Jesteś cudzoziemcem? Potrzebujesz PESEL lub NIP do załatwienia spraw podatkowych
26.01.2021
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie przypomina o obowiązku posiadania przez cudzoziemców identyfikatora podatkowego tj. numeru PESEL lub NIP. Jak uzyskać takie dokumenty? O tym w dalszej części artykułu.
Jak uzyskać PESEL lub NIP
Jeśli jesteś cudzoziemcem, który mieszka w Polsce, możesz zameldować się – wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz zameldować się, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL – złóż wniosek. Sprawdź, jak to zrobić.
Kto może uzyskać
- Dostaniesz numer PESEL z urzędu – jeśli zameldujesz się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni.
- Złóż wniosek w urzędzie gminy – jeśli nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numeru PESEL.
Co musisz przygotować
Jeśli nie możesz się zameldować:
- wniosek o nadanie numeru PESEL – otwórz plik w nowym oknie – pobierz i wypełnij w domu. Możesz też dostać go w urzędzie gminy,
- dokument, który potwierdzi twoją tożsamość i inne dane, które wpiszesz we wniosku.
Możesz złożyć wniosek osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
Pamiętaj! We wniosku wpisz faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać ci również podstawę prawną.
Jeśli we wniosku będą jakieś braki – dostaniesz wiadomość, żeby je uzupełnić. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.
Co musisz zrobić
- Wypełnij wniosek i przygotuj dokument, który potwierdzi twoją tożsamość – więcej informacji znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Złóż wniosek w urzędzie – więcej informacji znajdziesz w sekcji Gdzie odbierasz.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Ile będziesz czekać
Urzędnik przyjmie twoje zgłoszenie od razu. Jeśli jest podstawa do nadania numeru PESEL – dostaniesz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.
Gdzie odbierzesz
- w urzędzie gminy właściwym dla twojego miejsca zameldowania (tam gdzie jesteś albo chcesz się zameldować),
- w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba twojego pracodawcy – jeśli nie możesz się zameldować,
- w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) – jeśli nie pracujesz albo twój pracodawca ma siedzibę poza granicą Polski.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397, z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984).
Materiały
Bledy_w_identyfikatorach_infografikaBledy_w_identyfikatorach_infografika_2.pdf 1.22MB Bledy_w_identyfikatorach_infografika_UA
Bledy_w_identyfikatorach_infografika_UA.pdf 0.32MB Bledy_w_identyfikatorach_onepager
Bledy_w_identyfikatorach_onepager.pdf 0.68MB Bledy_w_identyfikatorach_onepager_UA
Bledy_w_identyfikatorach_onepager_UA.pdf 2.40MB Bledy_w_identyfikatorach_ulotka_A5_PL+EN_DRUK
Bledy_w_identyfikatorach_ulotka_A5_PL+EN_DRUK.pdf 13.80MB Bledy_w_identyfikatorach_ulotka_A5_PL_i_UA_DRUK
Bledy_w_identyfikatorach_ulotka_A5_PL_i_UA_DRUK.pdf 13.90MB