W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Otwarcie stacjonarnego RTG na przejściu granicznym z Rosją

08.06.2021

Wojewoda Artur Chojecki wspólnie z Wiceminister Finansów Magdaleną Rzeczkowską, posłem na sejm RP Wojciechem Kossakowskim otworzył dziś stacjonarne urządzenie RTG na kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo.

ludzie

Od 2018 r. Oddział Celny w Braniewie pełni jedną z kluczowych ról na szlaku kolejowym wschód-zachód w transporcie towarów i ma szanse stać się północnym punktem na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wraz ze wzrostem liczby składów kolejowych rośnie jednak liczba zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa i ochrony granicy państwowej. Odpowiedzią na te wyzwania jest wyposażenie Służby Celno-Skarbowej w nowoczesny i skuteczny sprzęt do kontroli. W tym przypadku jest to stacjonarny RTG do prześwietlania wagonów kolejowych.

Projekt Doposażenie Oddziału Celnego w Braniewie w stacjonarne urządzenie rentgenowskie do prześwietlania wagonów kolejowych wraz  z montażem i instalacją oraz budową infrastruktury towarzyszącej, formalnie został rozpoczęty w 2018 roku lecz rozpoznanie wstępne dokonane było już wcześniej. Rejon planowanej inwestycji znajdował się w przysłowiowym „polu”, brak było infrastruktury technicznej, w tym dróg dojazdowych i linii energetycznej o wymaganych parametrach. Do tego dochodził różny status gruntów (różni właściciele, teren otwarty i zamknięty, grunty leśne oraz rolne).

Kluczowym zagadnieniem było wyznaczenie odpowiedniego miejsca posadowienia obiektów skanera oraz wstępne zaprojektowanie dróg dojazdowych. Należało wziąć pod uwagę, nie tylko odpowiednią odległość od granicy państwa, lecz również przyszłe plany związane z rozbudową linii kolejowej i budową stacji rozrządowej. Pierwsze uzgodnienia odbywały się przy udziale przedstawicieli PKP     PLK     S.A.,     PKP     S.A., Warmińsko- Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej. Wspólne prace pozwoliły na wytypowanie optymalnej  lokalizacji.  Własność  gruntów   należała do trzech różnych podmiotów: PKP S.A., Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz Lasów Państwowych.

Przed przystąpieniem do procedury udzielenia zamówienia publicznego konieczne było pozyskanie niezbędnego terenu.

Ponad 20 urzędów i instytucji – z tyloma olsztyńska IAS współpracowała w ramach etapu przygotowawczego. Działania obejmowały instytucje i urzędy na poziomie gminy, powiatu, województwa, jak  i na poziomie ministerialnym. Proces   realizacji   inwestycji   został    rozłożony na etapy.  Wykonawca  rozpoczął   swoje   prace   od opracowania dokumentacji projektowej. Z uwagi na dwa statusy formalne terenu, właściwymi organami w sprawie  wydania  decyzji  o  pozwoleniu  na budowę był Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki (teren zamknięty PKP) oraz Starostwo Powiatowe w Braniewie (teren pozostały).

Procedura udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zakupu skanera była dość skomplikowana. Ponieważ nie było możliwości przeprowadzenia powszechnie stosowanego przetargu nieograniczonego, zamawiający zastosował tryb negocjacji z ogłoszeniem, gdzie przedmiotem zamówienia były roboty budowlane wraz z zainstalowaniem urządzenia rentgenowskiego do wykonania w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.

Na ogłoszenie o zamówieniu odpowiedział jeden wykonawca – Nuctech Warsaw Company Limited   Sp. z o. o. W wyniku przeprowadzonych procedur negocjacyjnych, 22 października 2019 roku zawarta została umowa o wartości 22 322 234,30 zł brutto. Finansowanie w całości pochodzi ze środków budżetowych.

W skanerze zastosowano nowoczesne rozwiązania informatyczne oraz oprogramowanie zapewniające skanowanie 24h/d przez 7 dni w tygodniu, w każdych warunkach pogodowych. Jest całkowicie bezpieczne dla otoczenia oraz funkcjonariuszy obsługujących. Skaner będzie służył do wykrywania nielegalnych towarów, materiałów wybuchowych, broni a w szczególności do wykrywania skrytek w elementach konstrukcyjnych wszystkich rodzajów wagonów towarowych i kontenerów. Jest to nowoczesny i skuteczny sprzęt, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa towarowego, zdrowia obywateli, uczciwej współpracy międzynarodowej a przede wszystkim sprawnej i efektywnej kontroli.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}