W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiana zezwolenia na pobyt czasowy i pracę

KIEDY MOŻNA ZMIENIĆ ZEZWOLENIE, KTO JE ZMIENIA

Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę może być w każdym czasie, na wniosek cudzoziemca, zmienione przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce aktualnego pobytu cudzoziemca. 

 

JAKIE ELEMENTY ZEZWOLENIA MOŻNA ZMIENIĆ

W ramach opisywanego postępowania zmienić można:

  1. pracodawcę
  2. pracodawcę użytkownika
  3. stanowisko, na jakim cudzoziemiec ma wykonywać pracę
  4. najniższe wynagrodzenie, które może otrzymywać cudzoziemiec na danym stanowisku
  5. wymiar czasu pracy
  6. rodzaj umowy, na podstawie której cudzoziemiec ma wykonywać pracę 

UWAGA! Zezwolenie zmienić można także w sytuacji, gdy zachodzą warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę (decyzja zostanie wydana wówczas bez wskazywania pracodawcy
i warunków pracy i płacy)
 

UWAGA! Zmianie nie podlega okres ważności zezwolenia na pobyt czasowy i pracę.

UWAGA! Wojewoda odmawia zmiany zezwolenia na pobyt czasowy i pracę w przypadku zmiany pracodawcy, jeżeli między innymi:

 

  1. cudzoziemiec zamierza wykonywać pracę w okresie krótszym niż okres ważności zmienianego zezwolenia na pobyt czasowy i pracę
  2. cudzoziemiec nie powiadomił wojewody, który udzielił tego zezwolenia o utracie pracy
    w terminie
    15 dni roboczych, u któregokolwiek z podmiotów powierzających wykonywanie pracy, wymienionych w zezwoleniu.

 NIEZBĘDNE DOKUMENTY

  1. Wypełniony zgodnie z pouczeniem formularz wniosku o zmianę zezwolenia na pobyt czasowy i pracę
  2. załącznik nr 1 wypełniony przez podmiot powierzający wykonywanie cudzoziemcowi pracy (pracodawca cudzoziemca).

Uwaga: Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów jest brakiem formalnym skutkującym wezwaniem cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie wskazanym w wezwaniu pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

UWAGA! Wysokość miesięcznego wynagrodzenia Cudzoziemca określona w załączniku nr 1, nie może być niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę niezależnie od wymiaru czasu pracy i rodzaju stosunku prawnego stanowiącego podstawę wykonywania pracy przez cudzoziemca przykład: cudzoziemiec zatrudniony ma zostać – zgodnie z załącznikiem nr 1 – na podstawie umowy zlecenia, w wymiarze 15 godzin tygodniowo. Jego wynagrodzenie w tej sytuacji i tak nie może być niższe niż obowiązujące wynagrodzenie minimalne – w roku 2022 jest to 3010 PLN brutto).

TYPOWE DOKUMENTY POTRZEBNE DO ROZPATRZENIA WNIOSKU

Uwaga: Dołączenie wymienionych niżej dokumentów do wniosku przy jego składaniu może ograniczyć ilość korespondencji urzędowej i skrócić czas załatwienia sprawy.

  1. Informacja starosty właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.

UwagaDokument ten wydawany jest na wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy przez Powiatowy Urząd Pracy właściwy ze względu główne miejsce wykonywania pracy, albo właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy, w przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca wykonywania albo właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy użytkownika, w przypadku gdy specyfika pracy tymczasowej wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania. 

W razie wątpliwości, czy powyższa informacja starosty jest wymagana zalecany jest kontakt z właściwą komórką organizacyjną urzędu wojewódzkiego, zajmującą się wydawaniem zezwoleń na pracę cudzoziemców.

Dokument ten nie jest wymagany jeśli :

a) wykonywany zawód lub powierzana praca znajduje się w określanym przez każdego wojewodę wykazie zawodów i rodzajów pracy w stosunku do których wydanie zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia wyżej wymienionej informacji starosty (art. 10 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), lub

b) cudzoziemiec bezpośrednio przed złożeniem wniosku posiadał lub posiada zezwolenie na pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy i pracę u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku

c) cudzoziemiec spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub

d) cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku ukończył uczelnię z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej lub jest uczestnikiem studiów doktoranckich w Rzeczypospolitej Polskiej, lub

e) cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku przebywał legalnie i nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

f) cudzoziemiec spełnia warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, określone odrębnymi przepisami np. (obywatele Ukrainy)

g) praca wykonywana przez cudzoziemca polega na działaniu w charakterze prokurenta, pełnieniu funkcji w zarządzie spółki akcyjnej lub spółki z.o.o., której udziałów lub akcji cudzoziemiec nie posiada.
 

  1. W przypadku spełniania warunków zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę – dokument potwierdzający spełnianie tych warunków (np. Karta Polaka, dyplom ukończenia stacjonarnych studiów na polskiej uczelni);
     
  2. dokumenty potwierdzające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. stosowne zaświadczenie z ZUS, polisa ubezpieczeniowa) – chyba, że warunek ten zostanie spełniony poprzez powierzenie cudzoziemcowi pracy, z której będzie wynikał obligatoryjny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego zgodnie z art. 66 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy – w wyniku zatrudnienia stanowiącego następstwo uzyskania wnioskowanego zezwolenia na pobyt czasowy i pracę

UWAGA! W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania cudzoziemiec może być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku.
 

OPŁATY ZWIĄZANE ZE ZMIANĄ ZEZWOLENIA NA POBYT CZASOWY I PRACĘ

Opłata skarbowa wynosi 220 PLN

Na terenie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku nie ma możliwości dokonania opłaty skarbowej. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać gotówką – bez prowizji – w następujących punktach:

  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Słonimska 1, pok. 18,
  • w kasie Urzędu Miejskiego w Białymstoku, ul. Składowa 11

lub bezgotówkowo na rachunek bankowy:

Urząd Miejski w Białymstoku - Departament Finansów Miasta

Bank Pekao SA 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132

(z dopiskiem opłata za zmianę zezwolenia na pobyt czasowy i pracę – podając imię i nazwisko)

UWAGA! W przypadku nie dołączenia dowodu uiszczenia opłaty cudzoziemiec wezwany zostanie do tej czynności w terminie wskazanym w wezwaniu - pod rygorem ZWROTU WNIOSKU.

W przypadkach dokonywania opłat przez Internet należy pamiętać, aby wydruk zawierał adnotację ,,Dokument sporządzony elektronicznie na podstawie art. 7 ust. i 2 ustawy Prawo bankowe. Nie wymaga stempla i podpisu.,,

Podstawa prawna

Art.  120 ustawy  z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach wraz z aktami wykonawczymi

{"register":{"columns":[]}}