W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Oddziały- Wydział Polityki Społecznej

W skład Wydziału wchodzą następujące oddziały:

  • Oddział Służb Zatrudnienia
  • Oddział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej
  • Oddział Nadzoru i Kontroli
  • Oddział Planowania i Budżetu

Oddział Służb Zatrudnienia

KIEROWNIK ODDZIAŁU:

pokój: 79

telefon: 58 30 77 757

e-mail: wps@gdansk.uw.gov.pl

Zadania Oddziału Służb Zatrudnienia

  1. Nadzór nad realizacją zadań w zakresie polityki rynku pracy wykonywanych przez Marszałka Województwa Pomorskiego lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, w szczególności w zakresie:
      
    a) sposobu prowadzenia przez urzędy pracy usług rynku pracy,

    b) spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,

    c) przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,

    d) prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy lub zlecania działań aktywizacyjnych,

    e) kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty,

    f) realizowania przez podmioty, którym udzielono akredytacji, zobowiązań wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz umowy akredytacyjnej.
     
  2. Organizowanie i współdziałanie w finansowaniu szkoleń dla pracowników Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy.
  3. Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  4. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji w zakresie zadań polityki rynku pracy wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty.

Oddział Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

KIEROWNIK ODDZIAŁU:

pokój: 298B

telefon: 58 30 77 515

e-mail: wps@gdansk.uw.gov.pl

Zadania Oddziału Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej

  1. Prowadzenie rejestru placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
  2. Prowadzenie rejestru wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych, na terenie województwa pomorskiego.
  3. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
  4. Wydawanie i cofanie zezwoleń na przyjęcie kolejnego dziecka do placówki.
  5. Kontrola działalności placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych oraz interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych.
  6. Kontrola realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
  7. Kontrola zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami.
  8. Zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
  9. Przekazywanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
  10. Realizacja lub zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego zadań wynikających z programów rządowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat.
  11. Sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
  12. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji dotyczących jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, oraz w sprawach dotyczących wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
  13. Kontrola działalności organów samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w sprawach dotyczących wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej.

Oddział Nadzoru i Kontroli

KIEROWNIK ODDZIAŁU:

pokój: 58

telefon: 58 30 77 679

e-mail: wps@gdansk.uw.gov.pl

Zadania Oddziału Nadzoru i Kontroli

  1. Nadzór nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
  2. Ustalanie sposobu wykonywania zadań pomocy społecznej z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej.
  4. Stwierdzenie zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji.
  5. Realizacja lub zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom niepublicznym zadań wynikających z programów rządowych.
  6. Współdziałanie w finansowaniu programów w określonym przez Wojewodę Pomorskiego obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione.
  7. Koordynowanie działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w szczególności w zakresie wskazania im miejsca zamieszkania, oraz prowadzenie rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji.
  8. Koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielanego ofiarom handlu ludźmi.
  9. Udział w realizacji rządowych programów pomocy w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywieniowych i ekologicznych.
  10. Prowadzenie rejestru placówek zapewniających miejsca tymczasowego schronienia.
  11. Prowadzenie rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa.
  12. Sporządzanie sprawozdawczości z pomocy społecznej oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
  13. Analiza stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej przyjętą przez samorząd województwa z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii.
  14. Kompleksowa realizacja zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za Życiem”.
  15. Kontrola działalności organów samorządu terytorialnego realizujących zadania zlecone z zakresu administracji rządowej z obszaru rodzina w ramach obowiązujących ustaw o świadczeniach rodzinnych i pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
  16. Przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rodziny sprawozdań z wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych oraz pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
  17. Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu centrum integracji społecznej oraz prowadzenie rejestru jednostek organizacyjnych, którym nadano status centrum integracji społecznej, a także przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdań z działalności centrów integracji społecznej.
  18. Prowadzenie rejestru klubów integracji społecznej oraz wpisywanie i wykreślanie z tego rejestru, a także przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego informacji o liczbie zarejestrowanych klubów integracji społecznej.
  19. Nadzór nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
  20. Monitorowanie zjawiska przemocy domowej.
  21. Monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
  22. Opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla osób realizujących te zadania.
  23. Kontrola realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.
  24. Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.
  25. Kontrola zakładów pracy chronionej i zakładów aktywności zawodowej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
  26. Przyznawanie i stwierdzanie utraty statusu przedsiębiorstwa społecznego.
  27. Kontrola przedsiębiorstw społecznych w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.
  28. Prowadzenie rejestru ośrodków przyjmujących grupy turystów rehabilitacyjnych oraz rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, a także rozpatrywanie wniosków o wpis oraz wpisywanie lub wykreślenie z tych rejestrów.
  29. Kontrola wpisanych do rejestru ośrodków przyjmujących grupy turnusów rehabilitacyjnych lub organizatorów turnusów rehabilitacyjnych oraz turnusów rehabilitacyjnych prowadzonych przez tych organizatorów, w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
  30. Przedstawianie Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych dotyczących realizowanych zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w szczególności o decyzjach oraz stanie zatrudnienia w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej.
  31. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji w zakresie zadań zakładów pracy chronionej, zakładów aktywności zawodowej, ośrodków przyjmujących grupy turnusów rehabilitacyjnych i organizatorów turnusów rehabilitacyjnych.
  32. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej.
  33. Nadzór nad jakością działalności domów pomocy społecznej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników domów pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
  34. Kontrola jakości usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, wykonywanych przez domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty niepubliczne, w tym prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego.
  35. Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej oraz prowadzenie rejestru placówek.
  36. Kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw mieszkańców tych placówek.
  37. Sporządzanie sprawozdawczości z zakresu domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej oraz przekazywanie jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
  38. Bilansowanie potrzeb finansowych domów pomocy społecznej i nadzór nad wykorzystaniem miejsc.
  39. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzielanie informacji dotyczących domów pomocy społecznej i placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

Oddział Planowania i Budżetu

KIEROWNIK ODDZIAŁU:

pokój 179
telefon: 58 30 77 164
e-mail: wps@gdansk.uw.gov.pl

 

Zadania Oddziału Planowania i Budżetu

  1. Opracowywanie materiałów do projektu budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym w części dotyczącej zadań wydziału w ramach obowiązujących ustaw w obszarach zabezpieczenie społeczne i rodzina.
  2. Ustalanie potrzeb i opracowywanie rocznych planów wydatków dla gmin i powiatów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
  3. Monitorowanie realizacji programów rządowych z obszaru polityki społecznej realizowanych przez samorządy i rozliczenia finansowe umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.
  4. Udział w realizacji pomocy rządowej w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych i ekologicznych.
  5. Sporządzanie i przekazywanie Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej sprawozdań z realizacji budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym z obszarów zabezpieczenia społecznego i rodziny.
{"register":{"columns":[]}}