W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wchodzi w życie ustawa o sygnalistach. Jak wygląda zgłaszanie naruszeń prawa w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim?

25.09.2024

Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada obowiązek opracowania procedur zgłoszeń o naruszeniach prawa w kontekście związanym z pracą w firmach, organizacjach i instytucjach. Przepisy mają chronić osoby zgłaszające nieprawidłowości.

25 września 2025 roku wchodzi w życie ustawa o sygnalistach

Kim jest sygnalista?

Sygnalista to osoba zgłaszająca naruszenie prawa. Może to być pracownik, ale też każdy z otoczenia – np. osoba starająca się o zatrudnienie w tym podmiocie czy współpracujący z daną firmą lub instytucją zleceniobiorca, usługodawca lub partner biznesowy.

Nowe przepisy gwarantują sygnalistom ochronę przed potencjalnymi działaniami odwetowymi. Pracodawcy grozi odpowiedzialność karna za utrudnianie dokonania zgłoszenia lub za podjęcie odwetu na sygnaliście. Ochrona przysługuje także osobom pomagającym sygnalistom w dokonaniu zgłoszenia i z nimi związanym.

Jak zgłosić naruszenie prawa w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim?

Podlaski Urząd Wojewódzki, dostosowując się do nowych przepisów, opracował stosowną procedurę. Można się z nią zapoznać na stronie urzędu w zakładce „Załatw sprawę>Zgłoś naruszenie prawa w PUW”.

Osoby, które chcą poinformować o nieprawidłowościach, jakie ich zdaniem mają miejsce Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w kontekście związanym z pracą, powinny wykorzystać jeden z poniższych sposobów:

  • pocztą elektroniczną – przesyłając formularz na adres: sygnalista@bialystok.uw.gov.pl,
  • pocztą tradycyjną (w zaklejonej kopercie z dopiskiem „zgłoszenie naruszenia – do rąk własnych”) na adres:
    Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
    Biuro Organizacji i Kadr
    ul. Mickiewicza 3
    15-213 Białystok,
  • telefonicznie – pod numerem: 85 74 39 331
  • osobiście w czasie rozmowy z upoważnionymi pracownikami Oddziału Organizacyjnego Biura Organizacji i Kadr Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Jak zadbać, by nasze zgłoszenie było prawidłowe i mogło być procedowane?

Do przyjmowania zgłoszeń oddelegowany został konkretny zespół pracowników, przydzielony im został oddzielny numer telefonu i adres mailowy. To oznacza, że zgłoszenia należy dokonać którymś z tych właśnie kanałów. Nie będą mogły być wzięte pod uwagę zgłoszenia np. wysłane na profil urzędu na Facebooku.

Za weryfikację zgłoszeń, podjęcie działań następczych oraz ocenę zgłoszonych przez sygnalistę działań odwetowych w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim odpowiada Zespół ds. naruszeń prawa.

{"register":{"columns":[]}}