W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zarejestrowanie pobytu obywatela UE

 

Obywatelem Unii Europejskiej ( w rozumieniu ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin jest - obywatel państwa członkowskiego UE, obywatel państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA ) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Norwegii, Lichtensteinu, Islandii) oraz obywatel Konfederacji Szwajcarskiej.

Obywatel Unii Europejskiej może przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres do 3 miesięcy – jeżeli pobyt trwa przez okres dłuższy niż 3 miesiące, obywatel Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować swój pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zarejestrowanie pobytu następuje na wniosek obywatela Unii Europejskiej.

Wniosek składa się osobiście, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.

 

Dokumenty wymagane do dokonania rejestracji pobytu obywatela Unii Europejskiej

  • 1 egzemplarz wniosku wypełnionego czytelnie w języku polskim,
  • ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
  • 4 fotografie. Nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości, o wymiarach 35mmx45mm, zostały wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przedstawiają twarz obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiają wyraźnie oczy obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE, a zwłaszcza źrenice; linia oczu obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE powinna być równoległa do górnej krawędzi fotografii, przedstawiają obywatela UE lub członka rodziny obywatela UE na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost, z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry.

 

Dodatkowe dokumenty, które należy dołączyć do wniosku – w zależności od powodu dla którego ma być dokonana rejestracja obywatela Unii Europejskiej:

  • jest pracownikiem lub osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy)
  • pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu upoważnionego do powierzenia obywatelowi UE wykonywania pracy o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy lub zaświadczenia o wykonywaniu pracy lub
  • odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, jeżeli odrębne przepisy wymagają takiego wpisu do rejestru, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo inny dowód potwierdzający, że obywatel UE jest osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • jest objęty powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym albo jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu
    art. 5 pkt 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.)
    i posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy)
  • dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów
    o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
  • dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej.
  • studiuje lub odbywa szkolenie zawodowe w Rzeczypospolitej Polskiej i jest objęty powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym albo jest osobą uprawniona do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji w rozumieniu art. 5 pkt 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz posiada wystarczające środki finansowe do utrzymania siebie i członków rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy)
  • zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe,
  • dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów
    o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
  • pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie.
  • jest małżonkiem obywatela polskiego (art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy)
  • dokument potwierdzający zawarcie związku małżeńskiego z obywatelem polskim
  • jeżeli celem pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy, obywatel UE, w stosunku do którego mają zastosowanie ograniczenia w dostępie do rynku pracy na podstawie umów międzynarodowych, uzyskuje prawo pobytu przez okres dłuższy niż 3 miesiące po otrzymaniu przyrzeczenia wydania zezwolenia na pracę na tym terytorium (art. 16 ust. 2 ustawy)
  • przyrzeczenie wydania zezwolenia na pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

 

Prawo pobytu przysługujące obywatelowi UE, o którym mowa w art. 16:

    • pkt 1 i 2 rozciąga się na członka rodziny przebywającego z nim na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • pkt 3 rozciąga się na małżonka i dziecko pozostające na jego utrzymaniu lub na utrzymaniu małżonka, przebywających z nim na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

UWAGA!

  • Wniosek należy złożyć w języku polskim na urzędowym formularzu.
  • Dokumenty sporządzone w języku obcym, dołączone do wniosku, należy złożyć wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez tłumacza przysięgłego.
  • Do wniosku dołącza się dokumenty lub pisemne oświad­czenia potwierdzające spełnianie warunków pobytu określonych w ustawie.
  • Dowodami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla  pomocy społecznej, mogą być w szczególności:
    • karta kredytowa;
    • zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w banku lub innej instytucji finansowej, potwierdzone pieczęcią i podpisem upoważnionego pracownika tego banku lub tej instytucji, wystawione najpóźniej na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu.
  • Przy odbiorze zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE okazuje się ważny dokument podróży, gdy odbioru dokonuje pełnomocnik wnioskodawcy – także pełnomocnictwo do odbioru zaświadczenia lub karty. Obywatel UE może okazać inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo.
  • W przypadku utraty zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydaje się nowe zaświadczenie.
  • Wymiana lub wydanie nowego zaświadczenia o zarejestro­waniu pobytu obywatela UE następuje niezwłocznie na wniosek obywatela UE. Wniosek składa się osobiście. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego.
  • Organem właściwym w sprawach zarejestrowania pobytu lub unieważnienia zarejestrowania pobytu, wymiany lub wydania nowego zaświadczenia
    o zarejestro­waniu pobytu obywatela UE, jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu obywatela UE.

 

KLIENCI PRZYJMOWANI SĄ:

poniedziałek 7.15 – 17.30

wtorek, czwartek, piątek 7.45 - 15.15

ŚRODA - NIECZYNNE

Materiały

Klauzula - rejestracja pobytu obywatela UE
Klauzula​_rejestracja​_pobytu​_obywatela​_UE.doc 0.03MB
{"register":{"columns":[]}}