W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok 2022 i wyzwania roku 2023 w zamówieniach publicznych

29.12.2022

Rok 2022 i wyzwania roku 2023 w zamówieniach publicznych

Szanowni Państwo,

za nami kolejny bardzo trudny rok dla systemu zamówień publicznych. Okres świąteczno-noworoczny to dobry czas, aby podsumować działania podejmowane w tym roku i pokusić się o nakreślenie planów na następne 12 miesięcy. 

Mija drugi rok obowiązywania Prawa zamówień publicznych – ustawy która musiała zmierzyć się z okolicznościami, których literalnie wymienić się w niej nie dało, a które istotnie zmieniły otaczającą nas rzeczywistość, w tym tę zamówieniową. Mowa oczywiście o pandemii, wojnie w Ukrainie, czy problemach gospodarczych, w tym znacznym poziomie inflacji. Możemy dziś powiedzieć, że zawarte w ustawie rozwiązania pozwoliły na realizowanie przedsięwzięć, inwestycji,  zakupów, również związanych z tymi nieprzewidywalnymi zjawiskami. Ustawa Pzp dała narzędzia do błyskawicznej reakcji, nie tylko w ramach procedury, ale co ważniejsze w ramach realizacji umów, bez negatywnych dla nich konsekwencji.

W roku 2022 – pełnym nadzwyczajnych wyzwań zwłaszcza dla zamawiających i wykonawców – aktywność Urzędu skoncentrowana była na zapewnieniu podmiotom systemu zamówień publicznych wsparcia w zakresie stosowania przepisów Pzp. Działania opiniodawcze, szkoleniowe i informacyjne, podejmowane były z uwzględnieniem aktualnych potrzeb identyfikowanych nie tylko w wyniku działalności analitycznej i kontrolnej, ale również bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami uczestników rynku zamówień publicznych.

Równolegle w roku 2022 kontynuowaliśmy prace nad „elektronizacją zamówień publicznych”. Dostarczone zostały ostatnie moduły Platformy e-Zamówienia w ramach realizowanego projektu, ale nie ostatnie jeżeli chodzi o rozwój narzędzia. Możemy dziś ze spokojem powiedzieć, że „elektronizacyjna autostrada” została otwarta. Każdy, niezależnie od progu stosowania ustawy, może z Platformy korzystać i prowadzić na niej postępowania. Tym samym w roku 2022 kluczowym wydarzeniem stało się dokończenie realizacji Platformy e-Zamówienia – bezpłatnego, publicznego narzędzia umożliwiającego kompleksową obsługę postępowań.

Dużym powodzeniem w roku 2022 tradycyjnie cieszyły się szkolenia i warsztaty dla zamawiających, wykonawców i kontrolerów dotyczące zarówno samych przepisów Pzp, jak i elektronizacji.

Bardzo się cieszymy również z rekomendacji czy przykładowych opracowań powstających we współpracy z zainteresowanymi branżami. Możliwość bliższego poznania rozmaitych obszarów naszego życia gospodarczego, daje nietuzinkową okazję do lepszego zrozumienia mechanizmów i tym samym poszukiwania odpowiedzi na pytania o ewentualne dalsze kierunki rozwoju rynku zamówień publicznych. Chcielibyśmy by to pozytywistyczne podejście towarzyszyło w kolejnych podejmowanych przez Urząd aktywnościach.

Tak jak wielokrotnie zapowiadaliśmy, w 2023 roku chcemy rozpocząć przegląd przepisów Pzp. Opracowując, dyskutując i konsultując projekt tej ustawy deklarowaliśmy, że po dwóch – trzech latach jej obowiązywania dokonamy jej przeglądu pod kątem ewentualnych poprawek lub ulepszeń. Ten czas nadszedł. Dwa lata doświadczeń w zakresie stosowania Ustawy pozwalają na sformułowanie wniosków uprawniających do oceny większości przyjętych w niej rozwiązań.  Szerokie debaty w tym zakresie będziemy chcieli zacząć od połowy roku.

W roku 2023 jednym z najistotniejszych priorytetów pozostanie elektronizacja systemu zamówień publicznych. Nie będzie już funkcjonować elektroniczne narzędzie miniPortal (z wyjątkiem dokończenia wcześniej rozpoczętych z jego udziałem postępowań). Sprawia to, że będziemy się koncentrować na utrzymaniu i rozwoju kompleksowego narzędzia do prowadzenia postepowań o udzielenie zamówień publicznych jakim jest Platforma e-Zamówienia.        

W pierwszej połowie roku planujemy również wdrożenie elektronicznego protokołu w części sal rozpraw Krajowej Izby Odwoławczej. Idąc z duchem czasu, wierzymy, że powyższe działanie przyczyni się do podniesienia jakości i sprawności prowadzenia  rozpraw oraz zwiększy komfort stron uczestniczących w postępowaniach odwoławczych. Będzie to pierwszy krok do pełnej elektronizacji postępowań przed KIO.

Wzorem lat ubiegłych, również w 2023 roku położymy nacisk na profesjonalizację kadr w zamówieniach publicznych. Będziemy kontynuować działania obejmujące konferencje, szkolenia i warsztaty. Zamierzamy je organizować – w zależności od sytuacji – zarówno zdalnie, jak i stacjonarnie, w tym także poza Warszawą, tak aby z jednej strony dotrzeć z wiedzą o zamówieniach publicznych do możliwie najszerszego grona odbiorców, a z drugiej – skorzystać z wymiany myśli i poglądów, co najlepiej umożliwiają spotkania w formie tradycyjnej. W tym zakresie planujemy w szczególności ponad 10 spotkań w całej Polsce z pracownikami podmiotów kontrolujących zamówienia publiczne. Kontynuować będziemy również szkolenia z zakresu elektronizacji zamówień publicznych, w tym również dla wykonawców.  W ramach działań związanych z profesjonalizacją kadr w zamówieniach publicznych, w roku 2022 pracowaliśmy nad uaktualnioną wersją Komentarza do Prawa zamówień publicznych, która zostanie wydana w pierwszej połowie 2023 roku.

Niezmiennie, będziemy bacznie śledzić i w razie potrzeby reagować na pojawiające się systemowe zagadnienia.   

Korzystając z okazji chcielibyśmy również podziękować wszystkim Państwu za współpracę i wsparcie w 2022 roku. Dziękujemy za dyskusje, inspiracje, Państwa udział w testach, w pracach nad konkretnymi projektami, niezliczone  wymiany poglądów. Dziękujemy również za cierpliwe dzielenie się z nami Państwa wiedzą i doświadczeniem. Wierzymy, że również przy kolejnych wyzwaniach będziemy mogli liczyć na Państwa zaangażowanie.

{"register":{"columns":[]}}