Wyniki kontroli I kwartał 2024
1. Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie
jakości handlowej żywności dostarczanej do szpitali.
Skontrolowano 1 podmiot.
Zakresem kontroli objęto produkty dostarczane do szpitala będące składnikami dań oraz gotowe posiłki dostarczane przez ww. firmę na zasadzie usługi cateringowej.
Kontrolą objęto posiłki przygotowywane wg jadłospisu dla 43 pacjentów na 3 dni tygodnia:
• śniadanie dla 3 rodzajów diet
• II śniadanie dla diety cukrzycowej
• obiad dla 3 rodzajów diet
• podwieczorek dla diety cukrzycowej
• kolacja dla 3 rodzajów diet
Kontrolą laboratoryjną parametrów fizykochemicznych objęto 2 partie żywności w celu przeprowadzenia identyfikacji gatunkowej mięsa:
• 13 porcji - Klops smażony – z łopatki wieprzowej
• 26 porcji - Potrawka z kurczaka gotowanego
Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą znakowania objęto jadłospis z 3 dni tygodnia. Nieprawidłowości w zakresie znakowania stwierdzono w posiłkach wchodzących w skład 3 kontrolowanych jadłospisów, ze względu na zastosowanie podmian asortymentowych lub braku zastosowania deklarowanych w posiłkach składników, i tak: w przypadku 4 posiłków (tj. śniadania dla 3 rodzajów diet i obiadu dla diety podstawowej) do przygotowania śniadania zastosowano produkty o nazwie: MIX Pasłęcki lub Pysia tłuszcz roślinny do smarowania 20 %, podczas gdy w jadłospisie dla wszystkich rodzajów diet zadeklarowano użycie masła w ilości 15 g na porcję, do przygotowania zupy ogórkowej z ryżem (dania obiadu dla diety podstawowej) nie zastosowano mięsa, podczas gdy w jadłospisie w składnikach zupy wskazano 80 g mięsa wieprzowego na porcję; w przypadku 7 posiłków (tj. śniadania dla 3 rodzajów diet, obiadu dla diety podstawowej i kolacji dla 3 rodzajów diet) do przygotowania śniadania, obiadu oraz kolacji zastosowano produkty o nazwie: MIX Pasłęcki lub Pysia tłuszcz roślinny do smarowania 20 % podczas gdy w jadłospisie dla wszystkich rodzajów diet do przygotowania śniadania oraz kolacji zadeklarowano zastosowanie masła w ilości 15 g na porcje, natomiast w przypadku diety podstawowej do przygotowania obiadu zadeklarowano zastosowanie masła w ilości 5 g na porcję; w przypadku 7 posiłków (tj. śniadania dla 3 rodzajów diet, II śniadania dla diety cukrzycowej, kolacji dla 3 rodzajów diet) w posiłkach śniadanie i kolacja dla wszystkich rodzajów diet zadeklarowano zastosowanie masła w ilości 15 g na porcję, podczas gdy producent nie dysponował potwierdzeniem zakupu masła, w posiłku II śniadanie (dodatek cukrzycowy) zadeklarowano truskawki w ilości 100 g na porcję, podczas gdy w rzeczywiści zastosowano jabłka (producent nie dysponował potwierdzeniem zakupu truskawek), w posiłku kolacja dla wszystkich rodzajów diet zadeklarowano zastosowanie szynki wiejskiej (wędzonka tradycyjna) w ilości 45 g na porcję, podczas gdy w rzeczywistości użyto: „Szynka pyszna - szynka wieprzowa wędzona parzona z dodatkiem wody” (wędzonka wysokowydajna).
W kontrolowanym podmiocie warunki składowania wyrobów zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Wojewódzki Inspektor JHARS w Gdańsku wszczął postępowanie administracyjne na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
2. Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie
jakości handlowej masła
Kontrolą objęto 1 producenta. Skontrolowano 2 partie masła o łącznej masie 314,00 kg
w zakresie cech organoleptycznych, parametrów fizykochemicznych i prawidłowości oznakowania. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Nie wniesiono uwag do warunków składowania i przechowywania przetworów mleczarskich w kontrolowanym podmiocie.
Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W ramach kontroli nie stwierdzono znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością.
