Kolejne kilometry szlaku Via Baltica udostępnione kierowcom
14.09.2022
13 września 2022 r. został oddany do ruchu 23,3 km odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Ełk Południe. To drugi z trzech odcinków S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony. Na początku roku oddany do użytku został odcinek Wysokie – Raczki, a w przyszłym roku zakończy się budowa odcinka S61 Ełk Południe – Wysokie.
W ramach inwestycji wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także sąsiadujące drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Powstały węzły Guty i Ełk Południe, para miejsc obsługi podróżnych (MOP) Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz obwód utrzymania drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i jest dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Budowana droga S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie, ponieważ łącząc się z drogę ekspresową S8 relacji Wrocław – Warszawa – Białystok tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica, który docelowo przejmie ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.
Do czasu zakończenia budowy odcinka Ełk Południe – Wysokie ruch między odcinkami Ełk Południe – Wysokie i Wysokie – Raczki (od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo) będzie odbywał się przez Ełk.
Wykonawcą trasy od miejscowości Szczuczyn do węzła Ełk Południe o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm Porr i Unibep.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). Wartość dofinansowania z UE wynosi prawie 380 mln euro i obejmuje sześć zadań w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.