Wojewoda wydał ZRID na odcinek S19 Haćki – Węzeł Bielsk Podlaski Zachód oraz fragment DK66
23.08.2023
- To dobry dzień dla naszego regionu, bo wypracowaliśmy jako Podlaski Urząd Wojewódzki i białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pierwszą decyzję dotyczącą budowy trasy Via Carpatia - chodzi o odcinek S19: Haćki – Węzeł Bielsk Podlaski Zachód oraz fragment DK66. Budowa S19 już trwa na odcinku Sokółka - Kuźnica, ale to będzie pierwszy fragment trasy międzynarodowej - mówił w środę (23.08) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) obejmuje dwa odcinki o łącznej długości 11,2 km.
ZRID wydany przez wojewodę podlaskiego na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie obejmuje budowę dwóch odcinków:
- drogi ekspresowej S19 na odcinku od km 6+578,08 do km 15+587,24 – o długości ok. 9,0 km,
- drogi krajowej Nr 66 na odcinku od km 0+400 do km 2+623,90 – o długości ok. 2,2 km.
- To ważna informacja z punktu widzenia mieszkańców Bielska Podlaskiego, ponieważ te odcinki wejdą w skład obwodnicy miasta, a to oznacza większy komfort życia i większe bezpieczeństwo. Złożyliśmy już wnioski o wydanie ZRID na budowę kontynuacji DK66 - poinformował dyrektor GDDKiA Oddział w Białymstoku Norbert Wyrwich.
Wykonawcą prac budowlanych jest firma Budimex S.A., a wartość kontraktu wynosi 325,9 9 mln zł brutto.
Na odcinku S19 wykonawca:
- wybuduje dwa węzły drogowe: "Bielsk Podlaski Północ" i "Bielsk Podlaski Zachód" (na nim obwód drogowy wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej),
- przebuduje odcinki istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych kolidujących z drogą ekspresową S19,
- wybuduje dodatkowe jezdnie zlokalizowane w pasie drogowym obsługujące przyległy teren wraz ze zjazdami,
- wybuduje 2 obiekty w ciągi drogi ekspresowej, 6 obiektów nad drogą ekspresową, w ciągu dróg poprzecznych oraz obiekt do przeprowadzenia szlaku migracyjnego zwierząt ponad drogą ekspresową,
- wybuduje obiekty kubaturowe Obwodu Drogowego na węźle „Bielsk Podlaski Zachód”,
- przeprowadzi rozbiórkę elementów dróg i ulic oraz infrastruktury technicznej kolidujących z budową drogi ekspresowej S19.
Powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu, każda o nośności nawierzchni 11,5 t/oś. Wybudowana bądź przebudowana będzie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Prace na odcinku DK66 zakładają:
- budowę drogę krajowej nr 66 wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej,
- przebudowę odcinków dróg gminnych kolidujących z drogą krajową nr 66, budowę dodatkowych jezdni zlokalizowanych w pasie drogowym obsługujących przyległy teren wraz z budową zjazdów,
- rozbiórkę elementów dróg i ulic oraz infrastruktury technicznej kolidujących z budową drogi krajowej nr 66.
- Planujemy, żeby w sierpniu 2025 roku można już było uzyskać pozwolenie na użytkowanie i tą drogą w sposób swobodny i płynny się poruszać - mówił dyrektor GDDKiA Oddział w Białymstoku.
- Mam nadzieję, że realizacja inwestycji będzie przebiegała sprawnie, a wkrótce wydamy kolejne ZRID-y, bo pracujemy nad tym. Na jesień planujemy wydać decyzje na budowę odcinka Bielsk Podlaski Zachód - Boćki oraz Boćki - Malewice - podsumował wojewoda.
Docelowo droga S19 - łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją - będzie miała długość ponad 580 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, integrującego systemy transportowe wielu krajów: Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.