W ramach kontroli nie stwierdzono masła oznakowanego z zastosowaniem znaku „PRODUKT POLSKI” oraz „PDŻ”. Nie stwierdzono również oznakowania „NON GMO”.
3. Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej ziół
i przypraw
Skontrolowano 3 sklepy.
Nieprawidłowości stwierdzono w 3 kontrolowanych podmiotach (tj. 100 % kontrolowanych).
Kontrolą objęto 11 partii ziół i przypraw, o łącznej masie 18,556 kg, w zakresie :
- cech organoleptycznych – 8 partii, o łącznej masie 15,156 kg,
- parametrów fizykochemicznych – 8 partii, o łącznej masie 15,156 kg,
- znakowania – 11 partii, o łącznej masie 18,556 kg.
W zakresie cech organoleptycznych oraz parametrów fizykochemicznych nieprawidłowości nie stwierdzono.
Wady oznakowania stwierdzono w 3 podmiotach. Nieprawidłowości polegały na:
• niepodaniu w nazwie produktu informacji dotyczących sposobu przetworzenia jakiemu produkt został poddany (np. otarte, suszone, mielone, liofilizowane) – dotyczy 8 partii o łącznej masie 10,496 kg,
• poprzedzeniu ilości towaru paczkowanego określeniem „waga netto”, zamiast „masa netto” – 1 partia o masie 0,56 kg,
• podaniu niepełnej informacji o producencie (nie podano adresu siedziby spółki)
– 1 partia o masie 0,56 kg.
Nie wniesiono uwag do warunków składowania i przechowywania ziół i przypraw w kontrolowanych podmiotach.
Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W ramach kontroli nie stwierdzono znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością.
W jednym sklepie stwierdzono 1 partię przyprawy o masie 0,56 kg oznakowanej jako „NON GMO”.
W ramach kontroli nie stwierdzono ziół i przypraw oznakowanych z zastosowaniem znaku „PRODUKT POLSKI”.
Nie stwierdzono ziół i przypraw oznakowanych znakiem PDŻ.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Wojewódzki Inspektor JHARS w Gdańsku:
- wydał 1 decyzję administracyjną nakładającą karę pieniężną na kwotę 500,00 zł, za wprowadzenie do obrotu produktów o niewłaściwej jakości handlowej,
- wszczął 2 postępowania administracyjne na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
4. Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej żywności dla dzieci oferowanej do sprzedaży detalicznej
Skontrolowano 3 podmioty - punkty sprzedaży detalicznej.
Nieprawidłowości stwierdzono w 3 skontrolowanych podmiotach (100 % skontrolowanych).
Łącznie kontrolą objęto 15 partii żywności dla dzieci, o łącznej masie 18,72 kg, w zakresie:
- cech organoleptycznych – 7 partii, o łącznej masie 12,96 kg
- parametrów fizykochemicznych – 10 partii, o łącznej masie 15,62 kg
- znakowania – 15 partii, o łącznej masie 18,72 kg.
Kontrolą cech organoleptycznych objęto 7 partii żywności dla dzieci o masie 12,96 kg. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą parametrów fizykochemicznych objęto 10 partii żywności dla dzieci o łącznej masie 15,62 kg. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą znakowania objęto 15 partii żywności dla dzieci, o łącznej masie 18,72 kg.
W 3 podmiotach stwierdzono, że 9 partii żywności dla dzieci o łącznej masie 9,79 kg, nie odpowiadało jakości handlowej ze względu na wady oznakowania, polegające na:
zastosowaniu w opisie produktu informacji „bez konserwantów, barwników, wzmacniaczy smaku*[dopisek w dole etykiety: „*zgodnie z przepisami prawa”] oraz bez dodatku soli”, która wprowadza w błąd konsumenta poprzez sugerowanie, że środek spożywczy posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie właściwości,
- braku poprzedzenia kodu identyfikacyjnego partii produkcyjnej literą „L”,
- braku podania informacji towarzyszącej nazwie środka spożywczego o warunkach szczególnego przetwarzania - rozdrobnienia, tj. nie podano konsystencji i struktury produktu,
- braku wskazania na etykiecie przy nazwie środka spożywczego informacji dotyczących warunków szczególnego przetwarzania artykułu, tj. informacji
o utrwaleniu termicznym produktu oraz metodzie utrwalenia której został on poddany.
