W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe środki z UE dla województwa warmińsko-mazurskiego w zasięgu ręki!

28.04.2021

Dziś przed urzędem odbyła się konferencja prasowa dotycząca projektu ustawy o tzw. zasobach własnych UE, pozwalającej na skorzystanie z 770 miliardów złotych środków unijnych, w której udział wzięli: Artur Chojecki Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Iwona Arent Poseł na Sejm RP oraz Jerzy Szmit Prezes Zarządu Okręgu Olsztyńskiego Prawo i Sprawiedliwość.

ludzie

Do Polski trafi rekordowa suma 770 mld zł. Dzięki sukcesowi negocjacyjnemu premiera Mateusza Morawieckiego  Polska otrzyma największe w historii Unii Europejskiej środki finansowe. Z pieniędzy tych będą mogły skorzystać wszystkie miasta, gminy i powiaty województwa warmińsko-mazurskiego. Region otrzyma ponad 28 mld zł. Środki te chcemy przeznaczyć m.in. na rozwój, infrastrukturę, cyfryzację, środowisko, edukację, rolnictwo, zdrowie oraz tworzenie nowych miejsc pracy.

 

Do tej pory, od akcesji z UE,  na Warmii, Mazurach i Powiślu zrealizowano 16105 projektów wartości 63 mld 254 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniosło 38 mld 896 mln zł.  Dzięki unijnym pieniądzom w naszym regionie udało się zrealizować m.in.: modernizację drogi ekspresowej S 7, która spięła  granice naszego województwa, południową obwodnicę Olsztyna, przeprowadzić  prace remontowe linii kolejowych Działdowo–Olsztyn, Szczytno–Ełk. Tylko na drogi region otrzymał ok. 10 mld zł.

Z innych inwestycji warto wymienić te, które poprawiły infrastrukturę społeczną, zdrowotną, kulturalną. Olsztyn zyskał filharmonię, wspaniały teren rekreacyjny nad Jeziorem Ukiel, w regionie powstała bogata baza hotelarska i turystyczna. Rozbudowaliśmy i zmodernizowaliśmy szpitale, wśród nich SP ZOZ MSWIA, dzięki czemu poprawiono dostępność i jakość leczenia pacjentów onkologicznych. Zrewitalizowano ważne obiekty zabytkowe. Unowocześniają się instytucje naukowe, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Wzrosła konkurencyjność przedsiębiorstw. Cyfryzacja zwiększyła dostęp do usług internetowych. Nasz zielony region realizuje coraz więcej inwestycji służących środowisku naturalnemu.

O tym, czy 770 mld zł trafi do Polski – w tym do naszego regionu – zdecyduje polski parlament. Do tej pory na przestrzeni lat uchwalanie ustaw dotyczących zasobów własnych odbywało się zawsze niemal jednomyślnie. Kwestie unijnych pieniędzy dla Polski były wyjęte z bieżącego sporu politycznego. Miejmy nadzieję, że będzie tak i tym razem. To bardzo ważne, bo dzięki środkom możemy inwestować m.in. w rozwój rolnictwa, cyfryzację, środowisko, edukację, zdrowie i nowe miejsca pracy. Co to oznacza w praktyce? Chodzi np. o termomodernizację szkół, nowe autobusy i tramwaje, obwodnice i ścieżki rowerowe, place zabaw, więcej miejsc w żłobkach, działania na rzecz czystego powietrza, dopłaty bezpośrednie dla rolników czy rozwój sektora przetwórczego.

Środki z UE są impulsem rozwojowym dla wszystkich regionów w Polsce. W ramach unijnego budżetu nasz kraj może liczyć na bezzwrotne środki z Wieloletnich Ram Finansowych (klasyczny budżet UE), ale także z pieniędzy przeznaczonych na Fundusz Odbudowy.  W oparciu o ten fundusz rząd opracowuje Krajowy Plan Odbudowy. Ma on wzmocnić naszą gospodarkę i pozwolić szybciej wyjść z kryzysu wywołanego przez COVID-19. Polska racja stanu dzisiaj to maksymalne wykorzystanie środków unijnych, dla wsparcia procesów inwestycyjnych i wsparcia branż, które najbardziej ucierpiały z powodu pandemii. Liczy się Polska.

 

Dzięki środkom już teraz udało się zrealizować ważne dla regionu inwestycje i projekty. Wśród nich są:

  • Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo–Olsztyn: odbudowa stacji (mijanki) Waplewo; wydłużenie torów na stacji Nidzica; budowa nowych przystanków osobowych Olsztyn Dajtki oraz Olsztyn Śródmieście; modernizacja całej infrastruktury torowej wraz z urządzeniami SRK w tym modernizacja przejazdów kolejowych.
  • Droga S 7. Kolejno modernizowano odcinki: Miłomłyn – Ostróda bez węzła, 92, km, 306, 6 mln zł, Ostróda płn.- Ostróda płd., 18,4 km, 1 286 mln zł, Ostróda płd – Rychnowo, 8,8 km, 322,2 mln zł, Rychnowo-Olsztynek ( bez węzła ), 11, 3 km, 395 mln zł, Nidzica płn.- Nidzica płd., 9,1 km, 244,3 mln zł, Nidzica płd-Napierki, 13,6 km, 266,2 mln zł, Olsztynek Ameryka-Olsztynek płd., 13,3 km, 394, 8 mln zł. Oddanie do użytku Mostu Niepodległości na obwodnicy Ostródy zakończyło ostatni etap budowy drogi ekspresowej S7 na Warmii i Mazurach. W województwie w ramach inwestycji realizowanych z kolejnych Programów Budowy Dróg Krajowych powstało ok. 140 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S7. Czas podróży między Elblągiem a Warszawą skrócił się o ok. 40 minut. Łączny koszt budowy warmińsko-mazurskich odcinków S7 to 5,8 mld zł.
  • Rewitalizacja Pomnika Historii „Frombork - Zespół Katedralny”. Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zespołu obronnego i katedralnego, historycznej siedziby Kapituły Warmińskiej, miejsca związanego z życiem i działalnością naukową Mikołaja Kopernika.
  • Budowa Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Giżycku: projekt obejmował budowę sali koncertowej oraz pomieszczeń towarzyszących przy obecnym budynku szkoły, przebudowę części pomieszczeń w obecnym budynku, aby spełnić normy sanitarne oraz zakup sprzętu muzycznego w związku z rozwojem oferty kulturalnej PSM I st. w Giżycku.
  • Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”: przedsięwzięcie zostało podzielone na 4 zadania z podzadaniami: Zadanie 1: Przebudowa nabrzeża Jeziora Mikołajskiego. Zadanie 2 (Giżycko): składa się z trzech podzadań: a) przebudowa nabrzeża Jeziora Niegocin od Kanału Giżyckiego do molo, b) przebudowa nabrzeży basenu portu śródlądowego w Giżycku, c) udrożnienie szlaku wodnego na kanale Giżyckim poprzez budowę kładki dla pieszych. Zadanie 3: Przebudowa rzeki Pisy
    w Piszu składa się z trzech podzadań: a) budowa kładki dla pieszych pod mostem kolejowym, b) budowa basenu portowego, c) przebudowa umocnienia brzegów rzeki Pisy. Zadanie 4: Przebudowa nabrzeża Jeziora Nidzickiego.

 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}