Oddziały- Wydział Polityki Społecznej
W skład Wydziału wchodzą następujące oddziały:
- Oddział Służb Zatrudnienia
- Oddział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
- Oddział Nadzoru i Kontroli
- Oddział Planowania i Budżetu
Oddział Służb Zatrudnienia
Zadania Oddziału Służb Zatrudnienia
- Nadzór nad realizacją zadań w zakresie polityki rynku pracy wykonywanych przez Marszałka Województwa Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
a) sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,
b) spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
c) przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
d) prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,
e) kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty,
f) realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz umowy akredytacyjnej.
- Organizowanie i współdziałanie w finansowaniu szkoleń dla pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.
- Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji w zakresie zadań polityki rynku pracy wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty.
Oddział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
Zadania Oddziału Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
- Prowadzenie rejestru placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
- Prowadzenie rejestru wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych, na terenie województwa pomorskiego.
- Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
- Wydawanie i cofanie zezwoleń na przyjęcie kolejnego dziecka do placówki.
- Kontrola działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych oraz interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
- Kontrola realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
- Kontrola zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami.
- Zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
- Przekazywanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
- Realizacja lub zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego zadań wynikających z programów rządowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat.
- Sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji dotyczących jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, oraz w sprawach dotyczących wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
- Kontrola działalności organów samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w sprawach dotyczących wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej.
Oddział Nadzoru i Kontroli
Zadania Oddziału Nadzoru i Kontroli
-
Nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
-
Ustalanie sposobu wykonywania zadań pomocy społecznej z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
-
Kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej.
-
Stwierdzenie zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji.
-
Realizacja lub zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom niepublicznym zadań wynikających z programów rządowych.
-
Współdziałanie w finansowaniu programów w określonym przez Wojewodę Pomorskiego obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione.
-
Koordynowanie działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w szczególności w zakresie wskazania im miejsca zamieszkania, oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji.
-
Koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielanego ofiarom handlu ludźmi.
-
Udział w realizacji rządowych programów pomocy w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywieniowych i ekologicznych.
-
Prowadzenie rejestru placówek zapewniających miejsca tymczasowego schronienia.
-
Prowadzenie rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa.
-
Sporządzanie sprawozdawczości z pomocy społecznej oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
-
Analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii.
-
Kompleksowa realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za Życiem”.
-
Kontrola działalności organów samorządu terytorialnego realizujących zadania zlecone z zakresu administracji rządowej z obszaru rodzina w ramach obowiązujących ustaw o świadczeniach rodzinnych i pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
Przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rodziny sprawozdań z wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych oraz pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu centrum integracji społecznej oraz prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych, którym nadano status centrum integracji społecznej, a także przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdań z działalności centrów integracji społecznej.
-
Prowadzenie rejestru klubów integracji społecznej oraz wpisywanie i wykreślanie z tego rejestru, a także przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego informacji o liczbie zarejestrowanych klubów integracji społecznej.
-
Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
-
Monitorowanie zjawiska przemocy domowej.
-
Monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
-
Opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla osób realizujących te zadania.
-
Kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.
-
Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.
-
Kontrola zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
-
Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu przedsiębiorstwa społecznego.
-
Kontrola przedsiębiorstw społecznych w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.
-
Prowadzenie rejestru ośrodków przyjmujących grupy turystów rehabilitacyjnych oraz rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, a także rozpatrywanie wniosków o wpis oraz wpisywanie lub wykreślenie z tych rejestrów.
-
Kontrola wpisanych do rejestru ośrodków przyjmujących grupy turnusów rehabilitacyjnych lub organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz turnusów rehabilitacyjnych prowadzonych przez tych organizatorów, w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
-
Przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych dotyczących realizowanych zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności o decyzjach oraz stanie zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej.
-
Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji w zakresie zadań zakładów pracy chronionej, zakładów aktywności zawodowej, ośrodków przyjmujących grupy turnusów rehabilitacyjnych i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych.
-
Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej.
-
Nadzór nad jakością działalności domów pomocy społecznej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników domów pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
-
Kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty niepubliczne, w tym prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego.
-
Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej oraz prowadzenie rejestru placówek.
-
Kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw mieszkańców tych placówek.
-
Sporządzanie sprawozdawczości z zakresu domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
-
Bilansowanie potrzeb finansowych domów pomocy społecznej i nadzór nad wykorzystaniem miejsc.
-
Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji dotyczących domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.
Oddział Planowania i Budżetu
Zadania Oddziału Planowania i Budżetu
- Opracowywanie materiałów do projektu budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym w części dotyczącej zadań wydziału w ramach obowiązujących ustaw w obszarach zabezpieczenie społeczne i rodzina.
- Ustalanie potrzeb i opracowywanie rocznych planów wydatków dla gmin i powiatów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
- Monitorowanie realizacji programów rządowych z obszaru polityki społecznej realizowanych przez samorządy i rozliczenia finansowe umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.
- Udział w realizacji pomocy rządowej w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych i ekologicznych.
- Sporządzanie i przekazywanie Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sprawozdań z realizacji budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym z obszarów zabezpieczenia społecznego i rodziny.