ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie Urzędu do Spraw Cudzoziemców w Module Obsługi Spraw pod linkiem:
https://mos.cudzoziemcy.gov.pl/informacje/rejestracja-pob/wprowadzenie
Cudzoziemiec posiada obywatelstwo Unii Europejskiej, o ile posiada obywatelstwo jednego z następujących państw członkowskich Unii: Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Litwy, Łotwy, Luksemburga, Malty, Niderlandów, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji oraz Włoch. W rozumieniu przepisów migracyjnych obywatelem Unii Europejskiej jest także każdy obywatel: Norwegii, Islandii, Lichtensteinu oraz Szwajcarii. Aby przebywać w Polsce powyżej 3 miesięcy obywatele unijni muszą spełnić warunki pobytu, określone przepisami. Zobowiązani są także do dopełnienia formalności związanych z zarejestrowaniem pobytu w Polsce.KOGO DOTYCZY WNIOSEK
MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Oddział Legalizacji Pobytu Cudzoziemców
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Al. M.J. Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn
parter pok. nr 6 i 7
WNIOSKI O ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE PRZYJMOWANE SĄ W PIĄTKI PODCZAS WIZYTY UMÓWIONEJ W SYSTEMIE REZERWACJI ON-LINE - NIE MA MOŻLIWOŚCI OSOBISTEGO ZŁOZENIA WNIOSKU BEZ UPRZEDNIO ZAREZERWOWANEJ WIZYTY
Godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek - 8:40-16.00
wtorek - 8.00-15.00
środa - 8.00-15.00
czwartek - 8.00-15.00
piątek - 8.00-15.00
Infolinia dla obywateli Unii Europejskiej dostępna pod numerem +48 89 523 22 71
czynna w poniedziałki, środy i piątki w godzinach 12:00-14:00
SPOSÓB SKAŁADANIA WNIOSKU
Wniosek składasz osobiście, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego obywatela UE.
Wypełniony i podpisany wniosek składany jest wraz z załącznikami do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca po wcześniejszym umówieniu wizyty w wydziale właściwym do spraw cudzoziemców w urzędzie wojewódzkim lub jego delegaturze.
JEŚLI CHCESZ ZŁOŻYĆ WNIOSEK O ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE OSOBIŚCIE (nie dotyczy wniosków nadesłanych pocztą – w takim przypadku otrzymasz wezwanie z urzędu na wizytę z wyznaczonym terminem):
- Wypełnij wniosek - wszystkie rubryki muszą zostać uzupełnione
- Zrób rezerwację wizyty.
- Przyjdź do urzędu w wyznaczonym w rezerwacji terminie.
JAK ZROBIĆ REZERWACJĘ
- wejdź na stronę https://www.uw.olsztyn.pl/rezerwacje_cudzoziemcy/
- wybierz zakładkę „Wizyty dla rodzin, osób niepełnosprawnych i obywateli UE”
- wypełnij wymagane rubryki i wybierz wolny termin wizyty
- przyjdź z kompletnie wypełnionym wnioskiem, dokumentem tożsamości oraz kompletem wymaganych dokumentów w wyznaczonym w rezerwacji terminie
Jeżeli nie możesz przyjść na umówioną wizytę prosimy anuluj rezerwację przez stronę http://uw.olsztyn.pl/rezerwacje_cudzoziemcy/rezygnacja.php i wyślij nowe zgłoszenie.
Nie ma możliwości zamiany wizyt z inną osobą. Przyjmowane będą tylko osoby, których dane podane były w formularzu zgłoszeniowym.
Jeśli wniosek nie zostanie złożony osobiście lub zostanie wysłany pocztą / pozostawiony w punkcie obsługi klienta - po doręczeniu wniosku do wojewody zostaniesz wezwany do osobistego stawiennictwa w terminie nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
WYMAGANE DOKUMENTY
OBYWATEL UE, KTÓRY ZAMIERZA ZAREJESTROWAĆ SWÓJ POBYT W POLSCE, SKŁADA DO WOJEWODY, WŁAŚCIWEGO DLA MIEJSCA JEGO POBYTU:
- kompletnie wypełniony formularz wniosku o zarejestrowanie pobytu (wniosek do pobrania poniżej w sekcji "Materiały");
- 4 fotografie spełniające następujące wymagania:
- nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości;
- wymiary 35 mm x 45 mm;
- wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- przedstawiające wizerunek twarzy cudzoziemca od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry;
- przedstawiające wyraźnie oczy cudzoziemca, a zwłaszcza źrenice, linia oczu cudzoziemca jest równoległa do górnej krawędzi fotografii;
- kserokopię ważnego dokumentu podróży lub innego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość i obywatelstwo, np. dowodu osobistego (jednocześnie okazuje osobie przyjmującej wniosek jego oryginał do wglądu);
UWAGA!
Brak któregokolwiek z podanych wyżej dokumentów spowoduje wezwanie cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
POZOSTAŁE DOKUMENTY WYMAGANE DO ZAREJESTROWANIA POBYTU
OBYWATELE UNII EUROPEJSKIEJ
- PODJĘCIE/ WYKONYWANIE PRACY:
- pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu powierzającego wykonywanie pracy o zamiarze powierzenia Ci wykonywania pracy lub zaświadczenie o wykonywaniu pracy, ewentualnie dokument stanowiący podstawę wykonywania pracy, jak: umowa o pracę/ umowa zlecenie;
- PRACA NA WŁASNY RACHUNEK/ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA:
- pisemne oświadczenie dotyczące wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że jesteś osobą pracującą w Polsce na własny rachunek.
- STUDIA LUB ODBYWANIE SZKOLENIA ZAWODOWEGO:
- zaświadczenie jednostki prowadzącej studia o przyjęciu na studia lub
o kontynuacji studiów, lub jednostki prowadzącej szkolenie zawodowe
o przyjęciu na takie szkolenie, - dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego,
- pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie.
- MAŁŻONEK OBYWATELA POLSKI:
- dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem RP (tj. aktualny odpis aktu małżeństwa wydany nie później niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku),
- kserokopię dokumentu tożsamości małżonka (dowód osobisty lub paszport);
- POZOSTAŁE INNE PRZYPADKI:
- dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego,
- dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej.
CZŁONKOWIE RODZINY OBYWATELA UE BĘDĄCY OBYWATELAMI UE
W przypadku, jeśli ubiegasz się o rejestrację pobytu jako członek rodziny obywatela UE, sam będąc obywatelem UE, przedstaw:
- kopię zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej, wydane temu członkowi rodziny, z którym przebywasz na terytorium Polski.
PONADTO W ZALEŻNOŚCI OD OKOLICZNOŚCI:
MAŁŻONEK OBYWATELA UE:
- dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np. aktualny odpis aktu małżeństwa wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku).
DZIECKO/ PASIERB/ PASIERBICA OBYWATELA UE:
- odpis aktu urodzenia wraz z jego tłumaczeniem na język polski;
- dodatkowo w przypadku gdy dziecko jest w wieku powyżej 21 roku życia - dokumenty potwierdzające, że pozostaje na utrzymaniu rodzica/macochy lub ojczyma (np. oświadczenie rodzica/macochy lub ojczyma o pozostawaniu na jego utrzymaniu).
RODZIC/ TEŚĆ/ TEŚCIOWA OBYWATELA UE
- dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych (tj. akt urodzenia dziecka oraz ewentualnie akt małżeństwa dziecka),
- dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka np. oświadczenie.
CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ
- za rejestrację pobytu nie jest pobierana opłata skarbowa;
- składane przez Ciebie dokumenty powinny zostać załączone w oryginale lub w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza lub Twojego pełnomocnika będącego adwokatem lub radcą prawnym. Poświadczenia zgodności kopii z oryginałem może dokonać także uprawniony pracownik urzędu wojewódzkiego podczas przyjmowania wniosku, po okazaniu oryginału dokumentu;
- dokumenty, które zostały sporządzone w języku obcym muszą zostać przedstawione wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski. Rejestr tłumaczy przysięgłych prowadzony jest przez Ministerstwo Sprawiedliwości i jest dostępny tutaj.;
- dokumenty pozostające ze sobą w ścisłym związku powinny być przedstawiane łącznie oraz pozostawać ważne w dacie ich dołączania do wniosku.