We wszystkich kontrolowanych podmiotach warunki składowania wyrobów zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń
W ramach kontroli stwierdzono oznakowanie 3 partii żywności dla dzieci z powołaniem na rolnictwo ekologiczne. Uwag do prawidłowości oznakowania nie wniesiono.
Nie stwierdzono produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością oraz bez GMO.
W ramach kontroli nie stwierdzono produktów oznaczonych jako ,,PRODUKT POLSKI”.
W ramach przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono znakowania produktów ,,Poznaj Dobrą Żywność”.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Wojewódzki Inspektor JHARS w Gdańsku względem 3 podmiotów wszczął 3 postępowania administracyjne celem wydania decyzji o karze pieniężnej na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
5. Informacja zbiorcza o wynikach kawy, herbaty, herbatek owocowych i ziołowych
Informacja zbiorcza o wynikach kawy, herbaty, herbatek owocowych i ziołowych
Skontrolowano łącznie 5 podmiotów, w tym:
Nieprawidłowości stwierdzono w 4 kontrolowanych podmiotach.
Łącznie kontrolą objęto 19 partii o masie 17,366 kg, w tym:
• 3 partie kawy o masie 3,003 kg, w zakresie parametrów fizykochemicznych i organoleptyki oraz znakowania,
• 6 partii herbat o masie 4,762 kg, w zakresie parametrów fizykochemicznych i organoleptyki (3 partie o masie 2,752 kg) oraz znakowania 6 partii o masie 4,762 kg
• 7 partii herbatek owocowych o masie 6,758 kg, w zakresie parametrów fizykochemicznych i organoleptyki (4 partie o masie 3,758 kg) oraz znakowania 7 partii o masie 6,758 kg,
• 3 partie herbatek ziołowych o masie 2,843 kg, w zakresie parametrów fizykochemicznych i organoleptyki (2 partie o masie 1,852 kg) oraz znakowania 3 partie o masie 2,843 kg.
Badaniem laboratoryjnym objęto 12 partii produktów o masie 11,365 kg, w tym:
• oceną organoleptyczną – 6 partii o masie 5,755 kg
• badaniem fizykochemicznym – 12 partii o masie 11,365 kg.
W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych stwierdzono, że 3 partie (tj. 25%) herbatek o łącznej masie 4,27 kg nie odpowiadały jakości handlowej określonej w przepisach o jakości handlowej, ze względu:
• obecność zdrewniałych łodyżek w ilości 3,3 % ± 0,8, obecność osadników koszyczków rumianku ze śladami po szkodnikach w ilości 0,07 % ± 0,8 oraz obecność kamyka w ilości 0,03 % ± 0,01;
• obecność zanieczyszczeń mineralnych;
• obecność zanieczyszczeń organicznych.
Kontrolą znakowania objęto 19 partii o łącznej masie 17,366 kg, w tym:
• 3 partie kawy o masie 3,003 kg,
• 6 partii herbat o masie 4,762 kg,
• 7 partii herbatek owocowych o masie 6,758 kg,
• 3 partie herbatek ziołowych o masie 2,843 kg.
Nieprawidłowości w oznakowaniu stwierdzono w przypadku 11 partii produktów (tj. 57,9%) o łącznej masie 11,47 kg. Nieprawidłowości polegały na braku podania w miejscu sprzedaży na wywieszce powiązanej z danym środkiem spożywczym lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu, informacji wymaganych w przypadku towarów sprzedawanych luzem, dotyczących pełnej nazwy środka spożywczego, podanej
w sposób określony w art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011, nazwy albo imienia i nazwiska producenta oraz wykazu składników.
We wszystkich kontrolowanych podmiotach warunki składowania wyrobów zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W podmiotach objętych kontrolą nie stwierdzono produktów ze znakami ChOG, ChNP, GTS lub z oznaczeniem bez GMO i Eko.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
• wszczęto 4 postępowania administracyjne na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
• nałożono 3 mandaty karne na łączną kwotę 700,00 złotych, w tym:
1 mandat za wprowadzenie do obrotu produktów przeterminowanych
i produktów bez daty minimalnej trwałości w kwocie 400,00 zł, za używanie przyrządów pomiarowych, które nie miały aktualnych wyników kontroli metrologicznej - 2 mandaty na łączną kwotę 300,00 zł.
