Podpisano umowy na realizację dwóch odcinków szlaku Via Carpatia
09.12.2020
W środę (09.12) w trakcie wideokonferencji prasowej zostały podpisane umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych części drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W sumie warte są ponad miliard złotych i po wybudowaniu w 2024 roku stanowić będą tzw. południową obwodnicę Białegostoku.
W wideokonferencji udział wzięli: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski, a przede wszystkim strony umowy, czyli Dyrektor Oddziału GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski oraz przedstawiciele wykonawców.
Wykonawcy, firmy Budimex i Aldesa, mają zrealizować łącznie 24,5 kilometra drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Białystok Zachód i Białystok Południe oraz 13,68 km nowego przebiegu DK65 w standardzie GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Cieszymy się, że to co obiecaliśmy jest skutecznie realizowane. Jesteśmy przygotowani na to, aby od przyszłego roku procedować wnioski dot. Via Carpatii, wydawać kolejne decyzje w sprawie zezwoleń na realizację inwestycji drogowej tak sprawnie, jak to miało miejsce w przypadku Via Baltiki
- mówił w trakcie konferencji prasowej wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Via Carpatia
Wykonywane w obu zadaniach odcinki S19, czyli Białystok Zachód - Księżyno oraz Księżyno – Białystok Południe łączą się z realizowanym od 27 listopada bieżącego roku odcinkiem Białystok Południe - Ploski, czyli wylotem S19 z obszaru aglomeracji białostockiej w stronę Bielska Podlaskiego. Razem stanowią przeszło 37-kilometrowy podlaski fragment międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, który docelowo ma połączyć kraje nadbałtyckie z krajami Europy Południowej.
Białystok Zachód - Księżyno
Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. To kolejna z inwestycji GDDKiA, w której wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni i sam zdecyduje czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną.
Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.
Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.
Księżyno - Białystok Południe
To zadanie składa się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każda stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Węzeł zapewni relację na kierunku Lublin - Białystok - granica państwa w Bobrownikach.
Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt.
Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).