Ocena jakości
Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych
Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych dokonywana jest na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu także rolnika na mocy art. 31 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych).
Ocena jakości
Ocena jakości handlowej polega na sprawdzeniu, czy artykuły rolno-spożywcze spełniają wymagania w zakresie jakości handlowej określone w przepisach o jakości handlowej oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta. Przez zapis "deklarowane przez producenta" rozumie się informacje deklarowane na opakowaniu, cechy towaru określone w specyfikacji jakościowej, kontrakcie, ateście jakościowym lub innych dokumentach przedstawionych przez przedsiębiorcę w zakresie dotyczącym jakości handlowej. Artykuły rolno-spożywcze przeznaczone do wywozu poza polski obszar celny mogą nie spełniać wymagań jakości handlowej określonych w ustawie, o ile spełniają wymagania kraju importera.
Ocena jakości handlowej obejmuje m.in.:
- sprawdzenie dokumentów umożliwiających identyfikację artykułu rolno-spożywczego, atestów jakościowych, wyników badań laboratoryjnych oraz innych dokumentów świadczących o jego jakości handlowej,
- sprawdzenie warunków przechowywania i transportu,
- oględziny artykułu rolno-spożywczego,
- pobranie próbek i wykonanie badań laboratoryjnych.
W ramach oceny jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych mogą być przeprowadzane badania laboratoryjne, które są wykonywane w laboratoriach Inspekcji albo w innych laboratoriach posiadających akredytację. W uzasadnionych przypadkach badania laboratoryjne mogą być przeprowadzane na zlecenie właściwego organu Inspekcji przez inne wyspecjalizowane w danym zakresie laboratoria.
Po dokonaniu oceny Wojewódzki Inspektor wydaje Świadectwo jakości handlowej.
Wzór dokumentu określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 grudnia 2002 roku w sprawie wzoru świadectwa jakości handlowej.
Wniosek o dokonanie oceny jakości handlowej
Wniosek o dokonanie oceny jakości handlowej artykułu rolno-spożywczego należy przekazać do właściwego wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, ze względu na miejsce przeprowadzenia oceny.
Wniosek dostępny w zakładce Wzory dokumentów
Podmiot przedkładający wniosek o ocenę jakości handlowej powinien:
- Przedstawić towar do oceny w ilości zgodnej z wnioskiem, w miejscu umożliwiającym jej przeprowadzenie, w szczególności: zabezpieczając możliwości techniczne, wymogi bezpieczeństwa i higieny pracy inspektora.
- Wykonać czynności przygotowawcze niezbędne do dokonania oceny, np. udostępnić
- i przygotować miejsce składowania lub konfekcjonowania artykułu rolno-spożywczego, handlowej.
- Przedłożyć do wglądu dokumenty potwierdzające tożsamość towaru w zakresie, np. nazwy, rodzaju, ilości,.
- Udzielić pomocy niezbędnej do dokonania oceny jakości handlowej, np. przy pobieraniu próbek do przeprowadzenia badań laboratoryjnych.
- Przed wydaniem świadectwa jakości wnieść stosowne opłaty zgodnie z rozporządzeniem ministra właściwego do spraw rynków rolnych.
Opłaty za ocenę
Za dokonanie oceny oraz przeprowadzenie koniecznych do wykonania oceny badań i wystawienie świadectwa pobierane są opłaty zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2015 roku w sprawie stawek opłat za dojazd do miejsca oceny, czynności związane z dokonaniem oceny, badania laboratoryjne i wydawanie świadectw jakości handlowej oraz sposobu i terminu wnoszenia tych opłat.
W przypadku artykułów rolno-spożywczych przewożonych jednym środkiem transportu, w jednej ładowni lub w jednym kontenerze opłatę pobiera się za jedno Świadectwo jakości handlowej oraz za jedną ocenę.