Rail Baltica: otwarcie wiaduktu nad torami w Łapach
16.11.2023
Kierowcy, piesi i rowerzyści w Łapach korzystają już z bezkolizyjnego skrzyżowania nad linią Warszawa – Białystok. Wiadukt drogowy zwiększył bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i poprawił komunikację w mieście. To kolejne dwupoziomowe skrzyżowanie, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały na odcinku Czyżew – Białystok ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W czwartkowym (16.11) oddaniu obiektu do użytku uczestniczył wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Warszawa – Białystok powstał w sąsiedztwie przystanku Łapy Osse i dawnego osiedla kolejowego o tej samej nazwie. Bezkolizyjne skrzyżowanie umożliwia bezpieczny i wygodny przejazd na drugą stronę torów, a kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki temu możliwa jest szybsza komunikacja pomiędzy dwiema częściami miasta.
- Wiadukt nad torami ma 26 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Piesi korzystają z chodnika, a dla rowerzystów przygotowano ścieżkę rowerową. Zbudowano też drogi dojazdowe i przebudowano sąsiadujące ulice na łącznej długości 1,2 km. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączyło ulice Warszawską, Surażską i Leśną - poinformował Damian Kniaź - dyrektor projektu z PKP PLK S.A.
Oddany do użytku wiadukt to pierwsze nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie w Łapach. Kolejne budowy są w trakcie realizacji i PKP PLK S.A. sukcesywnie będzie udostępniać następne obiekty.
- Cieszymy się z tego rozwiązania, bo jest bezkolizyjne dla pieszych i ruchu drogowego. Łapy Osse przeniosły się w XXI wiek - podkreślał starosta białostocki Jan Perkowski.
W sąsiedztwie wiaduktu zaawansowane są prace przy modernizacji przystanku kolejowego Łapy Osse. Podróżni korzystają już z nowego peronu, drugi powstaje po przeciwnej stronie torów. Udogodnieniem dla okolicznych mieszkańców będzie też przejście podziemne, budowane w miejscu dawnego przejazdu. Tunel o długości 14 m, dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, zapewni wygodny i bezpieczny dostęp do obu peronów, a także komunikację pod linią kolejową.
Na potrzeby podróżnych dojeżdżających do przystanku samochodami przewidziano parking na 22 miejsca. Łączny koszt budowy wiaduktu, tunelu i parkingu to 32 mln zł.
Łapy to jedna z najważniejszych stacji na podlaskim odcinku międzynarodowej linii Rail Baltica.
- Chcemy, żeby podróż z Białegostoku do Warszawy była szybka i bezpieczna, a to zagwarantują inwestycje, które trwają na kolei. Mam też nadzieję, że przełożą się one na rozwój miejscowości położonych na trasie, a także całego regionu. Życzę inwestorowi, czyli spółce PKP PLK S.A. powodzenia w realizacji kolejnych zamierzeń - mówił wojewoda Bohdan Paszkowski.
Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań – wiaduktów i tuneli. Po oddaniu do użytku wiaduktu w Łapach Osse w budowie pozostaje 16 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Na podst. PKP PLK S.A.