne odcinki od Podlasia do granicy ze Słowacją. Docelowo polska część tej międzynarodowej trasy będzie kręgosłupem komunikacyjnym Polski Wschodniej
- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinki, na których realizację w systemie Projektuj i buduj GDDKiA zawarła umowę, mają odpowiednio 9 km (Haćki – Bielsk Podlaski) oraz prawie 16 km (Boćki – Malewice). Będą wybudowane w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej z dopuszczalnym obciążeniem do 11,5 tony na oś.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest dla obu fragmentów S19 na I kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku jest planowane na koniec I kwartału 2025 r.
Podpisane dziś umowy finalizują kolejne dwa z dziesięciu przetargów ogłoszonych w 2020 roku na budowę drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W sumie na Podlasiu w realizacji jest już 81 km szlaku Via Carpatia
- stwierdził wiceminister Rafał Weber.
Na podpisanie umów czekają jeszcze dwa podlaskie odcinki Via Carpatii: Bielsk Podlaski - Boćki oraz Malewice - Chlebczyn.
Poza szlakiem Via Carpatia powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski dziękował za to, że inwestycje drogowe w regionie są realizowane z żelazną konsekwencją, bo region długo na nie czekał i wszyscy liczą na to, że będą ukończone jak najszybciej, sprawnie, zgodnie z harmonogramami. Dodał, że liczy też na to, że inwestycje te będą oznaczały: rozwój, bezpieczeństwo, będą impulsem w zakresie łączeniu regionów i krajów.
W wydarzeniu wzięli udział: dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Wojciech Borzuchowski, wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski, burmistrz Bielska Podlaskiego Jarosław Borowski, przedstawiciele wykonawców, samorządowcy.
S19 Haćki – Bielsk Podlaski
9-kilometrowy fragment pozwoli na wyprowadzenie ruchu, głównie pojazdów ciężkich, z centrum Bielska Podlaskiego. Po wybudowaniu tego odcinka wraz z dwoma węzłami – Bielsk Północ (skrzyżowanie z istniejącą DK19) i Bielsk Zachód (skrzyżowanie z DK66), tranzyt ominie miasto od zachodu.
W ramach zadania wybudowanych zostanie siedem wiaduktów i dwanaście przejść dla małych i dużych zwierząt. Ponadto powstaną ogrodzenia zabezpieczające przed przedostawaniem się zwierząt na drogę, zbiorniki kompensacyjne dla płazów i nasadzenia na obszarze ponad 3 ha. W rejonie węzła Bielsk Podlaski Zachód wybudowany zostanie też obwód utrzymania drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.
Kontrakt o wartości blisko 326 mln zł zrealizuje firma Budimex.
S19 Boćki – Malewice
Realizacja 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy węzłem Boćki a Malewicami będzie wymagała budowy dziesięciu wiaduktów i sześciu przejść dla zwierząt. Oprócz standardowych urządzeń ochrony środowiska przewidziano także wykorzystanie siatki dogęszczającej i nasadzenia na obszarze około 5,7 ha.
Kontrakt o wartości prawie 344 mln zł zrealizuje firma Strabag.