6.Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej wyrobów cukierniczych
Kontrolą cech organoleptycznych objęto 3 partie wyrobów cukierniczych o masie 1737,30 kg. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą parametrów fizykochemicznych objęto 3 partie wyrobów cukierniczych o masie 1737,30 kg. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą znakowania objęto 5 partii wyrobów cukierniczych o masie 1738,76 kg.
Nieprawidłowości nie stwierdzono.
W kontrolowanym podmiotach warunki składowania wyrobów cukierniczych zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W ramach kontroli nie stwierdzono znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalności oraz oznakowanych jako wolne od GMO.
Wymierzono dwa mandaty karne (w dwóch podmiotach) w łącznej wysokości 500,00 zł na podstawie art. 40 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (brak zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej.
7. Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej przetworów zbożowych
Skontrolowano łącznie 5 producentów.
Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku jednego podmiotu - producenta (20% skontrolowanych podmiotów).
Łącznie kontrolą objęto 11 partii przetworów zbożowych, w tym:
• w zakresie badań organoleptycznych – 6 partii przetworów zbożowych o masie 60.040 kg,
• w zakresie parametrów fizykochemicznych – 8 partii przetworów zbożowych o masie 61.823,2 kg,
• w zakresie znakowania – 11 partii przetworów zbożowych o łącznej masie 71.703,2 kg.
Ponadto, w ramach prowadzonych czynności skontrolowano 4 partie zbóż (o łącznej masie 326,12 ton) używanych w ramach prowadzonej produkcji, w tym 3 partie objęto badaniami w zakresie cech organoleptycznych i 4 partie w zakresie parametrów fizykochemicznych. Nieprawidłowości odnośnie badanych parametrów nie stwierdzono.
Kontrolą cech organoleptycznych objęto 6 partie przetworów zbożowych o masie 60.040 kg oraz 3 partie zbóż o masie łącznej 316.940 kg. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Kontrolą parametrów fizykochemicznych objęto 8 partii przetworów zbożowych o łącznej masie 61.823,2 kg. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 3 partii przetworów zbożowych (37,5 % skontrolowanych) o łącznej masie 20.470,0 kg. W kontrolowanych płatkach zbożowych stwierdzono zawyżoną zawartość błonnika oraz zaniżoną zawartość chlorku sodu i tłuszczu w stosunku do deklaracji w oznakowaniu.
Ponadto badaniami fizykochemicznymi objęto 4 partie zbóż (surowców) o łącznej masie 326,12 ton, nie stwierdzając w stosunku do nich nieprawidłowości.
Kontrolą znakowania objęto 11 partii przetworów zbożowych o łącznej masie 71.703,2 kg. Nieprawidłowości stwierdzono w stosunku do 3 partii przetworów zbożowych (27,3 % skontrolowanych) o łącznej masie 20.470,0 kg. W kontrolowanych płatkach zbożowych stwierdzono podanie w oznakowaniu niezgodnej ze stanem faktycznym informacji w zakresie zawartość błonnika oraz zawartości chlorku sodu i tłuszczu.
W kontrolowanych podmiotach warunki składowania wyrobów zapewniały zachowanie właściwej jakości handlowej produktów. Stan kontrolowanych pomieszczeń nie budził zastrzeżeń.
W trakcie kontroli nie stwierdzono znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produktów oznaczonych chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami Pomorski Wojewódzki Inspektor JHARS wydał trzy decyzje w sprawie nakazu zmiany oznakowania trzech partii płatków zbożowych (owsianych, jęczmiennych i żytnich) z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Po uprawomocnieniu się decyzji zostanie wszczęte postępowanie w sprawie wymierzenia producentowi kary pieniężnej z art. 40a ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.
- Pierwsza publikacja:
- 10.12.2024 10:24 Barbara Bornejko
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Barbara Bornejko
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wyniki kontroli I kwartał 2024 | 1.0 | 10.12.2024 10:24 Barbara Bornejko |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP