Podstawowe prawa klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
Prawo do godnego traktowania
Załatwiając sprawę w Urzędzie klient ma prawo być traktowany w oparciu o zasadę poszanowania godności osobistej w sposób profesjonalny, bezstronny, zgodny z obowiązującym prawem.
Prawo do uzyskiwania informacji
Klient ma prawo żądać, żeby urzędnik szczegółowo poinformował go o wszystkich okolicznościach, które mogą wpłynąć na ustalenie jego praw i obowiązków. Działania urzędu powinny zapobiegać poniesieniu przez zainteresowaną osobę szkody wynikającej z nieznajomości przepisów prawa.
Prawo udziału w postępowaniu
Klient, którego praw lub obowiązków dotyczy postępowanie przed urzędem, ma prawo uczestniczenia w tym postępowaniu. W szczególności może on wypowiadać się co do zgromadzonych w sprawie dowodów oraz zgłoszonych żądań, jeszcze przed wydaniem decyzji.
Może zostać pozbawiony tego prawa jedynie w ściśle określonych sytuacjach, a mianowicie wtedy, gdy sprawę należy załatwić niezwłocznie z uwagi na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego, albo na grożącą niepowetowaną szkodę materialną
Prawo do inicjatywy
Klient ma prawo podejmowania działań, służących wyjaśnieniu sytuacji faktycznej i prawnej w tym do przedstawiania z własnej inicjatywy dowodów w sprawie. Działania takie sprzyjają uzyskaniu prawidłowego rozstrzygnięcia w możliwie krótkim terminie. Aktywnie uczestnicząc w postępowaniu, ma możliwość wyjaśnienia okoliczności, które podlegają ocenie urzędnika w trakcie załatwiania sprawy.
Prawo do składania skarg, wniosków, petycji
Klienta ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w związku z działalnością urzędu. Może je składać we własnym imieniu, a także w imieniu innych osób, jeżeli uzyska na to ich zgodę.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Ocena działalności urzędów jako nowa zasada postępowania administracyjnego
Klient ma prawo do oceny działalności urzędu, w tym pracowników urzędu. Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie ciągle dąży do poprawy jakości własnego funkcjonowania. Duży wkład w tym zakresie mają obywatele zwracający uwagę na istotne problemy występujące w funkcjonowaniu urzędów i proponujący rozwiązania zmierzające do usprawnienia ich działalności. Umożliwiamy stronom postępowań administracyjnych dokonywania oceny działalności urzędów i pracowników. Uwagi dotyczące działalności urzędu mozna przekazywać elektronicznie na adres e-mail: info@uw.olsztyn.pl
- Pierwsza publikacja:
- 22.08.2019 14:49 Urszula Kalinowska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Organizacji i Kadr
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Podstawowe prawa klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie | 3.0 | 05.01.2022 08:58 Urszula Kalinowska |
Podstawowe prawa klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie | 2.0 | 10.09.2019 12:27 Urszula Kalinowska |
Podstawowe prawa klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie | 1.0 | 22.08.2019 14:49 Urszula Kalinowska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP