Skargi i Wnioski
Zgodnie z art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej”.
Skargi i wnioski rozpatrywane są przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS.
Urzędy administracji publicznej przy rozpatrywaniu kierowanych do nich spraw przestrzegają swojej właściwości.
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z zapisami Działu VIII Skargi i wnioski ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca, a następnie zawiadomić skarżącego o sposobie załatwienia skargi (art. 237 k.p.a.). Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając o tym skarżącego lub wskazać mu właściwy organ (art. 231 k.p.a.).
Zakres przedmiotowy skarg i wniosków kierowanych do Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS:
- Przedmiotem SKARGI może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań ustawowych IJHARS, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe załatwianie spraw,
- Przedmiotem WNIOSKU może być w szczególności sprawa dotycząca organizacji, wykonywania obowiązków służbowych oraz zapobiegania nadużyciom, ochrony własności lub poprawy zaspokajania potrzeb ludności.
Jak składać skargi i wnioski?
- pisemnie: na adres: Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie, ul. Jana Matejki 6 B, 71-615 Szczecin,
- bezpośrednio w sekretariacie Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie(w godz. 7.00 - 15.00) przy ul. Jana Matejki 6 B (II piętro, pokój 211),
- osobiście do protokołu, sporządzanego w czasie spotkania z przedstawicielem Kierownictwa WIJHARS lub innym upoważnionym pracownikiem WIJHARS,
- pocztą elektroniczną na adres sekretariat@wijhars.szczecin.pl
- fax/tel: +48 91 81 92 500,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (kliknięcie w odnośnik spowoduje przeniesienie na inną witrynę)
Adres skrytek pocztowych WIJHARS Szczecin uruchomionych na platformie ePUAP:
/WIJHARS_Szczecin/skrytka
Przyjęcie interesantów w sprawach skarg i wniosków w siedzibie WIJHARS w Szczecinie odbywaja się:
- od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Inspektoratu, tj. 7.00-15.00.
- Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przyjmuje interesantów w sprawach skarg na działalność organu lub jego pracowników od wtorku do piątku w godzinach 7.00 - 15.00 (pokój 211). Dodatkowo w każdy poniedziałek Wojewódzki Inspektor, jego zastępca lub wyznaczony pracownik przyjmuje interesantów w godzinach 7.00 - 16.00 . Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy , przedłużone godziny przyjmowania odbywają się w najbliższy dzień powszedni.
Jakie niezbędne dane należy podać przekazując skargę lub wniosek?
- Skargi i wnioski zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną (np. e-mailem), powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) osoby wnoszącej skargę lub wniosek oraz adres do korespondencji (z kodem pocztowym).
- Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu pocztowego pozostawia się bez rozpoznania – zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
- Bez odpowiedzi pozostanie korespondencja ponawiana w sprawach, które już zostały rozpatrzone, o ile nadawca nie przedstawi nowych faktów lub okoliczności (sprawy rozpatrywane w trybie art. 239 § 1 k.p.a.).
Zasady doręczania odpowiedzi na złożoną skargę lub wniosek
Przekazanie informacji zwrotnej (odpowiedzi lub pisma przekazującego sprawę do rozpatrzenia innym organom) osobie wnoszącej skargę lub wniosek następuje:
- drogą pocztową – w przypadku wskazania adresu do korespondencji,
- drogą elektroniczną - doręczenie następuje zgodnie z zasadami określonymi w dziale I rozdział 8 k.p.a.
Przekazując skargę lub wniosek wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 RODO) przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w związku z załatwieniem sygnału. Informacja o prawie osób, których dane osobowe są przetwarzane znajduje się na stronie internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu JHARS w zakładce „O IJHARS/Ochrona danych osobowych”).
UWAGA
W praktyce doręczenie elektroniczne w rozumieniu ww. ustawy wymaga posiadania przez uczestnika postępowania (składającego skargę lub wniosek) konta na e-PUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) i wskazania organowi związanego z nim elektronicznego adresu zwrotnego.
Posiadanie zwykłej skrzynki mailowej i wskazanie jej adresu nie jest wystarczające dla zrealizowania doręczenia elektronicznego.
Konto na e-PUAP można założyć pod adresem http://epuap.gov.pl/ (kliknięcie w odnośnik spowoduje przeniesienie na inną witrynę)
W przypadku wątpliwości dotyczących rozpatrywania skarg i wniosków przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS prosimy o kontakt telefoniczny, nr tel. +48 91 81 92 500
- Pierwsza publikacja:
- 23.10.2024 09:30 Danuta Karżel
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- WIJHARS w Szczecinie
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Skargi i Wnioski | 1.0 | 23.10.2024 09:30 Danuta Karżel |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP