W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rządowy Program Kolej Plus - pociągiem z Łomży do Białegostoku

22.04.2022

Nie ponad 5 mld zł, a 11. Zamiast 17 projektów modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych - 34 w całym kraju. Tak wygląda rządowy Program Kolej Plus po zwiększeniu finansowania przez Radę Ministrów. Wśród planowanych inwestycji jest stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża - Białystok. W piątek (22.04) poinformowali o tym m.in. wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski i wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś.

Rządowy Program Kolej Plus - pociągiem z Łomży do Białegostoku

Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców. 

– To dzięki rządowemu programowi i zaangażowaniu samorządu województwa podlaskiego będziemy przywracać ruch pasażerski po prawie 30 latach z Białegostoku przez Łapy, Śniadowo do Łomży – mówił podczas piątkowej konferencji na dworcu kolejowym w Łapach wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. – Dzięki programowi Kolej Plus i wielu innym inwestycjom dostępność komunikacyjna naszego województwa będzie się zwiększać - dodawał.

Trasa Łomża - Białystok ma być wznowiona poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikację i odbudowę infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy.

- Przywrócenie połączenia kolejowego do Łomży poprzez duży węzeł kolejowy w Łapach to jest szalenie ważna inwestycja dla całego regionu, ale przede wszystkim dla subregionu łomżyńskiego. Rozbudowa infrastruktury kolejowej pobudzi ekonomicznie tę część naszego województwa i wzmocni potencjał transportowy oraz gospodarczy - mówił wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś.

Szansę na rozwój dostrzega także burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski, który wspomniał też o pracach związanych z budową Rail Baltici na odcinku Czyżew - Białystok oraz mającej się wkrótce rozpocząć rozbiórce budynku dworca kolejowego, który szpeci miasto. Wyraził nadzieję, że jeszcze w tym roku przeprowadzone będą prace projektowe nad nowym dworcem.

W ramach podlaskiej inwestycji z Programu Kolej Plus zostanie zrewitalizowanych 77 km linii kolejowej. Rządowe pieniądze pokryją 85 proc. kosztów, pozostałą kwotę ma dołożyć samorząd województwa. ­

– Te pieniądze znajdziemy i mam nadzieję, że w 2028 roku będziemy odbierać tę inwestycję – deklarował wicemarszałek Marek Olbryś.

Prace zakładają m.in. remont obiektów inżynieryjnych, mostów, przejazdów.

– Po drodze będą odtworzone dwie stacje: Czerwony Bór i Sokoły, będzie także odbudowanych siedem przystanków kolejowych, zostanie też rozbudowana stacja w Łomży – informował zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku Wojciech Jurczyk.

Czas przejazdu trasą kolejową Łomża – Białystok ma wynosić 1 godz. 15 min. Projektu przywrócenia połączenia kolejowego gratulował podczas konferencji prasowej poseł Mieczysław Baszko.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu Kolej Plus:

  • zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
  •  przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
  • zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe SA (po kwalifikacji do dofinansowania ze środków Programu).

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł -  do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}