W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowa na odcinek trasy Rail Baltica Czyżew - Białystok podpisana

26.06.2020

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała w piątek (26.06) w Białymstoku umowę na modernizację ponad 71 km odcinka Czyżew - Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, który ma być gotowy w lipcu 2023 roku. Koszt inwestycji to 3,3 mld zł. W uroczystości wziął udział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Podpisanie umowy na odcinek trasy Rail Baltica Czyżew-Białystok

- Podpisujemy dziś umowę o największej wartości w historii polskich inwestycji - na kwotę 3,3 mld zł. Realizacja Rail Baltici jest jedną ze sztandarowych inwestycji kolejowych w całej Unii Europejskiej. Mamy już zakończony odcinek Warszawa – Tłuszcz (Sadowne), na odcinku Sadowne - Czyżew jesteśmy na ostatnim etapie robót budowlanych, odcinek Czyżew - Białystok jest kolejnym istotnym elementem - powiedział na konferencji prasowej Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK.

Po modernizacji linii Warszawa - Białystok pociągi pasażerskie zwiększą prędkość do 200 km, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowych zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

- Trasa zostanie przystosowana do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu kolejowego. Zyska gospodarka kraju i zwiększy się rola Polski na mapie transportowej Europy. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna i nowoczesna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

- Mam nadzieję, że trasa Rail Baltica będzie prawdziwym impulsem do rozwoju naszego regionu i całego kraju - dodał wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Nowa infrastruktura – nowe możliwości podróży

Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem skrzyżowania wielopoziomowe - wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.

Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku

Mieszkańcy Białegostoku zyskają dodatkowy dostęp do kolei - nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza, który zapewni wygodny dojazd do centrum miasta. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Każdy będzie miał system informacji dla pasażerów. Jeden z peronów będzie obok planowanego przy stacji węzła intermodalnego, co ułatwi łączenie podroży koleją z komunikacją miejską. Znikną kładki nad torami, a z budynku dworca na perony będzie można dostać się tunelem wyposażonym w pochylnie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa układu torowego oraz nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.

Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.

- Stoimy na dworcu, który został wybudowany w czasie rewolucji przemysłowej przez cara, który wykorzystał fakt położenia Białegostoku w centrum Europy. Wtedy ta część Polski była oknem na Zachód, dzisiaj dla Unii Europejskiej Białystok jest tą metropolią, która jest oknem na Wschód. Na szczęście nasi partnerzy z UE dostrzegli to położenie w sercu Europy i lwia część środków, którą możemy przeznaczyć na tę inwestycję, pochodzą właśnie z UE - powiedział Jacek Żalek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Pozostałe odcinki Rail Baltica

Na odcinku od Warszawy do Czyżewa podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.

PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest a studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.

- To dobry dzień dla województwa podlaskiego i kolejny już projekt inwestycyjny. Rail Baltica to nie jedyny szlak międzynarodowy, który będzie przebiegał przez nasze województwo. S8 mamy zrobioną, Via Baltica przetargi są rozstrzygnięte, Via Carpatia – przystępujemy do przetargów, które pozwolą w ciągu najbliższych kilku lat wybudować także odcinki podlaskie. Dzięki temu nasze województwo w końcu odrobi te zaległości komunikacyjne, infrastrukturalne, które mamy po naszych poprzednikach – powiedział na piątkowej konferencji minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}