W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę paszportu lub paszportu tymczasowego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Aby zawiadomić o utracie lub uszkodzeniu dokumentu paszportowego, udaj się do najbliższego lub wybranego przez siebie urzędu konsularnego.

Zawiadomienie możesz też złożyć przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu, które pozwalają potwierdzić twoją tożsamość w Internecie. Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak skorzystać z e-dowodu.

W punkcie paszportowym możesz zgłosić też utratę lub zniszczenie dokumentu paszportowego swojego dziecka lub osoby, nad którą sprawujesz prawną opiekę. 

PAMIĘTAJ! Konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie lub uszkodzeniu dokumentu paszportowego.

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu paszportu / paszportu tymczasowego w formie elektronicznej, w czasie wizyty paszportowej w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek w Rejestrze Dokumentów PAszportowych (RDP) przy użyciu elektronicznego formularza, a Ty potwierdzisz prawidłowość swoich danych, składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (SignaturePad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność.

PAMIĘTAJ! Jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem. Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to, czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Ile zapłacisz?

Samo zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

Utrata lub zniszczenie dokumentu paszportowego - a powrót do miejsca stałego pobytu.

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą, na Twój wniosek konsul, po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa, wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

Utrata dokumentu paszportowego w kraju, w którym nie ma polskiego konsula, a powrót do miejsca stałego pobytu.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 9 września 2022 r. w sprawie dokumentów paszportowych

Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. – Prawo konsularne

Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie opłat konsularnych

Materiały

Formularz zgłoszenia utraty, uszkodzenia dokumentu paszportowego
RDP​_Formularz​_zgłoszenia​_utraty,​_uszkodzenia​_dokumentu​_paszportowego​_lub​_nieuprawnionego​_wykorzystania​_danych​_osobowych.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}