Pół miliarda złotych na przygraniczną część S19
12.03.2021
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w piątek (12.03) umowę na realizację drogi ekspresowej S19 między Kuźnicą (granica z Białorusią) a Sokółką. To już piąty przetarg ogłoszony w ubiegłym roku na podlaskie odcinki S19, który zostaje zakończony podpisaniem umowy z wykonawcą. Tym samym w realizacji jest już ponad 56 km drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. W konferencji prasowej na przejściu granicznym w Kuźnicy wzięli udział m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister Rafał Weber i wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
- Droga ekspresowa S19 jest drogą życia dla Polski wschodniej. Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować całą tę inwestycję. Dziś kolejny raz potwierdzamy, że dotrzymujemy słowa. Kolejne inauguracje budów, kolejne podpisane umowy i kolejne ogłoszone przetargi świadczą o tym, że od słów przeszliśmy do czynów - powiedział w Kuźnicy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Łącznie z podpisaną w piątek (12.03) umową na odcinek od Kuźnicy do Sokółki, w realizacji w systemie Projektuj i buduj znajduje się 56 km drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim oraz 5 km dwujezdniowej DK19 i 13,7 km jednojezdniowej DK65.
- Dzięki realizowanej trasie S19 Podlasie, Lubelszczyzna i Podkarpacie zyskują nowe szanse, nowe szanse otwierają się też przed naszą częścią Europy. Inwestujemy w drogi w każdym regionie Polski, ponieważ wierzymy, że zrównoważony rozwój jest najlepszą odpowiedzią na wyzwania stawiane przez dzisiejszą rzeczywistość gospodarczą - mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Dwie jezdnie do granicy i dwa węzły
Wartość kontraktu budowlanego na odcinek Kuźnica – Sokółka to 526,22 mln zł. Za tą kwotę wykonawca - firma PORR - wybuduje 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki, z tego w standardzie drogi ekspresowej S19 - 10,5 km, a w standardzie klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego) - 5,25 km. Cała droga ma być przystosowana do ruchu ciężkiego o nośności 11,5 t/oś.
Przy przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Na długości 600 metrów wykonawca wykona trasę z betonu cementowego, na pozostałej części drogi rodzaj nawierzchni wybierze samodzielnie.
- Ta inwestycja jest nam bliska, bo Podlaski Urząd Wojewódzki zarządza tutejszym przejściem granicznym. Ostatnio realizowaliśmy trzy projekty związane z jego przebudową, na które przeznaczyliśmy prawie 20 mln zł. Nowa S19 z Sokółki do Kuźnicy będzie korespondowała z tymi zmianami i zapewni lepszy standard ruchu granicznego - podkreślał wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Wojewoda zaznaczył, że w związku z pandemią, ruch osobowy na przejściu w Kuźnicy jest mniejszy, ale przewóz towarów się rozwija (jest o ok. 10% większy w stosunku do tego sprzed pandemii) i jest to dobry prognostyk do współpracy ze Wschodem, mimo ostatnich problemów, "perturbacji politycznych" w kontaktach z Białorusią.
W ramach budowy odcinka z Kuźnicy do Sokółki powstaną 2 węzły: Kuźnica oraz Sokółka Północ. Inwestycja zakłada również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.
Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Popławce, w kierunku wjazdowym do Polski oraz MOP Wojnowce, w kierunku Białorusi, gdzie powstanie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych.
Cała inwestycja ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kw. 2022 r. Zakończenie robót budowlanych zaplanowano na przełom 2024 i 2025 r.