W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jesteś cudzoziemcem? Potrzebujesz PESEL lub NIP do załatwienia spraw podatkowych

26.01.2021

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie przypomina o obowiązku posiadania przez cudzoziemców identyfikatora podatkowego tj. numeru PESEL lub NIP. Jak uzyskać takie dokumenty? O tym w dalszej części artykułu.

dziewczyna uśmiechnięta

Jak uzyskać PESEL lub NIP

Jeśli jesteś cudzoziemcem, który mieszka w Polsce, możesz zameldować się – wtedy automatycznie dostaniesz numer PESEL. Jeśli nie możesz zameldować się, a jakiś urząd wymaga od ciebie numeru PESEL – złóż wniosek. Sprawdź, jak to zrobić.

 

Kto może uzyskać
  • Dostaniesz numer PESEL z urzędu – jeśli zameldujesz się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni.
  • Złóż wniosek w urzędzie gminy – jeśli nie możesz się zameldować, a potrzebujesz numeru PESEL.
Co musisz przygotować

Jeśli nie możesz się zameldować:

Możesz złożyć wniosek osobiście lub może to zrobić w twoim imieniu pełnomocnik. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.

Pamiętaj! We wniosku wpisz faktyczną podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania numeru PESEL. Jeśli jakiś urząd (na przykład ZUS czy urząd skarbowy) wymaga podania numeru PESEL – powinien wskazać ci również podstawę prawną.

Jeśli we wniosku będą jakieś braki – dostaniesz wiadomość, żeby je uzupełnić. Urząd może nie rozpatrzyć twojego wniosku – jeśli wniosek nie będzie spełniał wymogów urzędowych.

Co musisz zrobić
  1. Wypełnij wniosek i przygotuj dokument, który potwierdzi twoją tożsamość – więcej informacji znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
  2. Złóż wniosek w urzędzie – więcej informacji znajdziesz w sekcji Gdzie odbierasz.
Ile zapłacisz

Usługa jest bezpłatna.

Ile będziesz czekać

Urzędnik przyjmie twoje zgłoszenie od razu. Jeśli jest podstawa do nadania numeru PESEL – dostaniesz powiadomienie o nadaniu numeru PESEL.

Gdzie odbierzesz
  • w urzędzie gminy właściwym dla twojego miejsca zameldowania (tam gdzie jesteś albo chcesz się zameldować),
  • w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba twojego pracodawcy – jeśli nie możesz się zameldować,
  • w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) – jeśli nie pracujesz albo twój pracodawca ma siedzibę poza granicą Polski.
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397, z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U. z 2015 r. poz. 1984).

Materiały

Bledy​_w​_identyfikatorach​_infografika
Bledy​_w​_identyfikatorach​_infografika​_2.pdf 1.22MB
Bledy​_w​_identyfikatorach​_infografika​_UA
Bledy​_w​_identyfikatorach​_infografika​_UA.pdf 0.32MB
Bledy​_w​_identyfikatorach​_onepager
Bledy​_w​_identyfikatorach​_onepager.pdf 0.68MB
Bledy​_w​_identyfikatorach​_onepager​_UA
Bledy​_w​_identyfikatorach​_onepager​_UA.pdf 2.40MB
Bledy​_w​_identyfikatorach​_ulotka​_A5​_PL+EN​_DRUK
Bledy​_w​_identyfikatorach​_ulotka​_A5​_PL+EN​_DRUK.pdf 13.80MB
Bledy​_w​_identyfikatorach​_ulotka​_A5​_PL​_i​_UA​_DRUK
Bledy​_w​_identyfikatorach​_ulotka​_A5​_PL​_i​_UA​_DRUK.pdf 13.90MB

Wideo

{"register":{"columns":[]}}