W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Zalecamy zgłoszenie utraty dowodu osobistego także na miejscowej policji i zachowanie potwierdzenia zgłoszenia na wypadek, gdyby osoba trzecia posłużyła się Twoim utraconym dokumentem.

Jeśli posiadasz konto bankowe w Polsce – zgłoś utratę dowodu osobistego także w swoim banku.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego złóż osobiście w urzędzie konsularnym lub w formie pisemnej za pomocą poczty lub faksu.

Utratę dowodu osobistego możesz zgłosić także przez Internet – jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód. Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak skorzystać z e-dowodu. Więcej informacji znajdziesz na stronie obywatel.gov.pl.

Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego nie możesz dokonać poprzez wysłanie e-maila.

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  • Wypełniony formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu – dostępny w materiałach na dole strony lub w urzędzie konsularnym.

  • dowód osobisty – jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu,

  • inny dokument tożsamości, na przykład paszport — jeśli go masz.
Ile zapłacisz?

Samo zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zgłoszenie o utracie lub uszkodzeniu dokumentu niezwłocznie.

Jak odbierzesz dokumenty?

Jeżeli zgłaszasz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego osobiście w urzędzie konsularnym — dostaniesz potwierdzające ten fakt zaświadczenie.

Jeżeli wysyłasz formularz pocztą lub faksem — koniecznie zaznacz w formularzu, że chcesz dostać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, na przykład pocztą.

Zatrzymaj zaświadczenie — może Ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Pamiętaj, że zaświadczanie, które otrzymasz w konsulacie, nie jest dokumentem tożsamości.

Unieważnienie Twojego dowodu osobistego nastąpi z dniem zgłoszenia konsulowi jego utraty lub uszkodzenia.

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę złożyć w urzędzie konsularnym wniosek o wydanie dowodu osobistego?

Konsul nie wydaje dowodów osobistych. Wniosek o dowód osobisty można złożyć tylko w Polsce, w dowolnym urzędzie gminy.

Utraciłem paszport oraz dowód osobisty i muszę wrócić do Polski. Czy konsul może mi wydać dokument uprawniający mnie do przekroczenia granicy?

W takiej sytuacji możesz złożyć wniosek o paszport tymczasowy. Informacje dotyczące wymaganych dokumentów niezbędnych do wydania paszportu tymczasowego znajdziesz w części dotyczącej wydawania paszportów tymczasowych.

Materiały

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
formularz​_zgłoszenia​_utraty​_lub​_uszkodzenia​_dowodu​_osobistego.pdf 0.16MB
{"register":{"columns":[]}}