Instrukcja przejścia przez pochylnie Kanału Elbląskiego
Jeśli przeprawiasz się przez pochylnie Kanału Elbląskiego po raz pierwszy, poproś o pomoc obsługę przy mocowaniu się na wozie wyciągowym.
- Wskazanym jest wcześniejsze obejrzenie z lądu konstrukcji wozów i przeprawiania się innej jednostki idąc wzdłuż pochylni.
- Położenie i mocowanie jednostki na wozie dopasowujemy do jej budowy i tonażu.
Instrukcja przejścia przez pochylnie Kanału Elbląskiego
- Przed wejściem na pochylnię, zabezpiecz przedmioty w kabinie i na pokładzie przed przesunięciem i przewróceniem się podczas jazdy wozu wyciągowego w górę i w dół.
- Przywiąż maszt do podpory.
- Podnieś miecz, płetwę sterową i wyjmij z wody silnik (ze studzienki również), a także zabezpiecz je w górnej pozycji, zaraz po wpłynięciu na wózek.
- Jednostki z pędnikiem zamontowanym na stałe powinny ustawiać się w taki sposób, aby wystawał on poza podłogę wozową (wozy na skrajnych pochylniach Buczyniec i Całuny mają podłogę o ok. 3,5 m wystającą za chodnik wozowy, na pochylniach środkowych o ok. 1,5 m).
- Załóż liny cumownicze „na biegowo”, z możliwością luzowania z pokładu lub wózka, aby podczas wynurzania się wozu z wody regulować posadowienie jednostki na podłodze wozowej.
- Po umocowaniu jednostki daj sygnał gongiem.
- Członek załogi jednostki pływającej zobowiązany jest do dyżuru przy gongu (w razie niebezpieczeństwa alarmować przez sygnał gongiem).
Uwaga: Przy ruszeniu wozu możliwe odczuwalne szarpnięcie!
- Przy wyjeżdżaniu wozu z wody odpychaj jednostkę bosakiem lub długim pagajem od bocznych skośnych elementów konstrukcji wozu, aby jednostka była w miarę równo oparta na wozie.
- Po posadowieniu jednostki na podłodze wozu obłóż cumy na knagach - liny mają być napięte i zamocowane do barierek chodnika wozowego.
Uwaga: Nie poruszać się po jednostce w trakcie jazdy wozu!
Może to spowodować „wahnięcia” jachtu.
Uwaga: Zakaz schodzenia z wozu w trakcie przeprawy i chodzenia po śliskiej podłodze wozowej!
- Na dolnych stanowiskach pochylni przechodzisz w pobliżu ujść kanałów obiegowych — należy uważać na zrzuty wody, które mogą spowodować spychanie jednostki z obranego kursu.
- Podczas przejścia przez pochylnie, dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku, załoga jednostki pływającej winna bezwzględnie wykonywać polecenia obsługi pochylni.
Czasami trzeba poczekać z przeprawą na statek lub „zapełnienie” drugiego wozu wyciągowego.
Materiały
Instrukcja przejścia przez pochylnie Kanału ElbląskiegoInstrukcja_przejścia_przez_pochylnie.pdf 0.18MB