Wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9
10-575 Olsztyn
Wydział:
Wydział Zdrowia
Komórka realizująca usługę
Oddział Rejestrów i Kształcenia Medycznego – II piętro
Sprawa
Złożenie wniosku o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
Kogo dotyczy?
- przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
- samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- jednostek budżetowych, w tym państwowych jednostek budżetowych tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadających w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza, o którym mowa w art. 55 ust. 2a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- instytutów badawczych, o których mowa w art. 3 ustawy o instytutach badawczych,
- fundacji i stowarzyszeń, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,
- jednostek organizacyjnych stowarzyszeń posiadających osobowość prawną,
- osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,
- jednostek wojskowych, w zakresie jakim wykonują działalność leczniczą.
Co przygotować?
Wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) można złożyć wyłącznie w postaci elektronicznej w aplikacji Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Lecznicz 2.0.
- Bezpieczny podpis elektroniczny – są 2 (dwie) możliwości:
– bezpłatna, tj. profil zaufany ePUAP, który można uzyskać m.in. w Urzędzie Skarbowym, ZUS lub Punkcie Obsługi Klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie;
lub
– płatna, tj. certyfikat kwalifikowany.
- Należy założyć konto w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą na stronie internetowej https://rpwdl2.ezdrowie.gov.pl/ -
- Uzyskać z Urzędu Statystycznego numer REGON (14-znakowy) dla zakładu leczniczego.
UWAGA!
Nazwa podmiotu leczniczego nie może być taka sama jak nazwa zakładu leczniczego.
Jakie dokumenty należy wypełnić?
Należy wypełnić wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, który znajduje się w aplikacji Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Lecznicz 2.0.
Jak wypełnić dokumenty?
Wniosek należy wypełnić samodzielnie za pomocą aplikacji RPWDL 2.0 lub skorzystać z pomocy pracowników Oddziału Rejestrów i Kształcenia Medycznego Wydziału Zdrowia Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9.
Opłata
Za wpis do rejestru – opłata w wysokości 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego przez Prezesa GUS, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru, zaokrąglonego w górę do pełnego złotego – 745 zł.
Wpłaty należy dokonać na konto:
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
07 1010 1397 0020 2022 3100 0000
tytułem: "opłata za wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą"
Jakie warunki jest obowiązany spełniać podmiot leczniczy?
- Posiadać pomieszczenia lub urządzenia, odpowiadające wymaganiom określonym w art. 22 ustawy o działalności leczniczej.
- Stosować wyroby odpowiadające wymaganiom ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.
- Zapewniać udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach.
- Zawrzeć w zakresie określonym w art. 25 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Działalność leczniczą można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do rejestru (art. 103 ustawy o działalności leczniczej).
Obowiązek posiadania regulaminu organizacyjnego
Sprawy dotyczące sposobu i warunków udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, nieuregulowane w ustawie lub statucie, określa regulamin organizacyjny ustalony przez kierownika.
W regulaminie organizacyjnym podmiotu wykonującego działalność leczniczą określa się
w szczególności:
1) firmę albo nazwę podmiotu;
2) cele i zadania podmiotu;
3) strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
4) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
5) miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych - w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, miejscem udzielania świadczeń jest miejsce przebywania osób wykonujących zawód medyczny udzielających tych świadczeń;
6) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności
i jakości tych świadczeń w jednostkach lub komórkach organizacyjnych zakładu leczniczego;
7) organizację i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu pod względem diagnostyczno-leczniczym, pielęgnacyjnym, rehabilitacyjnym i administracyjno - gospodarczym;
8) warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych;
9) wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
10) organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
11) wysokość opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny od osób lub instytucji uprawnionych do pochowania zwłok na podstawie ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2023 r. poz. 887 ze zm.) oraz od podmiotów, na zlecenie których przechowuje się zwłoki w związku z toczącym się postępowaniem karnym;
12) wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością;
13) sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
Aktualne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 9, 11 i 12, podaje się do wiadomości pacjentów przez ich wywieszenie w widoczny sposób w miejscu udzielania świadczeń oraz na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą i w Biuletynie Informacji Publicznej, w przypadku podmiotu obowiązanego do jego prowadzenia.
W przypadku podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających wyłącznie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności aktualne informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 9, 11 i 12, podaje się do wiadomości pacjentów przez ich umieszczenie na stronie internetowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą i w Biuletynie Informacji Publicznej, w przypadku podmiotu obowiązanego do jego prowadzenia.
Do regulaminu organizacyjnego podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą
w rodzaju świadczenia ambulatoryjne nie stosuje się przepisu ust. 1 pkt 11.
Sposób i termin załatwienia sprawy
Po rozpatrzeniu wniosku organ rejestrowy wyda zaświadczenie o wpisie do rejestru.
W przypadku, gdy wniosek będzie zawierał braki lub błędy wnioskodawca zostanie wezwany do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia jego złożenia.
Organ rejestrowy dokonuje wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku wraz z oświadczeniem.
Uwaga! Działalność leczniczą podmiot leczniczy może rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
- Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców,
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
- Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.
- Pierwsza publikacja:
- 21.10.2019 12:16 Urszula Kalinowska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Zdrowia
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą | 9.0 | 29.10.2024 12:13 Łukasz Lidman |
Wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą | 8.0 | 25.01.2024 10:43 Łukasz Lidman |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 7.0 | 31.01.2023 15:08 Urszula Kalinowska |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 6.0 | 30.01.2023 07:21 Łukasz Lidman |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 5.0 | 25.01.2022 15:39 Urszula Kalinowska |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 4.0 | 25.01.2022 12:25 Łukasz Lidman |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 3.0 | 28.01.2021 13:43 Łukasz Lidman |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 2.0 | 29.01.2020 09:38 Urszula Kalinowska |
WNIOSEK O WPIS PODMIOTU DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ | 1.0 | 21.10.2019 12:16 Urszula Kalinowska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP