W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków organizacji pozarządowych w zakresie wpisu na listę podmiotów uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji

Informacja dla organizacji pozarządowych w sprawie wpisu na listę podmiotów uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji na obszarze województwa pomorskiego

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej  (Dz.U. z 2021 r. poz. 945) nakłada na wojewodę, m.in. obowiązek prowadzenia listy organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy na obszarze województwa. W związku z powyższym o wpis na ww. listę wojewody w zakresie trzech zagadnień: udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji może ubiegać się organizacja pozarządowa spełniająca warunki określone w ustawie w art. 11d ust. 2 - 4. Ustawa w ust. 5 ww. artykułu wskazuje również na ograniczenia, jakie uniemożliwiają dokonanie takiego wpisu. Natomiast w art. 11d ust. 8 i 9 wymieniono dokumenty, jakie należy złożyć w celu poświadczenia spełniania warunków umożliwiających wpis.

Wpis na listę, odmowa wpisu oraz wykreślenie organizacji pozarządowej z listy wojewody odbywa się w drodze decyzji administracyjnej. Wykreślenie z listy wojewody dokonywane  jest w przypadkach określonych w art. 11d ust. 12 ustawy, jak również po nadesłaniu przez starostę do wojewody informacji o zaniechaniu współpracy z daną organizacją pozarządową i rozwiązaniu z nią umowy na świadczenie usług w danym powiecie.

Listę organizacji pozarządowych wojewoda udostępnia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku wraz z informacją o organizacjach pozarządowych wykreślonych z listy, datą oraz przyczynami wykreślenia.

 

Listy Wojewody Pomorskiego 

Link: listy wojewody

 

Warunki wpisu na listę wojewody

Link: Warunki wpisu na listę wojewody 

 

Dokumenty,  jakie należy złączyć do wniosku o wpis oraz sposób jego rozpatrzenia

Link: Wniosek o wpis wraz z procedurą jego rozpatrzenia  

 

 

Za wydanie decyzji wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 10 zł. Szczegóły dot. płatności znajdują się a stronie BIP PUW Gdańsku, w zakładce informacje o opłacie skarbowej:

Link: https://www.gdansk.uw.gov.pl/informacje-o-oplacie-skarbowej

 

Uwaga!

Organizacje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego, stwierdzony na podstawie wpisu do KRS, składające wniosek o dokonanie wpisu na listę wojewody pomorskiego, wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, są zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej.

 

Pamiętaj!

Wniosek o wpis musi być podpisany przez osoby uprawnione do występowania w imieniu  organizacji (zgodnie z jej statutem i KRS) lub osoby do tego właściwie umocowane (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo musi być podpisane przez osoby upoważnione do występowania w imieniu organizacji. Do pełnomocnictwa należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydane pełnomocnictwo w wysokości 17 zł.

 

Przypominamy!

Organizacje pozarządowe wpisane na listę Wojewody Pomorskiego są zobligowane, corocznie w terminie do 30 września, do przekazania wojewodzie aktualnych list osób, z którymi zawarto umowy na świadczenie usług, ponadto organizacje wpisane w  zakresie świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego poza listą przekazują również poświadczone za zgodność z oryginałem zaświadczenia o posiadaniu wiedzy lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z oceną pozytywna oraz zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo w kursie doszkalającym przez doradców obywatelskich, w okresie roku poprzedzającego przekazanie aktualnej listy osób (art. 11d ust.10 ustawy).     

Organizacje pozarządowe wpisane na listę są zobowiązane zgłaszać Wojewodzie Pomorskiemu informacje na temat:

  • zmiany danych organizacji (np. zmiana nazwy lub adres siedziby),
  • zmiany statutu lub innego wewnętrznego dokumentu organizacji, który spowoduje zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wpisanym na listę wojewody (NPP, NPO, NM).

 

Wniosek o wpis, coroczną aktualizację listy osób (wraz ww. zaświadczeniami) lub informację o zmianie można składać:

  • przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP,
  • pocztą tradycyjną,
  • lub osobiście wZespole Obsługi Klienta Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego (wejście A, pokój nr 24 - pierwszy po prawej stronie).

Informacja o podmiotach uprawnionych do prowadzenia szkoleń oraz kursów doszkalających w zakresie poradnictwa obywatelskiego

Związek Biur Porad Obywatelskich z siedzibą w Warszawie (KRS Nr 0000021621) - decyzja Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 2018 r., Nr DZP-VII-692-21/18.

Strona internetowa: http://zbpo.org.pl

Strona darmowej pomocy

Zapraszamy na stronę internetową: Nieodpłatna pomoc, Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej poświęconej zagadnieniom nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwu obywatelskiemu, mediacji oraz edukacji prawnej w przedmiotowym zakresie redagowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Nieodpłatna pomoc: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc, w szczególności zapraszamy na zakładkę o usługach, a w niej do:

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 945).

{"register":{"columns":[]}}