Regulamin śluzowania jednostek pływających na śluzach RZGW w Gdańsku
- Śluzowania odbywają się w godzinach pracy śluzy, określonych w komunikacie żeglugowym wydanym na dany rok.
- Podczas podejścia do śluzy prędkość jednostki pływającej winna być zmniejszona. Przy wejściu do komory śluzy załoga powinna zachować szczególną ostrożność.
- Przed wejściem do śluzy załoga i pasażerowie jednostki pływającej winni mieć założone kamizelki ratunkowe.
- W przypadku wolnego wjazdu, jednostka pływająca wchodzi bezpośrednio do komory śluzy nie zatrzymując się przed nią. W razie braku wolnego wjazdu jednostka pływająca powinna zatrzymać się w odległości co najmniej 100 m* przed śluzą w bezpiecznym miejscu. Postój nie może powodować utrudnień w ruchu pozostałych użytkowników drogi wodnej.
- Jednostki pływające oznaczone pierwszeństwem przejścia (czerwonym, trójkątnym proporzcem) są śluzowane w pierwszej kolejności. Inne jednostki powinny w miarę możliwości ułatwić ich wejście do śluzy.
- Załoga zobowiązana jest rozpocząć manewr wejścia do komory dopiero po pełnym otwarciu wrót śluzy oraz po otrzymaniu sygnału świetlnego (światło zielone) lub dźwiękowego zezwalającego na wpłynięcie do komory śluzy.
- Podczas śluzowania jednostka pływająca powinna być odpowiednio przycumowana, pędnik zatrzymany, a maszyny napędowe statku wyłączone.
- Niedozwolone jest manewrowanie jednostką pływającą w komorze śluzy przy użyciu maszyn własnych z wyjątkiem wejścia, przycumowania i wyjścia ze śluzy.
- Małe jednostki powinny zachować bezpieczną odległość od innych jednostek pływających.
- Śluzowana jednostka pływająca powinna mieć zawieszone na burtach elastyczne odbijacze dla ochrony ścian śluzy. Odbijacze przenośne powinny być niezatapialne.
- Małe jednostki typu kajak, w miarę możliwości powinny stanowić zwartą grupę i być połączone ze sobą za pomocą wioseł. Ze względów bezpieczeństwa kajaki powinny znajdować się jak najdalej od wylotów kanałów obiegowych.
- W czasie śluzowania załoga jednostki pływającej winna być na pokładzie i bezwzględnie wykonywać polecenia obsługi prowadzącej śluzowanie.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku obsługa śluzy może wydawać również polecenia odstąpienia od przepisów żeglugowych. - Kotwice o łapach nieruchomych powinny być wciągnięte na pokład, kotwice o łapach ruchomych wciągnięte do kluz tak głęboko, aby łapy całkowicie przylegały do kadłuba jednostki pływającej i nie wystawały poza dziobnicę.
- W komorze śluzy zabrania się spuszczania wody z jednostek pływających na inne jednostki i nabrzeża śluzy.
- Załoga zobowiązana jest rozpocząć manewr wyjścia z komory dopiero po pełnym otwarciu wrót śluzy oraz po otrzymaniu sygnału świetlnego (światło zielone) lub dźwiękowego zezwalającego na opuszczenie komory śluzy.
- Dopuszcza się śluzowanie tratw o długości do 28 m i szerokości do 3 m. Tratwa winna stanowić dobrze połączony monolit z poszczególnych klocków drewna.**
- Załoga jednostki pływającej powinna bezwzględnie przestrzegać przepisów żeglugowych zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 28.04.2003 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych.
- W przypadku niestosowania się do zapisów regulaminu lub przepisów żeglugowych obsługa śluzy może odmówić śluzowania jednostki.
- Wszelkie niewłaściwe zachowania będą zgłaszane do urzędu żeglugi śródlądowej oraz na policję.
* jeżeli oznakowanie żeglugowe nie stanowi inaczej
** dotyczy śluz na kanale elbląskim
Materiały
Regulamin_śluzowaniaRegulamin_śluzowania.pdf 0.16MB