Przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków organizacji pozarządowych w zakresie wpisu na listę podmiotów uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji
Informacja dla organizacji pozarządowych w sprawie wpisu na listę podmiotów uprawnionych do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji na obszarze województwa pomorskiego
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 945) nakłada na wojewodę, m.in. obowiązek prowadzenia listy organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy na obszarze województwa. W związku z powyższym o wpis na ww. listę wojewody w zakresie trzech zagadnień: udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia usług nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz prowadzenia nieodpłatnej mediacji może ubiegać się organizacja pozarządowa spełniająca warunki określone w ustawie w art. 11d ust. 2 - 4. Ustawa w ust. 5 ww. artykułu wskazuje również na ograniczenia, jakie uniemożliwiają dokonanie takiego wpisu. Natomiast w art. 11d ust. 8 i 9 wymieniono dokumenty, jakie należy złożyć w celu poświadczenia spełniania warunków umożliwiających wpis.
Wpis na listę, odmowa wpisu oraz wykreślenie organizacji pozarządowej z listy wojewody odbywa się w drodze decyzji administracyjnej. Wykreślenie z listy wojewody dokonywane jest w przypadkach określonych w art. 11d ust. 12 ustawy, jak również po nadesłaniu przez starostę do wojewody informacji o zaniechaniu współpracy z daną organizacją pozarządową i rozwiązaniu z nią umowy na świadczenie usług w danym powiecie.
Listę organizacji pozarządowych wojewoda udostępnia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku wraz z informacją o organizacjach pozarządowych wykreślonych z listy, datą oraz przyczynami wykreślenia.
Listy Wojewody Pomorskiego
Link: listy wojewody
Warunki wpisu na listę wojewody
Link: Warunki wpisu na listę wojewody
Dokumenty, jakie należy złączyć do wniosku o wpis oraz sposób jego rozpatrzenia
Link: Wniosek o wpis wraz z procedurą jego rozpatrzenia
Za wydanie decyzji wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 10 zł. Szczegóły dot. płatności znajdują się a stronie BIP PUW Gdańsku, w zakładce informacje o opłacie skarbowej:
Link: https://www.gdansk.uw.gov.pl/informacje-o-oplacie-skarbowej
Uwaga!
Organizacje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego, stwierdzony na podstawie wpisu do KRS, składające wniosek o dokonanie wpisu na listę wojewody pomorskiego, wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, są zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej.
Pamiętaj!
Wniosek o wpis musi być podpisany przez osoby uprawnione do występowania w imieniu organizacji (zgodnie z jej statutem i KRS) lub osoby do tego właściwie umocowane (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo musi być podpisane przez osoby upoważnione do występowania w imieniu organizacji. Do pełnomocnictwa należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydane pełnomocnictwo w wysokości 17 zł.
Przypominamy!
Organizacje pozarządowe wpisane na listę Wojewody Pomorskiego są zobligowane, corocznie w terminie do 30 września, do przekazania wojewodzie aktualnych list osób, z którymi zawarto umowy na świadczenie usług, ponadto organizacje wpisane w zakresie świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego poza listą przekazują również poświadczone za zgodność z oryginałem zaświadczenia o posiadaniu wiedzy lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z oceną pozytywna oraz zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo w kursie doszkalającym przez doradców obywatelskich, w okresie roku poprzedzającego przekazanie aktualnej listy osób (art. 11d ust.10 ustawy).
Organizacje pozarządowe wpisane na listę są zobowiązane zgłaszać Wojewodzie Pomorskiemu informacje na temat:
- zmiany danych organizacji (np. zmiana nazwy lub adres siedziby),
- zmiany statutu lub innego wewnętrznego dokumentu organizacji, który spowoduje zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wpisanym na listę wojewody (NPP, NPO, NM).
Wniosek o wpis, coroczną aktualizację listy osób (wraz ww. zaświadczeniami) lub informację o zmianie można składać:
- przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP,
- pocztą tradycyjną,
- lub osobiście wZespole Obsługi Klienta Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego (wejście A, pokój nr 24 - pierwszy po prawej stronie).
Informacja o podmiotach uprawnionych do prowadzenia szkoleń oraz kursów doszkalających w zakresie poradnictwa obywatelskiego
Związek Biur Porad Obywatelskich z siedzibą w Warszawie (KRS Nr 0000021621) - decyzja Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 2018 r., Nr DZP-VII-692-21/18.
Strona internetowa: http://zbpo.org.pl
Strona darmowej pomocy
Zapraszamy na stronę internetową: Nieodpłatna pomoc, Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej poświęconej zagadnieniom nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwu obywatelskiemu, mediacji oraz edukacji prawnej w przedmiotowym zakresie redagowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Nieodpłatna pomoc: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc, w szczególności zapraszamy na zakładkę o usługach, a w niej do:
- Dyżury Specjalistyczne:https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne,
- Pomoc dla cudzoziemców: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/pomoc-dla-cudzoziemcow,
- Osoby z niepełnosprawnościami: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/osoby-z-niepelnosprawnosciami.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 945).