WAŻNE!
Dowodami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, mogą być w szczególności:
- zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową - wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
- zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Konfederacji Szwajcarskiej lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc prze dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
- dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
- zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków – wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu.
WYMIANA / WYDANIE NOWEGO ZAŚWIADCZENIA O ZAREJESTROWANIU POBYTU OBYWATELA UE
Szczegółowe informacje dotyczące wydania nowego/ wymiany zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE znajdziesz na stronie Urzędu do Spraw Cudzoziemców w Module Obsługi Spraw pod linkiem:
https://mos.cudzoziemcy.gov.pl/informacje/zoue/informacje-ogolne
WYDANIE KOLEJNEGO DOKUMENTU
W przypadku upływu terminu ważności zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydaje się nowy (kolejny) dokument. W tym celu należy złożyć do wojewody właściwego ze względu na aktualne miejsce pobytu wniosek o wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE. Wniosek do wydruku znajdziesz poniżej w sekcji „Materiały”.
Wniosek ten składa się osobiście (nie dotyczy osób małoletnich ), co najmniej na 30 dni przed upływem okresu ważności dotychczasowego dokumentu.
Do wniosku dołącza się 2 aktualne fotografie wnioskodawcy.
Wniosek nie podlega żadnej opłacie.
WYMIANA DOKUMENTU
Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE podlega wymianie w przypadku:
- zmiany danych zamieszczonych w dokumencie,
- uszkodzenia dokumentu,
- utraty dokumentu,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w tym dokumencie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
W celu wymiany dokumentu należy złożyć do wojewody właściwego ze względu na aktualne miejsce pobytu wniosek o wymianę zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE. Wniosek do wydruku znajdziesz poniżej w sekcji „Materiały”.
Wniosek ten składa się osobiście (nie dotyczy osób małoletnich), w terminie 14 dni po wystąpieniu którejkolwiek z wyżej wymienionych przesłanek jego wymiany.
Do wniosku dołącza się 2 aktualne fotografie wnioskodawcy.
Wniosek nie podlega żadnej opłacie.
Miejsce oraz sposób składania wniosku znajdziesz powyżej w zakładce "Zarejestrowanie pobytu obywatela UE".
Materiały
Wniosek o wymianę zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu ob UE po 20 8 2021Wniosek_o_wymianę_zaświadczenia_o_zarejestrowaniu_pobytu_ob_UE_po_2082021.docx 0.22MB Wniosek o zarejestrowanie pobytu ob UE po 20 8 2021
Wniosek_o_zarejestrowanie_pobytu_ob_UE_po_2082021.docx 0.35MB
- Pierwsza publikacja:
- 11.09.2019 15:12 Łukasz Lidman
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- SOiC Olsztyn WMUW
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 16.0 | 09.08.2023 15:39 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 15.0 | 09.08.2023 15:11 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 14.0 | 09.08.2023 14:02 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 13.0 | 09.08.2023 13:58 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 12.0 | 09.08.2023 13:56 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 11.0 | 09.08.2023 12:51 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 10.0 | 03.08.2023 15:26 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 9.0 | 03.08.2023 15:19 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 8.0 | 03.08.2023 15:12 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 7.0 | 03.08.2023 15:09 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 6.0 | 03.08.2023 14:16 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 5.0 | 03.08.2023 13:15 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 4.0 | 28.07.2023 14:58 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 3.0 | 28.07.2023 14:56 Katarzyna Warmińska |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 2.0 | 03.09.2021 09:34 Katarzyna Antosiak |
ZAREJESTROWANIE POBYTU OBYWATELA UE | 1.0 | 11.09.2019 15:12 Łukasz Lidman |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP