Umowa na rozbudowę kolejowego przejścia z Białorusią w Siemianówce
04.10.2019
Szybsza odprawa większej ilości i rodzajów towarów w bezpieczniejszych warunkach kontroli granicznej oraz wsparcie okolicznych firm i terminali – oto cele rozbudowy polsko-białoruskiego kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce. W piątek wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał umowę na wykonanie prac.
Jak mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, rozbudowa kolejowego przejścia w Siemianówce „ma być impulsem do rozwoju współpracy przygranicznej, wymiany towarowej, wzrostu gospodarczego”. Jednocześnie zaznaczył, że „ruch na tym przejściu w ostatnich latach bardzo się rozwija i chodzi o to, by rozwijał się dalej”, a „inwestycja to wyjście na przeciw rosnącym potrzebom tego miejsca i firm”. Dodał przy tym, że przez Siemianówkę przewożone są takie przede wszystkim paliwa, surowce energetyczne. „Z tego wpływy ma Skarb Państwa, z tego będą korzystały samorządy, z tego będą korzystali polscy i zagraniczni przedsiębiorcy” – mówił wojewoda podlaski.
Wartość umowy to ok. 23,7 mln zł. Ponad 22,8 mln zł z tego stanowi dotacja z UE z programu współpracy transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020, reszta to środki krajowe. Współpartnerem projektu jest też strona białoruska - Państwowy Komitet Ceł Republiki Białoruś w Mińsku. Inwestycja ma być gotowa w listopadzie 2021 r.
Rozbudowa przejścia w Siemianówce: Strategiczna ionwestycja w skali kraju
Rozbudowa przejścia w Siemianówce jest wśród dziesięciu strategicznych projektów tego typu realizowanych w kraju. W jego ramach będzie prowadzona dalsza rozbudowa przejścia w Siemianówce. Powstanie monitoring torów na odcinku ok. 10 km, zbudowane nowe budynki przejścia, lądowisko dla śmigłowców, powstaną rampy rozładunkowe, wagi. Dodała, że dzięki tym inwestycjom służby graniczne, celne, będą mogły pracować sprawniej, będą spełnione wymogi UE i oczekiwania przedsiębiorców. Podała, że niedługo przybędzie też urządzenie RTG do prześwietlania składów pociągów.