Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – unieważnienie dowodu
Gdzie załatwisz sprawę?
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za granicą zgłoś niezwłocznie w dowolnym urzędzie konsularnym RP.
Zalecamy zgłoszenie utraty dowodu osobistego także na miejscowej policji i zachowanie potwierdzenia zgłoszenia na wypadek, gdyby osoba trzecia posłużyła się Twoim utraconym dokumentem. Pamiętaj, że nowy dowód osobisty wyrobisz tylko w Polsce.
Jeśli posiadasz konto bankowe w Polsce – zgłoś utratę dowodu osobistego także w swoim banku.
PAMIĘTAJ! Konsul honorowy nie przyjmuje zgłoszeń utraty dowodu osobistego.
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego złóż osobiście w urzędzie konsularnym lub w formie pisemnej – za pomocą poczty lub faksu.
Utratę dowodu osobistego możesz zgłosić także przez Internet – jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak skorzystać z e-dowodu. Więcej informacji znajdziesz na stronie obywatel.gov.pl.
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego nie możesz dokonać poprzez wysłanie e-maila.
Nr faksów w polskich urzędach konsularnych w Wlk. Brytanii to:
Londyn | +44 (0) 207 936 35 71 |
Edynburg | +44 (0) 131 551 71 35 |
Manchester | +44 (0) 161 236 87 09 |
PAMIĘTAJ! Konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie dowodu osobistego.
Jak umówisz się na spotkanie?
Nie musisz umawiać się na spotkanie.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
-
Wypełniony formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu.
-
Dowód osobisty – jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu.
- Inny dokument tożsamości (np. paszport) – jeśli go masz.
Ile zapłacisz?
Samo zgłoszenie jest bezpłatne.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul przyjmie Twoje zgłoszenie o utracie lub uszkodzeniu dokumentu niezwłocznie.
Jak odbierzesz dokumenty?
Jeżeli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego osobiście w urzędzie konsularnym – dostaniesz potwierdzające ten fakt zaświadczenie.
Jeżeli wysyłasz formularz pocztą lub faksem – koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, na przykład pocztą.
Zatrzymaj zaświadczenie – może Ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
PAMIĘTAJ! Zaświadczanie, które otrzymasz w konsulacie, nie jest dokumentem tożsamości.
Unieważnienie Twojego dowodu osobistego nastąpi z dniem zgłoszenia konsulowi jego utraty lub uszkodzenia.
Najczęściej zadawane pytania
Czy mogę złożyć w urzędzie konsularnym wniosek o wydanie dowodu osobistego?
Konsul nie wydaje dowodów osobistych. Wniosek o dowód osobisty można złożyć tylko w Polsce, w dowolnym urzędzie gminy.
Czy mogę podróżować na zaświadczeniu od konsula o utracie dowodu osobistego?
Nie. Musisz wyrobić paszport i / lub paszport tymczasowy.
Utraciłem paszport oraz dowód osobisty, a muszę wrócić do Polski. Czy konsul może mi wydać dokument uprawniający mnie do przekroczenia granicy?
W takiej sytuacji możesz złożyć wniosek o paszport tymczasowy na powrót do miejsca zamieszkania. Informacje dotyczące wymaganych dokumentów niezbędnych do wydania paszportu tymczasowego znajdziesz w części dotyczącej wydawania paszportów tymczasowych.
Materiały
Zgloszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistegoZgloszenie_utraty_lub_uszkodzenia_dowodu_osobistego.pdf 0.14MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. – Prawo konsularne